Ik vroeg mij zomaar in eens wat af... Ik heb een lange cyclus maar voel tegenwoordig wel dat ik ovuleer. Hier ben ik erg blij mee. We willen volgende cyclus gaan starten met klussen en gaan voor een eerste kindje. Tot die tijd neus ik hier lekker rond. Maar nu vroeg ik mij het volgende af: Ze zeggen altijd dat je zwanger bent vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie, maar hoe zit dat met lange cyclussen? Je telt dan toch gewoon vanaf het moment van bevruchting? Want stel dat ik in een cyclus van 85 dagen zwanger raak, dan ben ik toch niet ineens heel lang zwanger? Nja, misschien een hele domme vraag maar vroeg het mij in eens af.... Thanx voor de antwoorden!
Als ik het goed begrepen heb word je altijd rond de 14 dagen na je eisprong ongesteld. Dus bij een lange cyclus springt je ei dan dus heel laat, of helemaal niet. Maar ik ben wat dat betreft ook geen expert, aangezien ik voor mijn medicatie helemaal geen cyclus had.
Daar gaan ze vanuit opdat je dan nooit langer zwanger kunt zijn alleen korter. De uiteindelijke termijn word met een termijnecho bepaald.
Maar kun je er dan gewoon 14 dagen bij optellen? Als ik weet dat ik ovuleer, dan 2 weken erbij en dan weet ik hoe lang ik zwanger ben? Aangezien ik in een cyclus van 85 dagen altijd wel pas ovuleer ongeveer 14 dagen voor dat ik ongesteld word.
Voor jezelf zou ik dat zeker doen alleen een vk gaat uit van de eerste dag van je laatste menstruatie. En dan word je vaak door middel van de echo weer achteruit gezet. In jou geval een aantal weken dus.
Ik denk in principe wel, maar toch zal de VK of gyn het willen bepalen met een termijnecho als je een lange of onregelmatige cyclus hebt.