Ik zou dan ledikant aan voeteneind van bed zetten. Met een bed van 140 kan je oudste nog wel even een jaartje of wat slapen, en dat heb je als het te klein wordt zo weer verkocht op Marktplaats. Dan hou je meer vloeroppervlak over. Toen ze jonger waren hadden we ook een kleine woonkamer, toch mochten ze van mij alleen op gang, in woonkamer en keuken spelen. Ik vind nl. dat slaapkamers vooral bedoeld zijn als slaapruimte, niet als speelruimte. Wat kastruimte betreft: als je klein woont heb je nou eenmaal weinig ruimte voor spullen. Kun je dingen niet ergens opslaan?
Geen idee of dit idee al voorbij is gekomen (heb niet alles gelezen), maar zelf heb ik net een stapelledikant besteld bij aroundkidz.nl (want de kindjes slapen straks bij elkaar). Daarvan kun je de beide delen apart van elkaar ombouwen tot een gewoon bed. Is iets ruimer dan een gewoon ledikant, ze kunnen er tot een jaar of 5-6 in.
Ik zie verschillende oplossingen voorbij komen maar zou er zelf echt niet aan moeten denken om met 2 kleine kinderen zo krap te wonen en maar 2 slaapkamers te hebben. Is het geen optie om te kijken naar een iets ruimere woning ? of desnoods even te wachten met een 2e tot je een huis hebt gevonden dat wel geschikt is voor een gezin? Ken in mijn omgeving een paar voorbeelden maar dat is verre van ideaal. Vaak is het een chaos aan spullen omdat je weinig kwijt kunt (weinig tot geen ruimte voor een speelplek, opbergruimte, wandelwagen etc). Een baby of dreumes in een hoogslaper of stapelbed vind ik een zeer eng idee... Daarbij erg onpraktisch met huilen, ziekte, bed verschonen midden in de nacht etc.
Een meegroeibedje en Ledikantje? Daar beide een grote lade onder maken zodat je daar ook spullen/speelgoed in kwijt kan. Zodra de jongste aan een meegroeibedje toe is, kun je bijvoorbeeld over naar een stapelbed. Mijn zoontje is nu 2,5 en die kan nog wel een aantal jaar in een meegroeibedje
Tot mijn jongste 1 jaar was woonden wij ook in een klein 2-kamerappartement. Toen ze een half jaar (sliep tot die tijd bij ons) was zijn wij zelf op de kleinste kamer gaan slapen en hebben we de kinderen op de grootste kamer gedaan (zelfde afmeting als de kamer waar jij het over hebt). In die kamer zat een kastenwand en twee deuren. Verre van praktisch. Maar toch pasten er een junior bed in, ledikant, commode en kleine kledingkast. Als wij die extra deur niet hadden had een 1-persoons bed ook gepast. Jij hebt ook een kastenwand. Zou daar bv geen kleding in kunnen? Dat scheelt dan de grote kast die je in gedachten hebt. Verder ook geen ideeën. Ja ik zou zelf ruilen van kamers maar ik las dat dat geen optie was.. mijn zoon ging van de rustigste kamer naar de kamer naast de woonkamer. Daar was op zich zo aan gewend. Het is even puzzelen maar je komt er vast uit. Succes!