Shit.. Vanmorgen zag ik onze kitten van 12 weken opeens krabbelen/graven aan de wipstoel waar ze in was gaan zitten. Had ze dus geplast erin! De bak was gister niet verschoond dus dacht eigen schuld, moest ik hem maar eerder schoonmaken. Dus gelijk verschoond. Zit ze net in de maxicosi, ik snel ernaartoe heeft ze er weer in geplast! En niet een beetje, echt een grote plas, alles zeiknat. Hoe kan dat nou, de bak is schoon, na de plas gaat ze doodleuk naar dr bak om daar te poepen. Is ze misschien jaloers ofzo? Wanneer zoon op schoot zit komt ze er altijd bij en gaat ze gezellig knorrend boven op m zitten/liggen slapen. Ze doet hem nooit wat, behalve boven op zijn voetjes springen/jagen als hij ligt te spartelen op zn speelkleed. We laten ze nooit alleen samen en ze krijgt meer dan genoeg aandacht hier in huis en heeft haar eigen plekjes. Ik vraag me dan ook af waarom ze precies op zijn spullen plast, mocht ze niet op de bak willen, staan er altijd nog 2 grote plantenbakken met planten waarin ze het kan doen. Maar poepen doet ze ook in dr bak het is volgens mij echt niet dat ze niet op de bak wil. Het ging tot vandaag supergoed, luistert goed, is heel sociaal. Maar ik heb dus geen zin om na de maxi cosi bekleding en wipstoel dalijk ook nog de hele inhoud van de box te moeten gaan wassen als ze het daar ook gaat doen.
Ik denk dat ze eraan moet wennen. Een baby die geluid maakt en beweegt. Mijn kat deed het een tijdje ook en dan ook echt alleen op de spullen van mijn dochter.. Daardoor extra aandacht gegeven en gewoon af en toe naast elkaar en kennis met elkaar laten maken (laat de kitten aan je kindje snuffelen, dat hielp bij mij heel goed) Verder gewoon elke keer wegjagen als je ziet dat ze bij de spullen komt..
bah, en die zeiklucht krijg je bijna ook niet meer uit je spullen. lijkt me toch een soort van jaloezie
Het vreemde is dat ze hier nu 2,5 week is en vanaf dag 1 met de baby in contact is. Ze komt erbij als hij beneden is, gaat tegen hem aan of op hem liggen slapen Laat zich door hem aanraken en snuffelt aan hem en geeft zelfs kopjes. Nu is de kleine op de opvang en plast ze ineens op de spullen.. Tot vandaag heeft ze nog nooit buiten de bak geplast.
Ik denk niet dat het met jalozie te maken heeft, meer van goh dit is ook een fijne plaats om te plassen. Mijn ene kat plast soms ook op een hoopje schoon wasgoed. Enkele keer gebeurd op rugzak of dekbed... Of de wastafel... vooral als de bak te lang niet gedaan is. Maar waarschijnlijk ruikt/graaft het ook gewoon lekker... Ik zou proberen te leren dat ze uberhaupt niet in de babyspullen mag zitten. Heb wel eens gelezen over ballonnen/aluminium folie in de box, moet dat hier nog uit gaan proberen. Ze komen hier niet op het aanrecht (tenzij er kip op ligt ofzo... ) dus moet wel lukken om ze dat aan te leren hoop ik. Evt plantenspuit. Verder probeer ik dingen zo te zetten dat het onmogelijk gemaakt wordt. Schone was doe ik in wasmand op stoel of eronder, dan kan hij er niet bij. In mijn geval man lief aankijken de bak goed bij te houden Als ik taart uit de oven heb die af moet koelen en ik weet niet zeker of de kat eraan zou willen zitten, en ik moet van huis weg, zet ik hem hoog weg of barricadeer ik het aanrecht met pannen zodat hij er niet bij kan. Zo kan je maxicosi en wipstoeltje op zn kant zetten of onder salontafel of ergens anders dat ze er niet bij kan.
Om te beginnen zou ik overal wat aluminiumfolie in leggen. Dat schrikt ze wel af als ze er in springen. Of ballonnen.. Klinkt als jaloezie. Misschien territorium uitbreiden?
Getver die lucht krijg je er ook bijna niet meer uit. Even ferm aanpakken en 'opvoeden' nu anders blijft ze bezig. Probeer haar te betrappen volgende keer en dan met waterspuit of sleutelbos oid af te schrikken. Je kan ook stukken aluminimum folie op de belangrijke plekken leggen, vinden de meeste katten heel eng. Sterkte en succes!
Ik neem aan dat de maxicosi ook buitenshuis is geweest? En de wipstoel? Toen onze katten klein waren plaste ze op koffers.. Volgens de dierenarts was dit territoriaal gedrag.. De koffer is buitenshuis geweest en heeft heel veel andere geuren dan alleen het "eigen" geurtje.. dus geef je hem weer je eigen geurtje heel vervelend!
De wipstoel is nooit buitenshuis geweest, ze plast ook niet op onze schoenen en tassen enz. dus denk niet dat dat het is. Maxi cosi bekleding zit in de wasmachine en wipstoel is grondig schoongemaakt en staat te drogen. Hopelijk werken de tips. Ze is echt nergens bang voor maar vindt nieuwe dingen juist leuk. Plantenspuit doet haar niks en ook plastic zakken vindt ze leuk dus even iets zien te vinden waarmee we haar kunnen afschrikken. En als ze net in gebruik zijn de spullen maar op de kop zetten. Hopelijk blijft ze uit de box want om de knuffels en het boxkleed elke keer te wassen...
Katten kunnen al in de stress schieten als je meubels anders zet, dus een andere omgeving of een baby (en het huilen daarvan) kunnen veel stress veroorzaken. Bachbloesem druppels of Feliway zouden kunnen helpen in de periode dat je kitten went. Oh ja, HG vieze luchtjes (ofzoiets) helpt heel goed tegen de geur van kattenurine. Heeft hier tot nu toe altijd geholpen en anders zuiveringszout voor een nachtje erop leggen en de volgende dag weg stofzuigen. Maar het is wel vies ja (En in ieder geval niet gaan roepen ofzo, dan zouden ze wel eens het idee kunnen krijgen dat het niet ligt aan de plaats waar ze plassen, maar het feit dát ze plassen met als gevolg dat ze het op gaan houden en dan nog vaker stiekem plassen op plekjes waar ze het niet mogen)
Soms plassen katten ook op andere plaatsen als er iets lichamelijks aan de hand is.. Misschien dat je het even aan je dierenarts kan voor leggen, Want het is van de een op de andere dag toch? Of misschien een 2de kattenbak, want je heb ook katten die erg kieskeurig zijn en op de ene bak willen plassen en de andere poepen Of kan ook aan het grint liggen.. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom een kat dat doet
Ik zou inderdaad iets medisch uitsluiten, onze kat vroeger had blaasproblemen en plaste daardoor overal in het huis. Verder de maxicosi opbergen en im de wipstoel een ballon leggen als deze niet gebruikt wordt. Wat ik trouwens ook wel eens gelezen heb (vind t wel sneu, maar als t helpt..) is de kat met z'n neus erdoorheen halen. Dat ze het dan snel afleren.
Ik vind hier wel duidelijke oorzaken op staan. Do's & don'ts ook (Doh! Vergeten link te posten, deze dus: ) Gedragsproblemen: Help, mijn kat plast of sproeit in huis !
Dit dus, medisch uitsluiten en een 2e kattenbak neerzetten, bij voorkeur met een ander soort grit, zodat ze kan kiezen.