hoeveelheid flesvoeding met bijvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door SaschaH, 8 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Beste dames,

Ons mannetje (5 maanden) krijgt sinds een paar weken een fruithapje. Begonnen met een paar lepeltjes en de laatste dagen eet hij een heel potje (olvarit klein, voor 4 maanden) helemaal op. Nu is mijn vraag: moet ik nu de hoeveelheid flesvoeding verminderen?
    Tot nu toe is het schema:

06.30: fles 180 + 6
    10.00: potje fruit
    11.00: fles 180 + 6 (deze heb ik vandaag 150+5 gedaan)
    14.30: fles 180 + 6
    19:00: fles 180 + 6
    22.30: fles 180 + 6

Een tijdje geleden hebben we geprobeerd over te stappen naar 4 flesvoedingen maar hij is toen ziek geworden en liet veel staan en daardoor zijn we terug gegaan naar 5 flessen.
    Liefst gaf ik hem in de avondfles wat rijstebloem, maar hij heeft maar 1 x in de 3-5 dagen ontlasting dus dat is geen optie.

Vast bedankt!

Groetjes,

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Sascha,

Je hoeft de hoeveelheid flesvoeding niet te minderen, dit mag je zoontje gewoon hebben. Wanneer je merkt dat hij zijn flessen niet helemaal leeg drinkt dan zou je over mogen stappen op 4 flessen, maar dit hoeft dus nog niet.

Groetjes Linda

3. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Hoi Linda,

Dank je voor je antwoord, dan kijken we gewoon wat hij op kan. Was al bang dat ik hem te veel aan het geven was.

Ik heb wel nog een andere vraag: ik schreef al dat ons mannetje een moeilijke stoelgang heeft (niet hard, maar het kost hem gewoon veel moeite 1x per 3-5 dagen..) en nu we fruit erbij geven heeft hij nog meer moeite en terug veel kramp. Is dit tijdelijk omdat zijn darmen moeten wennen? Kan ik er iets tegen doen? Hij wordt nu namelijk steeds in de nacht wakker met kramp (en honger lijkt het wel).

Ik had de hoop dat het beter ging worden met het fruit erbij, maar dit blijkt niet voor iedere baby op te gaan.

Vast hartelijk dank wederom.

Groet,
    Sascha.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Sascha,

Het is heel normaal dat kindjes ook weer even aan vaste voeding moet wennen. De ontlasting kan dan weer een beetje harder worden en daar kunnen ze tijdelijk wat meer last van hebben.

Je zou een beetje lauwwarm water tussen de voedingen kunnen geven, dat kan helpen om de ontlasting wat zachter te maken. Als je zoontje dit niet wil drinken zou je ook wat extra water (10-20ml) bij de flesvoeding kunnen doen. Hopelijk helpt dit een beetje!

Groetjes Linda

5. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Hoi Linda,

Dank je voor je snelle reactie!
    We doen er steeds al 10cc extra water bij, gewoon water lust ie wel maar komt er altijd na een paar seconden weer uit..
    Hij heeft nu twee dagen liggen kramperen/draaien/persen en vanochtend een heel klein hoopje in zijn luier. Vind het zo ontzettend zielig dat hij twee dagen moet afzien voor zo'n hoopje.

We hebben besloten toch maar eens naar de huisarts te gaan; we hebben al zijn "klachtjes" maar eens op een rij gezet:

- veel kramp
    - moeilijk ontlasten
    - veel windjes
    - veel niezen (al vanaf geboorte)
    - steeds verkouden
    - zwaar ademen
    - vaak spugen
    - de laatste dagen een beetje uitslag rond zijn mond

Dit zijn naar ons idee ook klachten die overeenkomen met koemelkallergie. Nu krijgt hij al Pepti maar het moeilijke ontlasten blijft (ook voor het fruit, om de 3-5 dagen). Zou het fruit ook een reactie van allergie kunnen zijn?
    Nouja, we zien het bij de huisarts wel.

Vast heel hartelijk dank voor je tips en snelle reacties!

Groetjes,
    Sascha

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo sascha,

Veel kindjes krijgen wel een moeizamere ontlasting van bijvoeding, maar je gaf al aan dat je zoontje daarvoor ook al een moeizame ontlasting had. Ik zou het ook voor de zekerheid nog even aan de huisarts vragen, het zijn wel veel klachten.

Groetjes Eveline

Deel Deze Pagina