Start groentepap, omgooien schema?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door kat80, 20 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kat80

kat80 Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.311
    0
    36
    Hoi allemaal,
    Ons dochtertje is nu ruim 4 maanden oud en sinds een week gestart met groentenpap. Dit gaat prima! Onze gastouder zegt zelfs dat ze heel de tijd lacht als ze papje krijgt. Feit is dat ik haar groentjes geef om 13-13u30, ter vervanging van haar flesje van 14u (we zitten al geruime tijd in schema van 6-10-14-18-22).

Als ze van het kdv komt is ze altijd doodmoe dus gaat ze meestal na haar flesje van 18u naar bed zonder problemen.

Moet ik beginnen schuiven met voedingsmomenten wat groentjes betreft? binnen 3 weken gaan we starten met fruitpap. Welk is dan het beste moment om dat te geven?

Ze is meestal al rond 5u wakker maar niet altijd hongerig. Als ik de adviezen van anderen moet volgen is het meer van 'moeten' dan van mogen.

Hoor het graag v jullie!!

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Hoeveel cc geef je nu over de dag verspreid?
    Want pas vanaf 6 maanden kan je melk gaan vervangen. Tot die tijd blijft borst of fles de belangrijkste voedingsbron.

3. kat80

kat80 Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.311
    0
    36
    Hey Zoë, ze krijgt na haar groentjes nog een klein flesje hoor. Als ze alles opeet, krijgt ze nog een 60cc, eet ze niet alles op bied ik 150cc aan.
    Doorgaans eet ze 160+5 schepjes. Ze heeft reflux en flesjes van 180 waren te groot voor haar. Maandag naar CB geweest en ze is mooi bijgekomen en goed gegroeid.
    Ze krijgt dus nog 4 flesvoedingen en smiddags groentenpap, aangevuld met melk.

4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Ik zou het doen tussen of vlak voor een fles. Dus groente rond 17.00 uur, fruit 9.00 uur?
    Ik zou wel gewoon de huidige flessen blijven aanbieden. Misschien laat ze dan iets staan, maar in principe vervangen de hapjes nog geen flessen.

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Oei... ik zou het ook nog niet gelijk een fles laten vervangen, maar dit aan haar zelf over laten. Hier kreeg hij de hapjes tussen de flessen door. In jouw schema zou ik dus de groente naar 17.00 verschuiven voor de fles om 18.00 en dan naar bed. Evt. fruit dan rond 9.00 of 11.00 net voor of na de fles van 10.00, als je daar straks mee gaat beginnen. De fles van 14.00 zou ik dan ook gewoon volledig geven.
    Pas als ze zelf structureel melk laat staan zou ik gaan rommelen met de flessen. In mijn ogen is 4 flessen van 5 schepjes op de leeftijd echt weinig.
    Hier met 4 maanden begonnen met bijvoeding naast 5 flessen van 200cc. Met 5,5 ging er 1 fles af en met 6,5 maand zat hij op 3 flessen, maar gaf dit toen duidelijk zelf aan.

6. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik zou het andersom doen. Eerst fles, daarna eventueel nog groente. Als je hapjes geeft op deze leeftijd mag het geen melk vervangen.

7. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Onze dochter krijgt vanaf ongeveer 4 maanden fruit/groente, beetje afhankelijk van wat we in huis hebben. In het begin was het erbij en zeker nog geen vervanging van de fles. Wij zijn toen dezelfde flessen blijven aanbieden, waarbij ze de ene keer de fles wel gewoon helemaal op dronk en de andere keer niet.
    Nu 2,5 maand later is er 1 fles helemaal af, en drinkt ze nu nog steeds 4 á 5 flessen per dag naast fruit/groente en brood. We gaan nu proberen er wat meer structuur in aan te brengen en kijken of we weer een fles kunnen gaan minderen.

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    Ik vind het wel pittig klinken gelijk een groente hap en de fles bijna weg te laten. Het is nu vooral bedoelt om te gaan oefenen... Wij geven 5 flessen en rond 12 uur krijgt ze wat hapjes groente of fruit, volgende fles is rond half 2 en daarvoor om half 10. Zo zit ze niet te vol en heeft ze niet te honger.

9. kat80

kat80 Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.311
    0
    36
    Voor de duidelijkheid, ik laat zeker nog geen fles weg. Ze eet al een week haar groentjes mooi op en krijgt daarna nog een flesje aangeboden. :) Staat misschien verkeerdelijk beschreven. Wij vragen ons gewoon af waarom ze de laatste week zo vroeg wakker is... Ze zit momenteel nog in een sprongetje en zullen het daar maar op houden denk ik. Bedankt voor het meedenken en advies

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Het algemene advies op deze leeftijd is:eerst melk, dan bijvoeding.

Als jij het anders wil doen, is dat natuurlijk je eigen keuze.
    Je vraagt advies qua schuiven van voedingsmomenten:
    het moge duidelijk zijn wat het vrij eenduidige advies is.

Deel Deze Pagina