Hoe vaak controle voor terugplaatsing cryo

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Treezebees, Jul 3, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Treezebees

Treezebees Actief lid

Mar 4, 2023
    310
    427
    63
    Female
    Een vraagje voor de Belgen onder ons. Hoe vaak hebben jullie een controle (bloedproef+ echo) voor de terugplaatsing van een cryo in natuurlijke cyclus?

Mijn cyclus is zeer regelmatig maar merk dat ik gemiddeld een 6tal keer naar het ziekenhuis moet voor bloedafname en echo voor de terugplaatsing van een cryo. Vind dit toch wel enorm veel en begin de Fun voor een kindje (als je al Fun kan hebben in de MMM) echt wel kwijt te raken. Heb zonet aan partner gezegd dat ik er mee wil stoppen want het geeft mij meer stress dan iets anders.

2. SD90

SD90 Fanatiek lid

Nov 3, 2017
    2,292
    2,489
    113
    Female
    Ik vind 6 keer toch ook veel... Bij mij was het meestal max. een keer of 3. Af en toe eens wat meer maar dat was puur omdat ik een lange, onregelmatige cyclus heb. Op welke cyclusdag moet je dan de eerste keer gaan (los van de uitgangsecho/bloedafname)?
    Is het geen optie om terugplaatsingen in kunstmatige cyclus te doen? Dan verloopt alles meestal iets voorspelbaarder, ik moest dan vaak enkel bij start cyclus en eenmaal voor een meting van het baarmoederslijmvlies, en dan kan de tp vaak al gepland worden als je lichaam goed op de hormonen reageert.

3. Treezebees

Treezebees Actief lid

Mar 4, 2023
    310
    427
    63
    Female
    Verleden week dinsdag had ik eerste echo om cd 8. Was volgens mij een verloren controle zonder meerwaarde gezien veel te vroeg. Normaal staat mijn eerste echo steeds op cd 10. 3dagen later weer echo en bloedafname. Had toen een follikel van 14mm. Gisteren weer echo en bloedafname waarbij geen groot follikel meer te vinden was. Vandaag bloedafname gehad. En woensdag weer gaan voor weer echo en bloedafname.

Heb hen gevraagd of ze accepteren dat ik met ovulatietesten werk maar dat wordt geweigerd. En een kunstmatige cyclus wordt ook nooit over gesproken.

4. Krv

Krv Fanatiek lid

May 26, 2017
    4,595
    4,449
    113
    Female
    Ik heb 2 terugplaatsingen in België gedaan, voor de eerste tp moest ik volgens mij 1 a 2 keer op controle. De tweede tp 4 keer en dat vond ik al zeer belastend. Bij de laatste controle vertelde ik dat de ovulatietest bijna positief was, toen zei de arts dat het dan voldoende was om de volgende keer maar 1 keer op controle te komen om te kijken of het baarmoederslijmvlies dik genoeg was en er geen cystes zaten. Ik ben toen zwanger geworden dus ik hoefde niet meer langs te komen. In Nederland moest ik altijd 1 keer op controle rond cd 10 en verder enkel ovulatietesten gebruiken (tenzij ik er zelf voor koos om op te volgen met echo’s).

Dit was trouwens in UZ Gent.

5. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    Geen ervaring met België maar kun je vragen om over te stappen op ovulatietesten als je cyclus regelmatig is (dat mocht ik bij MCK Leiderdorp, daar kreeg ik de keuze). Ik zat er zelf ook niet op te wachten om steeds 1.5 te reizen voor een echo en een : kom overmorgen maar terug.

Edit: ik zie net dat dat niet mag, jammer.

6. SD90

SD90 Fanatiek lid

Nov 3, 2017
    2,292
    2,489
    113
    Female
    Controle op cyclusdag 8 is inderdaad veel te vroeg...
    Fustrerend ook dat je follikel plots weg lijkt te zijn nadat er eerst één van 14mm te zien was. Zoiets valt niet te voorspellen natuurlijk, hopelijk is het eenmalig dat je cyclus wat in de war is...

Hier willen ze ook niet met ovutesten werken trouwens, maar kunstmatige cyclus werd wel goedgekeurd. Denk dat het belangrijk is dat je het zelf eens aankaart, dat zo vaak controles erg belastend voor je zijn en of die kunstmatige cyclus dan toch geen optie is. De voorkeur gaat hier ook uit naar natuurlijke cyclus maar in mijn ervaring staan de artsen wel open voor andere dingen, alleen moet je vaak zelf echt je stoute schoenen aantrekken...

Share This Page