Steeds vaker kort protocol? En waar doen ze dat?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Pien15, 14 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Hoi allemaal!

Even zomaar een korte vraag: wie van jullie doet lang en wie kort protocol bij ivf/icsi? Ik loop in het mcl/ umcg en weet dat ze daar er een niet al te moderne werkwijze op na houden, maar ik krijg zo een beetje het idee dat bijna iedereen tegenwoordig een kort protocol volgt ipv lang. Bij ons doen ze dus alleen lang... Ik ben inmiddels 35 en weet sinds kort dat ik een te hoog fsh heb (12) dus enerzijds heb ik gewoon 'haast' omdat ik ouder wordt en anderzijds hoor ik hier ook dat met een hoog fsh de meeste ziekenhuizen een kort protocol voorschrijven.

Enfin: ik ben wel benieuwd naar welke ziekenhuizen ook kort protocol doen tegenwoordig en of ons ziekenhuis het enige is die alleen maar lang doet...

2. Amare

Amare Niet meer actief

Weet dat Tilburg ook nog aan lang protocol doet.

3. Dreamer29

Dreamer29 Fanatiek lid

25 feb 2015
    2.612
    996
    113
    Ik volg ook het lange protocol, dat is de standaard in ons zkh (zuiden NL). Bij navraag aan mijn arts bleek dat ik wel ook het korte protocol zou kunnen doen als ik dit zelf zou willen. Voor nu nog een keer lang, omdat we de vorige keer hier een mooi aantal embryo's mee hebben gehad.

4. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    In het Meander wordt ook standaard het lange protocol gedaan.

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Waarom zouden het MCL & UMCG een ouderwetse methode aanhouden? Het UMCG gaat zeker wel met zijn tijd mee.

Toen wij bezig waren voor een eerste kindje (10 jaar geleden) werd vaker het korte protocol dan het lange gedaan in bovengenoemde ziekenhuizen.

Toen we twee jaar daarna voor een tweede kindje begonnen, bleek dat de werkwijze inmiddels veranderd was. Uit onderzoek was gebleken dat het lange protocol beter werkte: minder kans op overstimulatie, beter te plannen, betere follikelgroei. Daarna hebben zij het lange traject als standaard ingevoerd.

Naar mijn weten doen de meeste ziekenhuizen het lange traject en niet het korte. Maar ik heb geen verstand van te hoge FSH-waarden, misschien dat er dan weer andere regels gelden. Onze dochter is het resultaat van een ICSI met een kort protocol, die behandeling hebben we in juni 2007 gedaan.

6. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

23 feb 2015
    3.654
    918
    113
    Ik heb ook lang protocol, maar loop dan ook bij mcl/umcg ;)
    Vind het wel vervelend, maar heb me er nu bij neergelegd dat het zo is.
    Ik lees juist overal meer dat mensen het lange protocol hebben dan het korte protocol.

Hoe dat zit met te hoog fsh weet ik niet.

7. Aloly

Aloly Actief lid

7 jan 2015
    320
    5
    18
    NULL
    Gelderland
    Wij hebben 3 keer het korte protocol gedaan in voorburg, en het lange protocol is daar niet ter sprake gekomen in ons geval. Misschien n.a.v. cyclus analyse en je fsh waarden?

8. Sady

Sady Lid

10 jan 2014
    54
    2
    8
    Ik heb een lang en kort protocol gehad. De lange protocol was een HEL en bovendien moest ik die afbreken i.v.m. overstimulatie. Daarna naar een ander ZH gegaan en daar kreeg ik de korte protocol, ook overstimulatie maar mocht nog net de punctie doen. Het idee dat ik maar 12-14 dagen hoeft te prikken is heel fijn. Uiteindelijk ben ik zwanger geraakt met de korte protocol.

Ik heb de behandeling in het MCK in Leiderdorp gehad. Ik ga inmiddels voor een 2e en als het goed is, gaan we weer voor de korte protocol.

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

In zwolle doen ze standaard lang.

Geloof wel dat ze er kort doen wanneer dit nodig is.

10. Tatum80

Tatum80 Bekend lid

15 feb 2013
    719
    60
    28
    Ik weet niet hoe het zit met je AMH, maar als je richting (vervroegde) overgang gaat wordt lang protocol inderdaad afgeraden.
    Is het niet bespreekbaar in het ziekenhuis? Vaak doen ze het alleen ivm hun planning en daar heb jij niks aan...

11. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Ja ik heb dus laag amh en heb doodleuk het lange protocol gekregen :(
    Heb wel alweer mn eisprong gehad (paar dagen later dan normaal) dus volgens mij is het niet desastreus geweest

12. Tatum80

Tatum80 Bekend lid

15 feb 2013
    719
    60
    28
    Ik heb mijn eerste behandeling ook lang protocol gekregen en had toen evenveel eitjes als bij tweede behandeling met kort protocol.
    Het hoeft dus niet uit te maken, maar als je inspraak hebt zou ik wel vragen om kort protocol volgende keer. Maar laten we ervan uitgaan dat die volgende keer niet nodig is....
    Succes in ieder geval!

13. Suze29

Suze29 Fanatiek lid

20 okt 2014
    2.709
    740
    113
    Ik zit bij het VU en daar doen ze altijd lang protocol voor wat ik begrepen heb

14. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Bedankt voor de reacties meiden.
    Jippie: ouderwets is misschien niet zo'n aardige uitdrukking. Ik ben verder heel tevreden over mcl/umcg, maar Een beetje keus hier en daar zou wel prettig zijn. Ik heb inmiddels op de site van Freya gezien dat de meeste ziekenhuizen/klinieken beide protocollen aanbieden. Wellicht dat de meeste standaard voor lang kiezen, maar kunnen ook kort doen als dat wenselijk is.
    Als nou heel duidelijk is dat lang meer kans op zwangerschap geeft dan kort, nou dan doe ik natuurlijk met liefde het lange protocol, maar ik kan daar niks over vinden... Ik heb 3 ivf pogingen voor mijn zoontje nodig gehad en was er in totaal 1,5 jaar zoet mee met hier en daar paar maandjes pauze tussendoor. Dat vind ik nogal lang, zeker nu ik wat ouder ben (35) en mijn fsh dus aan de hoge kant is. Zo veel tijd heb ik niet meer.
    Volgens mij is de belangrijkste reden voor lang protocol vooral dat het makkelijker plannen is en dat vind ik jammer.
    Mijn ziekenhuis gaat geen kort aanbieden, ik heb een mail gestuurd en erom gevraagd, maar nee, ze gaan het niet doen.

Illie3 vindt dit leuk.
  15. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik had in het lumc 2 jaar terug al een kort protecol. Dus een uitgangsecho op dag 3 en dan aan de hormonen. Ik heb in totaal 10 spuiten gezet voor mijn IVF, kreeg neusspray om mijn eigen cyclus plat te leggen en heb nooit de pil hoeven te slikken.
    Het is minder te plannen voor een ziekenhuis als je het korte protocol volgt, maar voor de patient denk veel aangenamer.

16. Aloly

Aloly Actief lid

7 jan 2015
    320
    5
    18
    NULL
    Gelderland
    Apart. Afwegen of je met hen verder wil of naar een ander ziekenhuis gaat? Dat kan alleen jij beslissen waar je je het prettigst bij voelt

17. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
  18. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    Interessant :) goed gevonden

19. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Stelt toch weer een beetje gerust he Nellie 😊

20. Samenzijn

Samenzijn Actief lid

20 jan 2017
    129
    63
    28
    Vrouw
    Wij zijn afgelopen zaterdag gestart met de verkorte methode (Antonius ZKH Utrecht). schijnt hier in de regio redelijk standaard te zijn. As zaterdag m'n 2e echo en dan hoor ik wanneer ze gaan oogsten.

Deel Deze Pagina