Onze eerste IVF-poging is wreed verstoord door een cyste van 6 cm. De arts heeft aangegeven dat we niet mogen starten en dat we dus een cyclus moeten wachten. Hij heeft goede hoop dat de cyste dan weg is. Maar wat als de cyste dan niet weg is? Moeten we dan weer een ronde overslaan of krijgen we dan medicatie? Ik weet hier helemaal niks over en wil graag ervaringen horen van meiden die dit ook hebben gehad. Ben benieuwd hoe het jullie daarna vergaan is en of de cyste vanzelf weg is gegaan? Mocht jullie arts wel iets hebben gedaan aan de cyste, dan wil ik graag weten wat precies. Heb er zo de balen van. Eerst de teleurstelling dat de laatste IUI mislukt is en dan direct daarna de teleurstelling dat de eerste IVF al mislukt is voor ie uberhaupt begonnen was
Hey, Ik heb geen ervaring met IVF maar wel met cystes. Toen wij in 2009 gingen starten met behandeling zat er plots ook een vrij grote cyste. We mochten toen ook niet opstarten en een maandje aan een lichte pil. Dat was toen de 'Nora' pil. Nu na mijn eerste ronde menopur ivm ovulatie inductie zat er ook terug een cyste van een 4cm. Dat was de maandag. Vrijdag was het uiterste om nog te mogen starten. En de cyste was gekromen naar 1,3cm. De gynae vond dat verwaarloosbaar dus mochten we gelijk nog starten met ons behandeling. Ik hoop dat de cyste snel weg is bij jou!! Groetjes Tachake
Hier helaas wel ervaring mee. Ons werd vertelt dat de kans klein was om ooit te starten maar dat het niet volledig uitgesloten was. Zie mijn banner. Nu over 2 maanden alweer verder voor de 5e tp. Verlies de hoop dus niet! Groetjes Jackie.
@Jackie75: wat voor cyste had/heb jij? Ik heb namelijk wel al 6 IUI pogingen achter de rug en daarbij is er nooit een cyste gezien. Het lijkt er dus op dat het iets is wat tijdens de laatste cyclus is ontstaan. Ze vermoeden dat het een eiblaasje is wat niet gesprongen is bij de laatste eisprong. Waarom mochten jullie eerst niet en later wel starten met IVF?
Tachake: bij mij was er geen sprake van dat ik nu zou starten met spuiten, maar 6 cm is volgens mij ook best groot. Hoop echt dat het de volgende keer weg is, want anders wordt het IVF-verhaal erg lastig voor ons.
Hoi Mariska, Ik had een chocoladecyste,al vrij snel na een operatie waarbij veel endo was weggehaald. Hij was ook vrij groot waardoor ze bang waren dat er tijdens de punctie van de IVF die cyste geraakt zou worden. Als dat zou gebeuren is de kans aanwezig dat je een infectie krijgt met alle gevolgen van dien. Ik heb toen 2 jaar de pil geslikt met zo min mogelijk menstruatie's en op een gegeven moment was de cyste zeer klein. Na 3 Lucrin injectie' s zelfs volledig verdwenen. Als ik het bij jou zo lees denk ik ook dat het een eiblaasje is dat niet is gesprongen,dat hoor je wel vaker.Vandaar dat ze natuurlijk ook even af willen wachten wat er gaat gebeuren. Wanneer moet je weer naar het ziekenhuis en hoor je meer?
@Jackie75: wat een heftig verhaal zeg. Fijn dat de cyste nu verdwenen is. In principe doet het ziekenhuis nu niks en moet ik bij de start van m'n volgende menstruatie pas terug komen voor een echo. Ben daar zelf echter niet helemaal happy mee en ga vragen of ik niet eerder op controle mag om te kijken wat de cyste doet (krimpt of groeit).
Hey Mariska, Ja 6cm is natuurlijk al groter dan mijn 4cm. Maar in 2009 was die cyste ook ongeveer een 6cm,kan zelfs iets meer geweest zijn en die was weg na een maandje pillen. In mijn geval is het dus ook een resterend eiblaasje dat blijven zitten is. Maar het goede nieuws is toch dat op 5dagen tijd die cyste toch 3cm gekrompen is. Dus hopelijk bij jou is hij na 2weken ook weg en kan je de volgende cyclus heropstarten. De reden dat je niet meteen mag starten is het risico als je hormonen spuit dat de cyste terug gaat meegroeien en dat risico mogen ze niet nemen. Vol goede moed naar de volgende poging zou ik zeggen! Groetjes xxxx
Tachake: ik krijg deze maand verder geen pil of medicatie om de cyste te laten slinken. Ze hopen dat het vanzelf gebeurt als ik een ronde geen hormonen gebruik. Ik hoop dat ze gelijk hebben en dat we de volgende poging idd vol goede moed mogen beginnen (of dat het niet nodig is omdat we deze ronde zelf een wonder produceren
Ik heb geen ervaring met cystes en IVF maar wel met iui. Ik had ook een cyste van ruim 5 cm waardoor ik niet met iui en stimulatie mocht beginnen. Ik hoefde niet aan de pil en moest een maand wachten. Mijn cyste was inderdaad de volgende maand "geknalt" maar hierdoor was er vloeistof in mijn baarmoeder ontstaan. Hierdoor mocht ik ook afgelopen maand niet starten met de hormonen omdat dit voor teveel pijn zou zorgen icm met de vloeistof volgens de gyn. Nu volgende maand afwachten krijg op dag 5 weer een echo om te controleren of ik cyste vrij ben.
@patricia: oh, dat is niet zo fijn. Ik ben bang dat het er voor ons deze ronde ook weer niet in zit. Af en toe voel ik wat pijn aan m'n linkereierstok, dus vrees dat ie er nog steeds zit. Ik zit nu bijna een week na m'n eisprong, dus hopelijk slinkt ie nog of ben ik zwanger en is al dat gedoe niet meer relevant. Ik ga duimen voor jou en voor mij!
Hoi meisje, Ik heb ook cyste gehad. Tijdens mijn cryo poging hadden ze al gezien dat ik precies een cyste had, maar ze dachten toen dat het eitjes waren maar dat kon niet he want er waren er drie en ik was niet gestimuleerd aangezien het een cryo poging was. Tijdens tweede pick up was de cyste ook te zien. Maar ik had overstimulatie en lang last van mijn buik, dus ik ging terug. Het was overduidelijk een cyste gevuld met bloed.(endometriose) Dus dat moest er zo snel mogelijk uit, een week later was ik al geopereerd. Dan heb ik vier maanden inspuitingen gehad met zoladex, om de endometriose niet te laten terugkomen en de eierstokken te laten rusten. Nu volgende week begin ik met mijn volgende poging. Maar mijn geval hoeft daarvoor niet het jouwe te zijn, voor hetzelfde geld is het een eitje die niet gesprongen is ofzo, en gaat het vanzelf weg... Ik wens je veel succes xxxxxxxxxxxxxxxx
Ook hier ervaring met cystes. Vorige maand mochten wij niet door met IUI 4. Ik had 3 cystes. Ik kreeg een stripje pil voorgeschreven...en zit nu in de stopweek. Wanneer ik menstrueer mag ik weer melden voor een uitgangsecho..dan maar hopen dat we nu wel door mogen gaan. Ik heb een tweeling van 5. En een maand voordat ik zwanger van hun werd (4e IUI) moesten wij ook een maand 'rust'nemen door cystes. Dit schijnt door de hormooninjecties te komen. Ik prik overigens menopure.
Ze denken dat het een follikel is die niet gesprongen is. Dus ik hoop dat ie straks weg is. Eerst maar eens afwachten of ik ongesteld ga worden. Hoop natuurlijk dat het wegblijft en dat die IVF niet meer nodig is.