Sinds gisteren ben ik lid geworden van de digitale fertiliteitspoli van ons ziekenhuis. Je kunt hier met patienten kletsen, maar ook vragen stellen aan artsen, verpleegkundigen etc. In mijn zoektocht naar antwoorden met betrekking tot het opwerken van zaad, heb ik de vraag gesteld over onder andere hoeveelheden en vormafwijkingen: Quote Ik heb even overlegd met ons hoofd van het laboratorium. Hieronder de antwoorden: · 4% normale zaadcellen lijkt inderdaad erg laag. Wanneer je echter het zaad van 100 willekeurige mannen zou bekijken, zou je bij pakweg 90 daarvan tussen de 3 en 6% normale zaadcellen zien. Een paar zullen er iets meer hebben (maar 8% normaal is al zeldzaam, en bijna niemand haalt de 10%!), en bij een paar mannen zullen je zelfs nóg minder normale zaadcellen vinden. Het officiële afkappunt is 3%, dus pas bij mínder dan 3% normale zaadcellen spreken we van afwijkend zaad. 4% is dus een volkomen normale score! · Wat de opbrengst na opwerken betreft: 26 miljoen goed bewegende zaadcellen is uitstekend. Bij inseminatie met (pakweg) 1 miljoen zaadcellen of minder wordt de kans op zwangerschap minder, maar je hebt zéker geen 200 miljoen nodig voor een goede kans. Alles boven de (pakweg) 3-5 miljoen is meer dan genoeg, bij meer zaadcellen neemt de kans op zwangerschap niet verder toe. · Opwerken doen we inderdaad om de prostaatvloeistof te verwijderen van de zaadcellen (want die vloeistof is, hoe vreemd dat misschien ook klinkt, niet zo goed voor zaadcellen), en we halen hiermee een déél van de dode, minder goed bewegende, en qua vorm afwijkende zaadcellen weg. Maar dat lukt nooit voor 100%, het is meer een verrijking van het aantal goede cellen. Unquote Misschien hebben jullie er iets aan.
Dan is 4,8 mln dus echt niet slecht . Thanks voor de info. Zijn er trouwens al meiden die net als ik al bijna kunnen testen? Wanneer ga je testen? Wacht je precies 2 weken, of test je al eerder?
Hoi meiden, Dinsdag mijn tweede IUI gehad, ging wel goed hoor. Beetje bloedverlies maar dat kwam waarschijnlijk door het uitstrijkje van afgelopen zondag. Was nog een beetje gevoelig. Na bewerking 70 milj bewegende zaadcellen, zou toch genoeg moeten zijn Maar dat is bij ons niet het probleem denk ik. Nu nog kleine twee weken wachten, ben er deze keer niet zo mee bezig of het gelukt is, maak me nl beetje druk om het uitstrijkje. Daar krijg ik maandag over een week de uitslag van. Afwachten dus.. Welkom aan de nieuwe dames, kan het momenteel ook maar weer voor iedereen veel succes gewenst!! X Kaatje
@Kitty, ik ga denk ik pas testen als mijn te verwachten menstruatie uitblijft (10 april). In de afgelopen twee jaar heb ik nog nooit hoeven testen, omdat mijn menstruatie altijd op tijd komt. Ik vind het uiteraard na zo'n eerste IUI wel spannend. De laatste maanden ging ik er al automatisch vanuit dat mijn menstruatie zou komen en nu met IUI lijkt het alsof we weer net gestopt zijn met het slikken van de pil hoewel het natuurlijk ook geen wondermiddel is. Hoe sta jij erin dan? @Kaatje, 70 miljoen! Wat een score. Waar ligt bij jullie het 'probleem' dan dat je voor IUI in aanmerking komt. Misschien heb je dat al verteld, maar heb ik het gemist. Spannend hoor de uitslag. Die dag ligt dan rond je testdag toch? Hoop op beide fronten goed nieuws! @Kaa
@ Kaatje, wat goed jullie score voor de IUI zeg! En in welk ziekenhuis lopen jullie? Mijn man heeft net mijn pregnyl injectie gezet brrr wat doet die toch zeer en die vloeistof brand ook zo mega. Ik heb zaterdag mijn 4e IUI en dan zitten we weer naast elkaar op het wachtbankje @ Kitty, hoe is je 1e IUI gegaan? En wanneer mag je testen? Spannend, voel/merk je iets?
Puravida: bij ons is tot nu toe de oorzaak onbekend, bij ons zoontje was ik door de pil zwanger.. bij de tweede na 1 maand maar werd een missed abortion bij 8 weken, daarna nog enkele keren een pos test gehad in week 5 maar paar dagen daarna alsnog ongesteld. Nu dus al bijna 3 jaar bezog voor een tweede kindje.. En de dag van de uitslag ligt inderdaad 1 dag voor mijn NOD, mocht ik die dag nog niet ongesteld zijn test ik pas een paar dagen later hoor, heb het al een paar keer gehad dat ik de dag na NOD wilde testen enwerd dan ongesteld Noa14: wij lopen in het Maasstad ziekenhuis in Rotterdam sinds 2 maanden. X
@Kaatj, wow dat zijn lekker veel zwemmer, moet toch wel eentje de weg vinden he Ik moet donderdag 7 april blodprikken om te kijken of het gelukt is, dus nog klein weekje.. duurt me wel veel te lang!! Liefste test ik zlf maja dan weet ik niet of er een streep komt door de pregnyl of door zwangerschap...
@Noa, succes met de IUI morgen. @Kaatje, wat gek dat je eerst spontaan zwanger bent geraakt en dan het nu niet meer lukt. De miskramen lijken me echt vreselijk. Grappig dat je in het Maasstad loopt. Verhoef zit daar toch? Wij zijn ook nog even bezig geweest met Rotterdam, omdat dat dichter bij mijn werk ligt. @Kniffel, klopt jouw handtekening niet als je zondag al mag testen? Spannend joh! Ik hoop het voor je! Goed weekend allen.
Puravida: Ja ik zit inderdaad bij Verhoef, heb jij die ook gehad en zo ja beviel dat? Begrijpen er zelf ook niets van waarom het nu niet meer wil lukken X
Hoi Kniffel, Dank je wel voor je reactie maar mijn man heeft voor zijn beroep ook heel veel geprikt en weet wat hij doet. De eerste keer hebben we hem wel bij de EHBO gezet maar ook daar fikte het, dus maakt geen verschil. Misschien is mijn huis gewoon gevoeliger. Heel veel succes en hopelijk ook plezier zondag met testen @ Wtje jij ook veel sterkte t/m volgende week, hopen dat alles uitblijft en we allemaal met veel positieve testen het paasweekend ingaan
@Kaatje, nee ik loop niet in Rotterdam, maar mijn zusje heeft haar co-schappen bij hem gelopen. Oude rot in het vak heb ik me laten vertellen. Ben je tevreden? Ik loop nu in een UMC. Veel wisselende artsen ervaar ik daar als een nadeel. Voordeel is dat alles in een team besproken wordt en dus meerdere mensen een blik op jouw casus kunnen werpen.
@PuraVida, knap hoor dat je kunt wachten. En niet te hopen dat je eerder ongesteld wordt.... @Noa, Ik heb nog steeds last van mijn inseminatie. Ik zit nog steeds aan de paracetamol. Ik heb na vanochtend niets meer geslikt, omdat ik even wil aanvoelen hoe pijnlijk het is. Liever geen pijnstiller als het niet hoeft. Ik weet nog niet wanneer ik ga testen. Ik weet niet wat jou ervaring is? Ik wil niet te vroeg testen, maar of ik kan wachten tot 6 april? Misschien maandag of dinsdag een test wagen. @Kniffel, ik vroeg me ook af of je banner wel klopt? Want as zondag testen is niet over 11 dgn. @Wtje, dus je doet helemaal geen zwtest? Alleen bloedonderzoek op 7 april? Dat is 12 dgn na inseminatie toch? Kan je dan ook al een zwtest doen denk je?
@Kitty: jaa zou kunnen, maar ik w8 af tot de bloedtest, is die posi dan ren ik naar de kruidvat en koop ik ALLE zwangerschapstesten!! Hihihihi
Hallo iedereen, ik ben op 20 mrt geinsemineerd en zit dus vandaag op dag 14 mijn ms zou dus nu moeten beginnen, ik heb dus donderdag een soort van bruine afscheiding/slijm gehad en tot heden maar heel weinig maar mijn ms zet niet door. normaal gesproken heb ik dit niet als ik ongi moet worden dan heb ik dus gewoon normaal bloed, is er iemamd die dit herkent of ook heeft meegemaakt na de 1e IUI. graag jullie reactie xxxx faatje
Wat een boel reacties! Wel alles gelezen, maar kan niet overal op reageren! Ik begrijp dat het voor een aantal meiden weer spannend wordt! Hopelijk blijft je ongi uit, Faatje! Wanneer zou je willen gaan testen? Voor Kniffel ook spannend lees ik! Merk je al iets? Wanneer wil jij gaan testen? @Zwangerschapstesten: heb er nu 'maar' 1 in huis, maar als die echyt een streepje zou geven, ga ik er zeker 1 halen waar het woordje 'zwanger' op staat. Lijkt me zo leuk dat te lezen! Haha! Maar goed, moet dat wonder wel eerst gebeuren. Wij zitten in onze klusfase, maar de zin is ver te zoeken, door omstandigheden (heeft niks met de realtie te maken!). Anders deze rond maar rust, we wachten toch al zo lang, dan nog maar een maandje extra!
@Kitty: haha ja dat is het leuke nu, weten dat je echt een kansje maakt.. @Faat: spannend!! wanneer ga je testen als het niet komt? @Kenia: dat geen zin hebben herken ik erg goed hoor.. relatie is goed maar de zin is verdwenen soms, je moet klussen als je zin heb anders ga je nog minder zin krijgen dalijk, dat is helemaal niet de bedoeling.. Hier: Sinds gister opgezette buik, af n toe kramp in me baarmoeder en me darmen doen raar en heb ook sinds gister meer afscheiding.. WTF
Hoi kenia en de rest of the girls, Zou ik al kunnen testen? of zal ik gewoon nog ff wachten wat denk jij?...... ik ben zo bang voor die teleurstelling en die bruine afscheiding is ook zo vreemd omdat ik dat eerder nooit heb gehad, of zal het aan de hormonen liggen de puregon en de pregnyl> Ik zal dus nog ff geduld moeten hebben dit weekend:x xxxxx
@wtje: OMG ik weet het niet ik schijt zo in me broek van die testen omdat ik het zo vaak heb gedaan en werd telkens weer teleurgesteld.... wat denk jij zal ik vandaag een test doen het is vandaag wel 14 dgn geleden? weet jij toevallig wat die bruineafscheiding inhoud? vreemd