Ik vond de punctie echt heel erg mee vallen hoor dames, zeker niet pijnloos, maar het was voorbij voor ik het wist. Het was eerder de spanning waar ik het meest last van had. Ik kreeg 4 verdovingspuitjes rondom mijn baarmoeder. De eerste 2 niet gevoeld, de laatste 2 waren even gemeen. Het prikken van de lange naald door de vaginawand ook niet gevoeld. Rechts aanprikken van de eierstokken beetje een raar gevoel gehad, links deed bij mij wel pijn, maar daar zaten maar 2 follikels. Links is ook altijd de kant waar ik mijn eisprong voelde, mogelijk een wat gevoelige eierstok. Vanaf de verdovingspuitjes tot einde punctie waren het hooguit 5 minuten werk. Ik zou het zo weer doen. Vooral van belang om te proberen om te ontspannen. Af en toe van bovenaf op je buik duwen, kan ook helpen tegen de scherpste pijn. Dat zal de arts of verpleging ook wel aangeven. Ik hoop dat jullie net zo'n mooi resultaat mogen hebben als mij
Lenamill en Jolanda...wat fijn dat jullie allebei gestart zijn met ivf. Wel spannend en hoop dat er bij jullie beide veel goede follikels mogen groeien. Alle zwangeren...de tijd gaat hard zeg. Weten jullie wat het wordt? Hier ben ik vandaag ongesteld geworden en start dus me 10e iui. Heb donderdag de uitgangsecho. Heb 3 cyclussen stilgestaan en vond het heerlijk. Maar ben blij dat we weer starten, wil zo graag nog een kindje.
@ Diz: was jij plaatselijk verdoofd? Bij ons in de fertiliteitskliniek geven ze je een roesje via infuus. Ik zou nog wakker genoeg zijn om te kunnen zeggen als ik pijn heb, maar zou half slapen. Ben benieuwd. Volgende week is mijn eerste pick-up en hopelijk ook een mooie terugplaatsing. Vandaag follikelmeting gehad (eerste) en 15 à 20 follikels tussen 10 en 14mm en nog wat andere van 9mm, 8mm,... Te kleine die niet tellen.
@gelukkig, wij weten wat het wordt, geslachtsbepaling gaf aan een meisje. Over 2 weken de 20 weken echo en dan hoop ik dat nog eens bevestigd te krijgen @lenamil, alleen plaatselijk verdoofd inderdaad. Verder een pijnstiller en rustgevende medicatie gekregen in tabletvorm. Je hebt wel veel follikels! Ik had er "maar" 8 waarvan er uiteindelijk 4 bruikbaar waren en 1 goed doorgedeeld. Hopelijk een paar goede eitjes voor je en een mooie bevruchting!
Ja, ik vond ook dat het er veel waren! Ik vroeg of er overstimulatie was en ze zei toch van niet. Gelukkig! Het is afwachten. Ik zal wel zien wat het wordt. We kunnen helaas de toekomst niet voorspellen. Als we dat eens konden he! Dan wist ik eindelijk wanneer ik mama zou worden! Dan zou er een pak stress van me afvallen. Gewoon zeker weten dat het ooit gaat lukken...
Zoooo lenamill... dat zijn veel follikels. Je reageerd goed op de injecties. Diz...wat leuk een meisje. Ik heb ook een dochtertje en ben daar erg blij mee. Misschien raar om voorkeur te hebben maar ik zei altijd als mijn wens uitkomt hoop ik dat me droom ook uitkomt...en dat was dus zwanger raken van een dochtertje. Morgen uitgangsecho...
@ lena: wat een hoop follikels, hopelijk levert het mooie eitjes en daarna mooie embryo's op! @ gelukkig: voor jou gaat het ook weer beginnen, spannend... @ diz: wat leuk een meisje! Fijn om te horen dat jou de punctie mee is gevallen. Had je paracetamol en diclofenac naast de plaatselijke verdoving? Hier vanochtend de menstruatie doorgebroken. Morgen starten met de gonal-f en aanstaande dinsdag de eerste fm...
@ Jolanda: Ik zie in je banner dat jij ook al een eerste FM gepland hebt? Welke medicatie moet jij nemen? Geen anticonceptiepil dan? Het is precies alleen in België dat dat moet. Stom hoor, want door die pil verlies je enorm veel tijd (nl. minstens 5 weken). Ja dat is best spannend, die eerste FM voor IVF: veel follikels en je kan dan meekijken op dat scherm en het blijft gewoon komen. Ik was mijn tel kwijtgeraakt en heb moeten vragen hoeveel het er uiteindelijk waren. Ik dacht 15 follikels boven de 10 mm. Dat noemen ze de goede follikels die waarschijnlijk meer kans hebben om door te groeien. En er zaten ook nog kleinere (8, 9 mm) die ze ook moesten tellen omdat die ook hormonen afgeven, maar waarschijnlijk niet zullen doorgroeien...
Ook ik zie het al Gonaf f. Ook een prikpen denk ik he? Ik moet Puregon. Jij bent snel kunnen beginnen seg!
Nee ik hoef inderdaad niet eerst aan de pil... vinden ze blijkbaar niet nodig (hebben ze wel iets over gezegd afgelopen maandag, maar bij zoveel informatie lukt het niet alles te onthouden). Gonal-f is inderdaad ook een prikpen gelukkig (was Puregon gewend)... wanneer mag jij terug voor fm?
Jolanda...wat fijn dat ook jij nu bent begonnen met ivf. Spannend hoor. Lenamill...ik ben benieuwd morgen hoeveel follikel er nog zijn doorgegroeid. Ik heb vandaag de uitgangs echo gehad en mag weer beginnen. Net weer de 1e injectie menopur gespoten. Dinsdag terug voor fm. Spannend weer...
Ik had voor de punctie zelf paracetamol ingenomen 1000mg. Voor de punctie kreeg ik 50 mg declofenac, 1000 mg paracetamol en een oxazepam, volgens mij 10 mg, maar dat weet ik niet meer zeker.
Ik ben ook benieuwd hoeveel follikels er morgen zijn doorgegroeid. Ik kan mijn tel niet meer bijhouden, nu we deze IVF-echo's krijgen. Die follikels blijven maar komen op dat scherm... Ik weet dat de grootste follikels bij mij het rijpste gaan zijn als ze rond de 24 mm zijn. Dus ik hoop door te mogen gaan tot de grootste 24 mm zijn en de kleinste 20 mm ofzo. Mijn gyn zei wel al iets van minstens 20 mm. Het is wel zoals Jolanda zegt: er komt zoveel info op je af dat je niet alles kan onthouden. Op 5 augustus, toen we het eerste gesprek hadden met de fertiliteitsarts, had mijn man een volledige black-out. Hij wist niks meer toen we naar huis aan't rijden waren...
Wij kregen een superfijn boekje mee, geschreven door het ziekenhuis zelf. Bij iedere stap weer even gelezen, ik had het gevoel dat ik alle info goed in mijn hoofd had zitten. Daarnaast waren er dagelijks een aantal uur waarop je kunt bellen met vragen. Echt super geregeld! Gaf mij in ieder geval heel veel rust
Dat is bij ons ook: boekje met info per stap van de IVF, gelegenheid om te bellen en apart boekje met de exacte info van mijn behandelplan (welke hormonen, wat doe je op welke dag, etc.). Ik heb het inmiddels ook al goed in mijn hoofd zitten... maar voor mijn behandeling onbelangrijke informatie (zoals waarom niet eerst aan de pil), dat ben ik vergeten...
De pil vooraf geven ze in ons fertiliteitsziekenhuis om je de cyclus voor de IVF-cyclus een kunstmatige cyclus te geven. Een cyclus met de pil legt alles plat en zorgt er o.a. ook voor dat cystes kunnen verdwijnen... (Ik had geen cystes, maar sommigen hebben dat wel door de medicatie). De cyclus na een pil-cylclus zouden je eierstokken beter te stimuleren zijn waardoor al je eicellen ongeveer gelijkmatig groeien, zodat je er geen van 11 mm hebt en van 20 mm. Want die van 20 mm zijn dan al quasi goed, terwijl die van 11 mm te weinig zijn doorgegroeid. Dat was althans de uitleg die ik gekregen heb over de pil. Ik was slecht gezind dat ik die stomme pil moest nemen 5 weken lang en heb de arts uitgevraagd waarom...
Oh spannend Lena... ik ben zo benieuwd hoe je dat gaat ervaren... Hier gaat het wisselend. Af en toe vliegt het me ineens aan (angst voor het traject), maar het komt wel goed. Ik voel me vandaag ook niet zo lekker (misselijk, hoofdpijn, moe en rommelende darmen). Ik kan me niet voorstellen dat dit nu al van de hormonen komt, misschien heb ik gewoon wat onder de leden... pfff hoop het niet...
Spannend hoor lenamill. Ben ook heel benieuwd hoe je de punctie ervaart. En hoeveel follikel ze weghalen. Succes maandag. Ik duim voor een mooi aantal. Hollanda...bij jou ook spannend dinsdag, je eerste echo. Duim voor jou natuurlijk ook voor een mooi aantal follikels. Ik vind het ook weer fijn om kansen te hebben. Dinsdag fm, ben benieuwd.