Lichte overstimulatie voor en na terugplaatsing

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Heleen80, 3 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Heleen80

Heleen80 Lid

14 mrt 2013
    70
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dag allemaal,

ik zet mijn vraag toch maar op het forum, want ondertussen denk ik in cirkeltjes en ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen. Ik zal het zo kort mogelijk beschrijven:

We zijn nu 4 jaar bezig met zwanger worden, hebben 6 iui's, 1 IVF en 2 ICSI's gehad, de laatste ICSI zitten we nu midden in.

Direct na de punctie op zaterdag 22 oktober (16 follikels, 12 aangeprikt - de anderen konden ze niet bij - en 8 goede eicellen) begonnen bij mij mij de klachten: enorm opgezette buik, pijn (vooral bij beweging) en gewichtstoename. Dit is de eerste keer dat ik ook Pregnyl tijdens de luteale fase spuit, dus ik dacht dat het daardoor kwam.

Op dag 3 (25 oktober) na de punctie was er een terugplaatsing van 2 embryo's, 1 dag later waren de lichte overstimulatieklachten ineens aanzienlijk minder, de dagen daarna zelfs min of meer afwezig.

4 dagen na de terugplaatsing begonnen de klachten echter opnieuw, dus op 29 oktober. Ik ben afgelopen dinsdag 1 november naar de fert. afd. van het ziekenhuis gegaan voor een echo en bloedonderzoek. Eierstokken zijn licht vergroot (iets van 7-8 centimeter), er was nogal wat vocht in mijn buikholte, maar mijn bloed was gelukkig goed.

Wat denken jullie, zou deze 2e 'opleving' van overstimulatie symptomen kunnen komen door een zwangerschap? Testen heeft nog lang geen zin, ik heb afgelopen maandag 2 november nog pregnyl gespoten. Mijn twijfel zit hem in mijn verwachting dat als het door zwangerschap komt, de overstimulatieklachten toch erger zouden moeten zijn? Nou ja, ik kom er dus niet uit... Wie heeft dit ook meegemaakt?

Groet,
    Heleen

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De overstimulatie-klachten kunnen zowel door de Pregnyl als door een beginnende zwangerschap uitgelokt worden.

Ik denk niet dat de klachten erger zouden moeten zijn bij een zwangerschap, aangezien je niet standaard na elke punctie overstimulatie krijgt. Dan zou iedereen zulke klachten moeten hebben, ook in geval van zwangerschap, en dat is niet zo.

Er zit dus helaas niks anders op dan afwachten. Succes!

3. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    #3 MLady, 16 nov 2016
    Laatst bewerkt: 16 nov 2016
    Het zou wel kunnen. Mijn tp was op 3dpo, afgelopen maandag. Ik heb een mooie 8-cellige teruggeplaatst gekregen. Mijn arts vertelde dat ze de innesteling van dit embryo rond 7dpo verwacht. Dus zo'n 4 dagen na de terugplaatsing.

En op het forum heb ik wel gelezen van iemand die overstimulatie had, maar dat de overstimulatie na de tp zo erg werd dat ze opgenomen moest worden. Ze heeft een hele poos in het ziekenhuis moeten blijven. Zeker toen ze ontdekten dat ze zwanger was, toen kreeg ze heel vaak echo controles. Haar overstimulatie bleek verergerd door dat haar lichaam eigen hcg was gaan aanmaken.

Dus ja, het kan.

Maar wat je beschrijft heb ik ook. Vreselijke darmkrampen die me snachts wakker houden, doordat mijn opgezette eierstokken mijn darmen plagen... Komt door de pregnyl:(

Wanneer is je testdag? Zal ik voor je duimen (als je ook voor mij duimt :p)

4. Heleen80

Heleen80 Lid

14 mrt 2013
    70
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi Mlady!
    Mooi, een 8-cellige!! Lekker blijven plakken!
    Inmiddels ben ik gewoon ongesteld geworden en is de derde pogign dus mislukt. We zijn er erg verietig over en bezinnen ons nu op hoe verder. Wanneer is het waanzin on maar door te gaan (in 4 jaar tijd hebben we per slot van rekening nog niet 1 positieve zwangerschapstest gehad....), en wanneer is het nog zinvol?
    We nemen even een pauze en overwegen de overstap naar Gent.
    Ik duim voor je!! hopelijk heb je goed nieuws over een tijdje!

5. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Dankjewel... En jij veel sterkte en wijsheid gewenst...

Deel Deze Pagina