Goldfishie, heel verstandig om hem eruit te halen! Zeker als er dus vocht zit, kans groot dat het uit de eileider komt. Bij mijn eerste poging zat er dus ook vocht (was weg tijdens tp) maar ik blijf altijd denken, hadden we niet beter moeten wachten met tp-en totdat het probleem verholpen was? Voor mijn gevoel heeft het embryo geen kans gehad. Als de hydro niet lekt zoals bij Babyhope dan is het idd geen probleem, maar bij mij was dat helaas niet het geval. De rechter is trouwens operatief verwijderd en de linker niet. Dat kon niet ivm de verklevingen die daar zitten dus daar zit nu een essure veertje (dopje) op. Is een sterilisatie methode waardoor de eileider dus wordt afgesloten en geen vocht meer lekt. Weet je al door wie je geopereerd gaat worden? En is er trouwens geen wachtlijst momenteel? Van al die wachtlijsten werd ik altijd helemaal gek daar in het VU Bij mij kwam uit de pipelle dat ik die nk cellen heb. Het is niet zo dat ik dat 'voelde' ofzo of last van had. Het komt vaak voor bij patienten met endometriose/adenomyose, maar dat hoeft niet. Kan ook bij iemand die dat niet heeft. Maar het is wel iets wat vaak voorkomt bij endo-patienten gaf mijn arts in DD aan. Ja maatwerk daar is heel prettig, ik kan niet anders zeggen als dat ik een goede beslissing heb genomen daarheen te gaan. En zwanger ben ik al geweest! Nu nog blíjven Dus geef de moed niet op! Er zijn nog veel mogelijkheden! Mocht je evt vragen hebben mag je altijd een pb sturen! Rejo, wat jammer dat deze poging niet gelukt is nee hoor meid, je hebt echt niet teveel gedaan! Een frietje kan echt wel en een frisje ook! Met tillen let ik wel op, maar ook niet dat ik niets meer aanraak. Verder vermijdt ik wel cafeïne, drink alleen rooibosthee. Heb daar dan voor mezelf een beter gevoel bij. Ik mag de echo's gewoon bij mijn eigen gyn in het streekzh laten doen, dus dat scheelt weer wat ritjes naar DD. Maar uiteraard voor punctie en tp moet ik er wel heen. En ik moet 3 dgn voor tp en 3 dgn 3 tp extra terug voor het infuus wat gegeven wordt ivm die verhoogde nkcellen. (maar dat heeft niet iedereen) Je kunt er ook voor kiezen de echo's daar te doen, maar ik heb een goede band met mijn eigen gyn dus ik vind het fijn dat bij hem te doen. Zo blijft hij ook een beetje op de hoogte en scheelt het mij behoorlijk wat reizen Babyhope, spannend voor jou nu op het wachtbankje! Nee klopt hoor, als hij niet lekt dan is het geen probleem een hydro (bij mij helaas wel) Tarwekiemolie en granaatappelsap gebruik ik ook! Waar heb jij die tarwekiemolie gekocht? Ik had hem van de kruidvat maar daar is hij niet meer verkrijgbaar! Heb nu dus maar van de tuinen gekocht. (stuk duurder!) Maar slik jij dat 3 x per dag ja? Ik gewoon 1 capsule.. beter dus om er 3 te gebruiken? Sara, wow dat is zeker wel vergroot! Pas op hoor voor overstimulatie! Laat je goed in de gaten houden door het zh! Uiteraard wel super dat je zwanger bent! Patricia, jij gaat ook bijna beginnen dus! Spannend hoor! Jij hebt ook aan de lucrin gezeten, ik nu ook weer.. rot spul hoor! Ik werd nu ook best depri van nu ik ben begonnen met stimuleren gaat het gelukkig wel iets beter. Danielle, jij ook in Duitsland! Willkommen Ik zei ook toen we de tp hadden gehad tegen mijn vriend, Duits praten! Anders verstaat ons embryootje ons niet Help, jij gaat een gezellige avond tegemoet dus En misschien is stimulatie met een ander hormoon bijvoorbeeld een idee? Ik spuit bijv. gonal f en menopur.
@willeke ja ik heb hem ool van de kruidvat. Die doorzichtige bolletjes. Op het potje staat 3x per dag 1 capsule. Dus neem in de ochtwnd 2 en in de avond 1. Anders vergeet ik het smiddags weer haha. Ja in 2010 met de ivf waren ze nog niet zo ver dat een hydro er eigenlijk beter uitgehaald kon worden. Ik ben na de eerste ivf ook meteen zwanger geraakt en dat is onze dochter geworden. In 2013 deden ze er ook nog niet zoveel naar. En ben toen weer na de 1ste ivf zwanger geraakt. Helaas werd dat dus een miskraam. En dit jaar zei de gyn ik ga je overleggen met collega's. Waarschijnlijk moet hij er uit. De conclusie was dus vanuit mijn dossier en ervaring van de vorige pogingen dat het niet nodig is. Er is dus ook totaal geen vocht in de bm te zien. Wel een hele grote met vocht gevulde (slurf) haha. Die infuus die je bedoelt is debk ik de intralipid toch. Hoor daar idd hele goede ervaringen over. Duimen duimen duimen..
Babyhope, maar heb jij die dan al een tijdje geleden gekocht bij de kv? Ik ben al 10 verschillende vestigingen ingeweest en overal niet meer Ja klopt intralipid krijg ik dan! En ik krijg dan nu voor het eerst prednison (al mee begonnen) en na de punctie ook aspirine. Heel de trukendoos wordt opengetrokken haha ja die slurf die herken ik klote ding! Heeft mij al zo veel vertraging opgeleverd!! Waar ben jij onder behandeling?
Ik heb hem 3 weken geleden gekocht. Zit in een bruin glazen potje met een roze embleem volgens mij. Bij ons staat hij onderin de schappen. Wij zijn bij geertgen onder behandeling vanaf 2009. Dus ook vaste klantje inmiddels.
@ willeke - ik vind dat verhaal met die nk cellen interessant. Ik heb ook milde endometriose. Ik ga mij daar eens in verdiepen. Als ivf poging 1 niet lukt dan wil ik daar toch eens onderzoek naar laten doen. Gynaecoloog is daar niet zo van dat weet ik. Maar in mijn achterhoofd blijft er iets knagen dat er iets niet goed is/zit. Als is dat nu minder omdat ik pauze heb en ivf echter/serieuzer is. Lucrin nu bijna 3 maanden gehad. Ik ben alleen erg moe, s avonds 1 opvlieger en de laatste weken weinig eetlust. Terwijl ik de eerste veel trek had mn in zoet.
@rejo je moet jezelf echt niet schuldig voelen dat je die dingen wel hebt gegeten en gedaan. Ik heb met de laatste IUI behandelingen bij een acupunctuur gelopen en daar kreeg ik een aantal dingen opgelegd wat ik wel en juist niet mocht eten en drinken. Ik heb me daar toen netjes aan gehouden maar voelde me er totaal niet prettig bij ik mocht bijvoorbeeld alleen warme dranken en ik verlangde na een paar dagen zo naar een koud glas water! Nu met de eerste IVF gelijk met de eerste terug plaatsing gelijk raak! Ik kan je eerlijk en trots vertellen dat ik niets maar dan ook niets heb gelaten. Ik heb natuurlijk geen alcohol gedronken en roken deed ik al niet maar dat koude glas water heb ik gewoon gepakt. Ik heb er niet meer op gelet en ben ook niet voor acupunctuur behandeling gegaan in die periode. Dus ja juist nu ik relax ben en gewoon mijn ding doe en eet en drink wat ik wil en dus gewoon ontspannen ben is nu raak. En natuurlijk heb ik constant eraan gedacht dus de opmerking je bent er teveel mee bezig gaat ook niet op. Het is toch mooi raak. Ik ben er nog niet daar ben ik me bewust van maar de test is er en zo ver zijn we nooit gekomen. Voor jou gaat dit ook komen maar leg jezelf geen beperkingen op doe lekker je ding en ontspannen voor zover dat gaat in zo'n traject. Het ligt echt niet aan dat ene frietje wat je hebt gegeten. Dikke knuffel! @babyhope nee ik zag het totaal niet aankomen maar achteraf gezien dacht ik wel ik had het kunnen weten. Ik heb alles subtiele tekenen genegeerd uit zelf bescherming. Ik dacht dat zijn al die hormonen die ik heb moeten spuiten enz en de utrogestan dat zet mijn lichaam op zijn kop. Kan echt niet gelijk de eerste al raak zijn. En het is dus gewoon wel! Bizar, het is nog steeds niet geland. Uiteraard wel helemaal gelukkig!
Help: idd pregnyl ook op tijd uit de koelkast, anders kan ie wel wat prikken. Maar ook al heb je gisteren met comdoom gedaan, je lief heeft wel een zaadlozing gehad. Vandaar dat ik je pas morgen adviseer. Hoe laat moet je de pregnyl zetten?
@blossom. Zo herkenbaar hoe je het schrijft. Bij jolisa ook ik had niks in de gaten helemaal niks en dacht ook dat wat ik voelde is de utro. Ik mocht toen op 10.10.10 testen. Maar 2 dagen ervoor hebben wij een test gedaan om kwart over 6 in de avond ik dacht pff dat wordt toch negatief. Nou dat was een knaller. Heb erna nog een stuk of 20 testen gedaan ik geloofde er helemaal niks van. In 2013 elke dag getest vanaf 3a4 dagen na tp. En op dag 9 na tp kwam er ineens een streepje ik had de hoop al opgegeven haha. Ook hier voelde ik weer totaal niks. Ik lees vaak dat wanneer je juist niks voelt de kans er meer is dat het raak is. In de 5 jaar dat we bezig waren voor jolisa wist ik het elke maand zeker. Ik ben zwanger. Hahaha en toen niks helemaal niks.
Lees je berichtje nu pas. Heb gelukkig op tijd uit de koelkast gehaald. Gister wel gedaan... En we dachten zelf weer morgenochtend, dan is het net voor de sprong. Omdat zkh 2 avonden achter elkaar zei. Maar om nu 3 avonden achter elkaar te doen leek ons niet goed.
Klopt niet helemaal. Decapeptyl heeft pas een platleggende werking indien je het langere tijd gebruikt. Als je er 2 spuitjes van zet op het moment dat je normaal gesproken pregnyl zet, dan heeft het dezelfde werking als pregnyl. Sterker nog, decapeptyl is een synthetische variant van pregnyl maar dan dus zonder hcg. Zover ik weet voorkomt het ook niet per definitie overstimulatie, maar het maakt het in ieder geval zeker niet erger omdat er geen hcg in zit. Dat je na decapeptyl geen terugplaatsing kan krijgen klopt ook niet. Ik heb het zelf gespoten ipv pregnyl en heb 5 dagen later een verse terugplaatsing gehad (met resultaat). Moet er wel bijleggen dat ik niet tegen overstimulatie aan zat. Het wel/niet tegen overstimulatie aanzitten bepaalt of een terugplaatsing plaats kan vinden, niet het feit of je pregnyl of decapeptyl hebt gespoten. Overigens wel een goede tip van het korte protocol. Helaas doen ze dat in Nederland niet graag en worden daar allerlei excuses voor aangehaald. Maar als puntje bij paaltje komt is een lang protocol gewoon praktischer voor het ziekenhuis zelf omdat ze de punctie beter kunnen plannen aan de hand van het moment waarop ze je met de pil lagen stoppen. Maar dat wordt niet aan de patient verteld natuurlijk. Slechts in enkele uitzonderlijke gevallen is een lang protocol voor de patiënt beter. In Dusseldorf waar ik zelf icsi heb gedaan, doen ze standaard kort protocol.
@Goldfishie: Zo balen voor jullie dat het allemaal mislukt is. Hoeveel pogingen hebben jullie nog? En gaan jullie die allemaal gebruiken? Hopelijk levert het wel succes op bij de volgende poging. Maar met ICSI zou de bevruchting toch goed moeten gaan? @rejo: Heel erg balen, meis! Maar niet aan jezelf twijfelen. Bij ons zeiden ze dat je alles kon doen, zelfs direct na de tp gaan hardlopen bij wijze van spreken. Ik heb ook van alles gedaan: Tuinieren, boodschappen, bootcampen, yoga, hardlopen. Niet dat het bij mij succes had, maar het schijnt wel te mogen. En qua eten en drinken denk ik dat je beter niet kan roken of alcohol kan drinken, maar dat een pizza/patatje of een glaasje fris echt geen verschil maakt. Ik weet niet of je een gezond gewicht hebt? Dat is wel belangrijk natuurlijk. @babyhope: Fijn dat je er zo nuchter in staat. Je hebt natuurlijk ook wel al ervaring. De vorige keer deed ik braaf pas 14 dagen na de tp testen. Maar de volgende keer ga ik ook gewoon vanaf iets van 5 dagen na de tp de boel volgen. Is het testen ook minder 'officieel' en beladen. Ik bestierf het deze poging gewoon. Hoe is het met je verkoudheid? En hoe voel je je verder? @Help: Echt super balen dat het weer niet tot een punctie is gekomen voor jullie! Kan me voorstellen dat je er nu wel eens klaar mee bent. Maar... het scheelt wel dat je goed hebt kunnen finetunen en nog steeds geen poging kwijt bent. Ik heb goede hoop voor je! En ongeveer 36 uur na de pregnyl springt je ei. Als je hem gisteravond hebt gezet zou ik toch vanavond of uiterlijk morgenochtend weer klussen. @Sara: Vervelend dat je zo'n pijn hebt. Nu weet je door de echo iig waar het vandaan komt. Kan idd verlate overstimulatie zijn. Doordat je lichaam nu HCG aanmaakt. Doe maar lekker rustig aan en probeer ook te genieten van het idee dat je zwanger bent! @patricia: Spannend dat jij nu ook echt de data binnen hebt. Mag ik vragen waarom je in OK moet? Lijkt me wel stressvol, als het dan iets korter/langer duurt kan het niet. Aan de andere kant, mijn punctie werd last minute nog verplaatst omdat er een OK onverwacht voor ging. Dus ze zullen echt wel ruimte hebben, toch? Wanneer begin jij met de deca? @tarwekiemolie: Ik heb vorige poging me rot gezocht naar de tarwekiemolie van de KV. Maar uiteindelijk ook wat research naar gedaan en het is niet het wondermiddel waar we op hopen. Bij een te dun baarmoederslijmvlies kan het helpen om het dikker te maken. Maar bij een goed baarmoederslijmvlies, wat ze natuurlijk meten bij de IVF, kan het juist te dik en ondoordringbaar worden. Dus ik ga voor de volgende poging zeker even vragen of ze me dit aan- of afraden. Zou het niet zonder overleg met de arts starten. Als die zegt 'baadt het niet, schaadt het niet' ga ik het doen.
In Leiden doen ze ook niet moeilijk over kort protocol volgens mij. Misschien kun je daar eens een second opinion doen help? Ik weet niet of ze daar aan doen maar toch... Ook wachtlijsten heb ik nog nooit gehad. Toen we besloten dat we voor ok gingen lag ik drie dagen later op ok omdat ze opeens een plekje hadden. Ook toen ik me afvroeg of we met echo geen kant konden bepalen kon ik de volgende ochtend bij de dokter terecht voordat ze ging opereren. Ook maatwerk ivm dubbele baarmoeder geen enkel probleem. Dus blijkbaar zijn er ook wel Nederlandse ziekenhuizen die het kunnen....
Eva: we hebben nog 2 pogingen en icsi geeft ons idd nog een kans om wel bevrucht te raken en te delen. Maar wij willen alvast in ons achterhoofd houden dat icsi ook kan mislukken. Dat nieuws van vorige week willen we het liefste niet nog een keer en houden we hoop. Nu alleen verplichte pauze van maanden en met een operatie er tussendoor.
@ eva - Alles wat onderin er in moet echostaven, eendebekken etc is extreem pijnlijk. Waarom weet ik niet. Misschien door de endometriose?! Ik heb ook liever niks er onder in. Mja het zal toch moeten haha dus kan de knop omzetten. Ik weet dat ik een paar jaar terug ook een inwendige echo heb gehad en dat ging prima. Dus punctie op ok want dan weet dat de gyn dat het lukt. Ik wil nog vragen of ik iets ontspannends oid kan krijgen. Zie daar erg tegen op. In Rijnstate weten ze inmiddels hoe ze de eendenbek moeten hanteren bij mij en heb ik vertrouwen er in. Maar de transfer is bij umc utrecht. En ik heb tijdens de intake voor kid het ziekenhuis niet als fijn/prettig/persoonlijk ervaren.
Patricia, oh dat is erg lastig zeg! Kan heel goed zijn dat de erg laag onderin bij je zit waardoor het erg pijnlijk zit. Wel fijn dat je onder narcose de punctie krijgt! Doen ze in DD standaard en dat vind ik wel lekker hoor! Mijn eerste punctie was prima te doen maar nu ga ik er heel relaxed in. Goldfishie, zo balen he die verplichte rustmaanden.. I know the feeling helaas... Heb jij ook endometriose of dat niet? Bij mijn eerste ivf had ik 16 eitjes en uiteindelijk maar 6 bevruchtingen. Hiervan een verse tp en 1 goed genoeg voor de vriezer. Viel mij zooo tegen toen. Daarom in DD ook voor icsi gegaan, puur om meer over te houden. Dus met icsi kan het zeker wel goedkomen! Waren ze bij jou nu wel bevrucht of niet verder gedeeld? Theeleut, oh een dubbele baarmoeder? Is dat de reden waarom jullie voor ivf zijn gegaan? Ego, net een echo gehad, alles was nog heel klein Opzich niet heel gek na 4 dgn stimuleren en vanuit een platliggende cyclus. Ga dus nog wel even wat meer tijd nodig hebben
Willeke: ik heb volgens mij geen endometriose. Hoe kom je daar achter dat je dat hebt? Ik heb twee jaar geleden een hsg gehad en op die foto had de gyn verder niets raars gezien. Wellicht dat er bij de kijkoperatie iets naar voren komt? Op zich balen die verplichte rustmaanden, maar we hebben ons er al bij neergelegd. Het is gebeurd en we kunnen er niets meer aan veranderen. Dus nu weer tijd voor andere dingen en van elkaar genieten. We hebben nu alleen 1x ivf gehad en er waren geen bevruchtingen. Tegen de tijd dat we weer kunnen en mogen starten zal het waarschijnlijk augustus/september worden en dan weten we pas of het met icsi wel of niet lukt.
Goldfishie, op een echo of hsg kan je dat helaas niet zien. Met de kijkoperatie uiteraard wel! Dus mocht dat te zien zijn, dan zien ze het dan. Maar opzich of je dat nu wel of niet hebt, je bent toch al met ivf bezig dus zal er verder niet heel veel veranderen. Buiten het gegeven dat je het evt hebt. Je wordt in het VU geopereerd?
@ willeke - ik weet dat de endometriose met name op/rond de baarmoeder zit. Daarnaast ligt mijn baarmoeder erg laag en de baarmoedermond naar achteren. Erg handig dus, ahum. Heb jij ook lucrin gebruikt? En ik heb slechte ervaringen gehoord over de essure. Heb jij dat laatst op tv gezien?