Ik zou graag willen meepraten in een groepje die gaan starten met ivf/icsi begin 2016. Ik zal mezelf even voorstellen. Mijn man en ik zijn al ruim 2,5 jaar bezig voor een eerste kindje en de 3 jaar komt al in zicht. In jan 2014 voor het eerst naar de gyn geweest en toen de standaard onderzoeken gehad. Zoals bloed prikken, samenlevingstest, cyclus volgen, zaad onderzoek en alles was prima en we werden naar huis gestuurd. In mei 2014 een hsg onderzoek gehad voor het doorspuiten van mijn eileiders, uiteindelijk liep de vloeistof door en was dat ook prima. We werden weer naar huis gestuurd. In oktober 2014 weer naar de gyn en we mochten starten met iuiin eigen cyclus. Helaas werd de eerste iui getimed op een cyste die er al veel langer zat, maar deze nooit als een cyste werd gezien. En daarbij had manlief de griep gehad en hadden we bij de iui veel minder dan de ondergrens van 1 miljoen zaadjes na bewerking. En we werden weer naar huis gestuurd. Na griep heeft het lichaam drie maanden nodig om weer op te bouwen. Eind dec 2014 een extra zaad onderzoek gedaan en de uitslag was al veel beter en mochten we in jan 2015 weer starten met iui. Helaas kreeg manlief weer de griep in het weekend van de iui, maar omdat ik al pregnyl had gespoten voor de eisprong, toch de iui door laten gaan. Maar dus wel met weer veels te weinig zaad. En we werden weer naar huis gestuurd. Begin april 2015 extra zaadonderzoek laten doen, de uitslag was wat beter, maar nog niet op het niveau wat manlief heeft als hij niet ziek is. Begin mei weer extra zaadonderzoek laten doen en die uitslag was weer prima. Maar toen wilde de gyn geen iui doen omdat ze mij niet goed hadden gevolgd in mijn cyclus. Ook al moest mijn eisprong nog komen. In juni 2015 eindelijk de eerste echte iui in eigen cyclus gehad en met 3 miljoen zaadjes na bewerking. Daarna nog 4x iui in eigen cyclus gehad. Eigenlijk was 3x de bedoeling, maar ons zkh is dicht in de zomervakantie en daarna was ik al te ver in mijn cyclus om te starten met extra hormonen spuiten. In september mocht ik starten met iui in gestimuleerde cyclus dmv het spuiten van 75 gonal. Deze ronde ging best snel voor mijn doen. Normaal wisselende en lange cyclussen. En de gonal deed zijn werk, ik had 3 follikels, helaas wilde de gyn geen iui doen en werden we weer naar huis gestuurd. In oktober hadden we een rustronde. We hadden een vakantie gepland staan en deze wilden we niet afzeggen. Want juist precies in die week zou ik weer fm's en de iui hebben. In november weer gestart met het spuiten van 50 gonal, maar helaas maar 1 follikel. Terwijl het juist de bedoeling was om meer follikels te kweken om zo meer kans te hebben. Vandaag kwam weer het rood en ben ik ronde 33 in gegaan. Zaterdag start ik met 62,5 gonal en hoop ik op meer dan 1 follikel. Volgende week woensdag heb ik fm1. We krijgen vanaf nu nog 2x iui in combinatie met gonal en pregnyl, daarna gaan we door naar ivf/icsi. Hopelijk kunnen we begin volgend jaar daarmee starten. Aan de ene kant zie ik er tegenop, maar aan de andere kant hoop ik dat we eindelijk antwoorden krijgen. Dan leggen ze alles onder de microscoop om mijn ei en mans zaad goed te kunnen volgen. Want zijn mijn eitjes wel goed genoeg? Kunnen ze wel bevrucht worden? Kunnen ze wel doordelen? En voor daarna, kunnen ze wel blijven plakken? Poging 1 staat trouwens voor alle eitjes die je kweekt en bij een punctie eruit worden gehaald. Daarna kan je van al die eitjes een terugplaatsing krijgen, 1 ei per tp. Dus stel dat je 10 goede eitjes bij de punctie hebt en die worden bv allemaal bevrucht en delen goed door, dan kan je dus 10x een tp krijgen. Pas als die allemaal gebruikt zijn en er is geen zwangerschap uit gekomen, daarna ga je pas door naar poging 2.
Jeetje goldfishie wat een verhaal. Het zit jullie dus ook nog niet mee. Hoop voor je dat het nog met de twee IUI gaat lukken. Bedankt voor de uitleg over de pogingen. Ik zit me er goed in te verdiepen nu of we ons aanvullend moeten verzekeren zodat we meer pogingen vergoed krijgen. Maar scheelt toch hoop premie
Welkom Goldfishie Tjee wat een verhaal zeg, een hoop teleurstellingen. Ik ga ook voor je duimen dat je in 2016 meer geluk hebt. Bedankt voor je uitleg over de pogingen, dan had ik het dus wel goed begrepen.
Ook jij welkom, Goldfishie. En wat een verhaal weer. Als ik al jullie verhalen lees, prijs ik mezelf, ondanks de erfelijke afwijking en de verminderde vruchtbaarheid, toch maar weer gelukkig. Want die medische mallemolen en al dat heen en weer geslinger tussen hoop, angst, verdriet, wanhoop. Respect voor jullie, dames. Hopelijk komt er voor ons een wondertje in 2016, . Poging is idd het aanprikken van de follikels. Zelfs als je wel gestimuleerd wordt, maar bijvoorbeeld over- of onderproduceert, en ze besluiten niet te prikken, telt het niet als poging. Kennen jullie trouwens succesverhalen van IVF/ICSI?
Jeetje Goldfish wat een verhaal! @hier; gister de dag na het nieuws een boze email naar het zkh geschreven. En in ene waren ze wakker ipv 29e kan ik nu de 9e terecht! Dus moet me even dit weekend voorbereiden op het gesprek. Weten jullie nog dingen die ik echt niet moet vergeten te vragen? @verzekering; doen jullie aanvullend verzekeren of is 3 pogingen voldoende?
Lieve mensen, Ik zou ook graag willen meebabbelen op dit forum.. Mijn vriend en ik zijn al een tijd bezig en willen zo graag een klein wondertje! Nadat we een aantal maanden geleden een zaadtest Hebben gedaan,bleek deze erg slecht te zijn. Ons advies was toen 3 maanden later terug te komen voor een tweede zaadtest. Ondertussen mijn mannetje op de zink foliumzuur en multi vit gezet, meer fruit en tomaten laten eten en regelmatig een gember theetje. Maar afgelopen week kregen we de uitslag van de test, helaas niets verbeterd. Bij mij lijkt alles in orde. Enige mogelijk zal icsi zijn.. Eind januari hebben wij intake gesprek voor onze icsi behandeling. Ik vind het allemaal heel spannend wat er allemaal komen gaat!Wij hopen zo erg dat we in 2016 zwanger mogen raken, ik zou niets liever willen.. Ik wens jullie ook heel veel geluk toe! Laat 2016 een dikke buiken jaar worden
@Nicole ik heb geen ervaring op het gebied van icsi. ik begin nu ook met ivf en weet ook niet wat me te wachten staat behalve dat het emotioneel een zware en pijnlijle traject zal worden. Ik heb nu al moeite met hele gedoe. Je bent nu zo afhankelijk van alles. Ik kan helaas niet op ene natuurlijke wijze zwanger worden. Ik haat het om afhankelijk te zijn @Eva het afvallen gaat nog niet lekker. Ik afval niet af word me een beetje moedeloos van. Gelukkig eet ik geen suikers meer dus dat scheelt 😊 Heb jij al wat duidelijkheid over je uitslag? Het wachten is echt niet leuk, maar Door werk en sociale leven gaat de tijd snel. @Help85 Welkom wat erg van de ziekenhuis is ook niet professioneel Ze begrijpen niet hoe je. Ze houden totaal geen rekening met ons. Hopelijk krijg je snel duidelijkheid Volgens worden de 3 ivf pogingen vergoed uit de basisverzwkerknf @Goldfish welkom Jeetje wat een verhaal. @josykate welkom laten inderdaad hopen dat 2016 ons jaar wordt
@josykate: Welkom op dit topic! Leuk dat je ook mee wilt babbelen. Vervelend van het nieuws van de zaadtest. Hopelijk biedt ICSI de uitkomst. Spannend! En idd hopen dat we 2016 allemaal met een dikke buik rond lopen, . @Nicole: Nog bedankt voor je tips. Ik probeer er ook niet te veel aan te denken, maar dat wordt steeds lastiger. Te meer omdat er in mijn omgeving nu een zwangerschaps-/babyboom plaatsvindt. En ik merk dat ik dan stiekem wel jaloers wordt. @Help: Fijn dat je eerder terecht kan! En dapper dat je zo'n mail hebt geschreven. Het heeft geloond! Wat voor gesprek zou het precies zijn? Dan kan ik even met je mee denken in de vragen. Mijn ervaring is dat ze het prettig vinden als je je hebt voorbereid, dus een lijstje met vragen mee naar het gesprek vinden ze top! @Popie: Lastig voor je dat het afvallen niet zo lekker gaat. Lijkt me erg stressvol. Hopelijk lukt het je om die laatste kilo's ook kwijt te raken. Raak de moed niet kwijt. Denk aan die baby! Ik wacht nog op de uitslag van het genetische deel. De 10e is het een maand geleden dat ik voor het laatst heb gemaild met mijn casemanager. Dus denk dat ik dan maar weer eens ga vragen hoe het er voor staat. @iedereen: Voelen jullie je ook wel eens zo pusherig? Het liefst zou ik over elke vraag iemand bellen, maar wil ook niet dat ze me irritant gaan vinden. Dat is misschien die afhankelijkheid waar je het over hebt, Popie.
Help: fijn dat je nu snel terecht kunt! Ik heb niet echt vragen voor je die je kunt stellen. Misschien over hoe de procedure precies in zijn werking gaat. Welke hormonen je moet gaan slikken of spuiten en hoeveel. Wat als je teveel of te weinig follikels produceert? Ik ga niets doen met mijn verzekering. Ik zie het volgend jaar wel. Wij gaan waarschijnlijk niet oneindig met ivf/icsi proberen. We gaan van het positieve uit en hopen dat ik per punctie meerdere goede eitjes heb die bevrucht kunnen raken en goed doordelen. Eva: een vriendin heeft twee zoontjes uit ivf en in een ander clubje waarin ik meeschrijf is iemand zwanger van ivf 1 en tp 3! Als je hier op het forum leest zijn er wel meer succesverhalen! Jocykate: dat is ook behoorlijk balen als je hoort dat je gelijk naar icsi door moet omdat je partner weinig zaad heeft. Gelukkig mag je dan wel het iui traject overslaan. Dat scheelt toch (ruim) een half jaar aan wachten en teleurstellingen. Ik hoop ook idd dat we in 2016 zwanger mogen raken!
@josykate; welkom! Heftig dat jullie ook naar het ICSI traject moeten. Hoop idd dat we allemaal in 2016 zwanger mogen raken! @Eva90; ik heb de gyn nog even gevraagd wat de inhoud van het gesprek is. Maar ze wilt in ieder geval hun fout toelichten (dus mij een half jaar alleen aan de Clomid te zetten) en hebben over de nieuwe behandeling (ICSI). Ik heb gister folder geprint over IVF ICSI die ga ik maar lezen en aan de hand daarvan vragen voorbereiden, zodat we nu wel goed geïnformeerd richting huis gaan. Maar mocht je nog wat weten, hoor ik het graag! @Goldfishie: idd dat is een goede wat als er te weinig follikels gaan groeien! Thanks die schrijf ik gelijk op!
@Goldfishie: Die succesverhalen doen me echt goed, . Laten we ons daar aan vast houden. @Help: Top als je de folder al hebt en leest. Dan weet je wrs al heel veel. Hieronder nog wat vragen: - Welke medicatie & bijwerkingen? - Complicaties bij de behandeling? - Hoeveel keer naar het ziekenhuis? - Hoe groot is de kans op doorgaande zwangerschap? - Wat kunnen jullie doen qua leefstijl om de kans op succes te vergroten? Hopelijk heb je hier iets aan!
Wauw Eva zo lief!! Hier heb ik zeker wat aan! Aantal had ik al maar ook zeker paar goede nieuwe punten super
Goedemorgen dames, @josykate en Goldfishie Welkom! Fijn dat jullie ook meeschrijven... Ik had een hoop berichten in te halen, maar wat een heftige verhalen.... Iemand vroeg om een succesverhaal voor ICSI, het zoontje van mijn vriend in een ICSI kindje. @Help85: super dat je 9e de al terecht kunt dit is bijna 3 weken eerder. Super. Ik lees dat je ook allemaal al goede vragen hebt gekregen zodat je goed voorbereid op pad gaat! @Jocykate: ik zie het eerlijk gezegd als een voordeel dat wij meteen door mogen naar ICSI. Ondanks het toch eerst zelf te hebben geprobeerd maar eigenlijk wisten dat het zelf niet mogelijk zou zijn. Vinden wij het fijn dat we meteen op de juiste plek zitten. Een voor traject waar de kans heel klein tot nihil is en elke keer een teleurstelling is ook niets. (Mijn vriend heeft ook slecht zaad, en met zijn ex een heel voortraject doorlopen van elke jaren).
@allemaal: Ik heb eigenlijk nog een vraag aan jullie. Hoe hebben jullie het op je werk geregeld???? Tot op heden heb ik alleen steeds doorgegeven ben naar het ziekenhuis, verder geen toelichting of iets want ik ben niet verplicht te zeggen waarom ik naar het ziekenhuis ben en ze mogen het niet vragen. (We zijn tot op heden 3x geweest). Ik werk ongeveer een half uur van het ziekenhuis af, wanneer we met z'n tweeën gaan is het al minimaal 1 uur rijden (vanaf huis en dan eventueel nog heen en weer rijden om mijn vriend op te halen). Jullie weten zelf hoe het gaat, je wilt op tijd zijn en vervolgens zit je te wachten omdat het spreekuur uitloopt. Tot nu toe ben ik voor elke afspraak toch wel zeker 3 uur van mijn werkplek af geweest. Nu hebben we hier woensdag eindejaarsgesprekken en ik twijfel of ik iets moet gaan vertellen. Ik heb een kantoorbaan en kan min of meer over mijn eigen agenda beschikken. Als ik iets zeg is telewerken waarschijnlijk een optie (dat is het nu niet, maar ze hebben het bij een collega ook toegestaan). Dus dan scheelt het ze een hoop productieve uren. Aan de andere kant kantoor staat op het punt een hele nieuwe weg in te slaan qua organisatiestructuur en ben ook bang "om de boot te missen", want ik wil straks wel 4 dagen blijven werken. Ik ben benieuwd naar hoe jullie het geregeld hebben? En jullie partners?
O ja vergeet helemaal mijn goede nieuws te vertellen. Voor 16 december moest ik van het ziekenhuis 6kg afvallen anders mochten wij in januari niet starten met ICSI. Vanmorgen had ik er 6,4kg af!!! Dus de eerste hobbel hebben we genomen. En om het ziekenhuis te tonen hoe gemotiveerd we zijn wil ik er nog 1kg extra af...
Wen: heel fijn dat het je gelukt is om al die kilo's kwijt te raken! Ons werk weet al van ons traject af. Toen we in oktober vorig jaar wisten dat we het iui traject in gingen hebben we het verteld. Omdat mijn cyclussen zo onregelmatig zijn moet ik soms 2x of 3x per week voor controle naar het ziekenhuis. Ik wilde voorkomen dat collega's mij raar gaan aankijken omdat ik dan vaak eerder weg ga. Dus gewoon open kaart gespeeld en ik kreeg er veel betrokkenheid en flexibiliteit voor terug. Ik ben blij dat ik het toen al verteld heb.
@Wen: Super zeg dat je je kilo's kwijt ben geraakt! Bij mij op het werk weet 1 baas ervan af. Ook ik werk op kantoor en kan dus redelijk makkelijk mijn eigen agenda bepalen. Tot op heden heb ik in mijn Clomid traject niet veel naar het zkh gemoeten, enkel voor bloedprikken 1x per cyclus. Dus dat was goed te doen en hoefde mijn partner ook niet voor mee. Nu hebben we het ook bij zijn werk verteld maar ook daar gelukkig veel begrip. Ik heb volgende week mijn functioneringsgesprek en wil het dan ook even met mijn baas er over hebben hoe we e.e.a. gaan regelen zodra we het ICSI traject ingaan. Mede omdat tot en met mei bij ons business season is, zal het lastig worden om wat te regelen soms
@Wen: Wat goed dat je bent afgevallen, ! En zo veel in zo'n korte tijd. Heel knap van je. Was het lastig? Met werk is het bij mij erg lastig. Heb namelijk maar een tijdelijk contact tot 1 augustus. Ze zijn erg tevreden over me, collega's vragen ook of ik blijf. En enkele collega's weten van het traject, inclusief genetische deel. Maar iedereen zegt dat als de baas het weet, ze me niet een contract aan zou bieden. Dus dat is voor mij wikken en wegen. Ben zelf van open en eerlijk, want dat geeft begrip en steun. Maar als dat betekent dat je geen baan meer hebt... Werk trouwens in de 24-uurs zorg op een kliniek, dus kan tot nu toe wel met diensten schuiven voor de afspraken in Maastricht (2.5 uur rijden enkele reis!). En ga voor die intensieve week gewoon vakantie opnemen. Om maar te laten zien dat ik echt gemotiveerd ben om mijn baan te houden. Zitten er nog meer dames met tijdelijke contracten in dit topic?
Bedankt dat jullie me welkom heten Ik heb het allemaal ondertussen een beetje laten bezinken. Op Internet lees ik Veel positieve verhalen van mensen Die zwanger zijn geworden na icsi! Dus ik ga het al wat positiever Inzien. Begreep dat je Zorgverzekeraar 3 behandelingen vergoed Maar dat je het wel schriftelijk moet aanvragen?! Klopt dat en hoe gaat dat? Zijn jullie al naar een voorlichtingsavond geweest? Wij hebben die 17 december in Utrecht.. Wij zullen de behandelingen Ook in het umc Utrecht hebben.. Iemand van jullie ook? Of kennen jullie iemand die goeie of minder goeie ervaringen hebben met dit ziekenhuis?
@josykate: Fijn dat je het hebt kunnen laten bezinken. Go with the flow, . Ik ben initieel in Utrecht geweest, maar verwezen naar Maastricht. Was zelf erg positief over mijn ervaringen daar. Vriendelijke arts, deskundig, humor. Ik ben niet naar een voorlichting geweest. Maar dat komt misschien ook door het gekke proces dat mijn vriend en ik doorlopen. Wij doen namelijk ICSI met PGD. Verder heb ik even gecheckt, maar bij mijn zorgverzekeraar, AnderZorg, krijg ik 3 pogingen vergoed vanuit de basis en hoef ik geen toestemming te vragen, behalve voor behandeling in het buitenland.