Oke wat spannend zeg!! Hopelijk gewoon heel veel hele mooie eicellen met veel geschikte embryo's. Ik ga voor je duimen!! Zie je op tegen de punctie? Doen ze dat onder lokale verdoving of sedatie?
Welkom! Wat een bijzonder verhaal zeg! Ben wel benieuwd: is je vriend een hermafrodiet/ovotesticulaire DSD of transgender? En maken jullie dan gebruik van een donor? Voel je vrij om er niet op in te gaan natuurlijk Heftig als je denkt dat er bij jou niets mis is en dat dat toch ook niet waar blijkt te zijn. Is het je eerste ICSI poging?
Welkom, leuk dat je mee wilt schrijven! Wel heel vervelend zeg dat jullie al zo lang bezig zijn. Dat veracht/hoop je van tevoren ook niet. Ik heb zelf ook heel lang (ik denk vanaf mijn 16e) de pil geslikt, tijdens het PGT traject bleek dat mijn eigen cyclus ook niet regelmatig is en bleek ik PCOS te hebben. Met voeding en leefstijl kon mij cyclus gelukkig weer herstellen maar dat zal niet bij iedereen zo gaan. Wij gingen ook het traject zonder de verwachting dat er bij mij iets aan de hand zou zijn. Dus ik herken me wel een beetje in jouw verhaal. Spannend hoor nu na je terugplaatsing!! Wat is je testdatum? En weet je al of er meerdere embryo's zijn? Het fysieke deel van de punctie vind ik echt helemaal niet spannend, en al 2x gehad dus ik weet wat te verwachten. De uitslag van hoeveel embryo's er over zijn vind ik wel eng hoor, het is steeds zo'n afvalrace geweest. Vooral de eerste punctie, toen was er niks om terug te plaatsen. Maar het lukt wel redelijk om wat vertrouwen te hebben, ik heb alles gedaan wat ik kon (supplementen, gezond eten, bewegen, rust pakken en minder werken) en het is alleen maar afwachten vanaf nu.
Pff ik hoop het zo!!! Met de PGT test valt er nog wel genoeg af. De punctie zelf vind ik helemaal niet erg. Een keer met sedatie gehad en de 2e keer zonder, dat waren 60 follikels en ik vond het zo meevallen, daar heb ik echt geluk mee gehad. Dit keer is het wel weer met sedatie, omdat ze dat door de weeks altijd zo doen.
Lijstje Maria94 - 30 jaar - 1e kindje - ICSI/PGT 3 Afspraken 8 Januari - Maria94 - punctie Testdatum Zwanger
Er komen nu zo veel belangrijke afspraken aan en we hebben zelfs al een zwangere in ons midden! Dus mochten jullie willen, zet jezelf vooral op het lijstje hierboven.
Mijn vriend is transgender! We maken dus inderdaad gebruik van een (onbekende) donor. Onze fertiliteitskliniek is aangesloten bij de donorbank van Duitsland. Je mag wat aangeven wat je echt belangrijk vindt van een donor, in ons geval zijn dat krullen gezien mijn vriend krullen heeft en ik niet. Dan krijg je een x aantal profielen op de mail en kun je een keuze maken. Je krijgt echt weinig informatie; naam, leeftijd, lichaamsbouw, haarkleur, oogkleur, beroep en hobby’s/interesses. Misschien maar goed ook want anders ga je veel te kieskeurig zijn denk ik je kunt maximaal 6 rietjes bestellen van diegene (2000,-) en wanneer dat op is kun je nieuwe bestellen. Bij ons was onze donor dus “op” toen we nieuwe moesten bestellen (max aantal kinderen verwerkt) dus moesten we tussendoor weer een nieuwe kiezen. Apart wereldje haha. Inderdaad nooit over getwijfeld dat er iets mis was bij mij, dus die kwam wel hard aan. Het is idd onze eerste ICSI poging!
Ik heb inderdaad met voeding en andere aanpassingen ook wel wat geprobeerd, maar het lag zo stil als wat ( fijn dat dat voor jou wel werkte ) gelukkig hebben ze daar allemaal weer oplossingen voor, maar een keer weer een tijdje zonder bijwerkingen van al die zooi leven lijkt me ook wel weer heerlijk. 18 januari moet ik testen! Mijn enige geluk in deze vreselijke tijd is wel dat er nog 14 5-daagse embryo’s in de vriezer liggen ze hebben 60 follikels weggehaald waarvan er 28 bevrucht konden worden en er dus 15 (!) zijn overgebleven. Heb daar wel 4 maanden van moeten herstellen maar het resultaat mag er zijn. succes vandaag in ieder geval!! Ik hoop zo voor je dat het tot een goed resultaat leidt. Zeker na je afgelopen pogingen. Houd ons uiteraard op de hoogte! De dagen erna zijn slopend en het woord ‘afwachten’ kan ik niet meer horen hahaha, maar het is inderdaad waar. Ik ben wel helemaal onbekend met de genetische test die bij jullie nodig is. Kun/wil je daar nog iets over vertellen?
Gezellig dat je komt meeschrijven Ellen. Jullie hebben zo te lezen ook al een heel traject achter de rug. Hopelijk krijgen jullie de 18e een positieve test te zien. Interessant om te lezen hoe het 'uitzoeken' van een donor in zijn werk gaat. Maria hopelijk is jouw punctie goed gegaan. Weet je al hoeveel eicellen er zijn gevonden? En wordt je dan volgende week gebeld om te horen hoeveel er gebiopteerd zijn? Hoop dat je niet al te veel last hebt van de punctie. En wat fijn dat het je is gelukt om je cyclus weer onder controle te krijgen ondanks de pcos. Kan je vertellen hoe je dat hebt gedaan? Ik zou het ook heel graag willen want word af en toe echt gek van al die klachten die er bij komen kijken. En ik mag in de tussentijd niet aan de pil (vanwege risico trombose).
Lijstje Maria94 - 30 jaar - 1e kindje - ICSI/PGT 3 Wildflower - 30 jaar - 1e kindje - ICSI 3 Afspraken 8 Januari - Maria94 - punctie Eind januari - Wildflower - start stimulatie 3 februari- EnolaT- uitslag PGT Testdatum Zwanger
Oh wat een interessant verhaal! Zeker aparte wereld ja.. Wij staan vooralsnog wel open voor donor als het uiteindelijk niet zo mag zijn met het zaad van mijn partner, maar al die dingen waar je vervolgens dan over na moet denken.. Lukt ons nog niet echt goed om dan na te denken hoe we dat dan zouden willen. Ik dacht ook dat er bij mij ook niets mis zou zijn.. Alles zag er top uit totdat we gingen starten met onze eerste ICSI poging. Toen bleek ineens een licht verlaagd AMH en had ik veel minder follikels en eicellen bij het stimuleren dan waar we ons op ingesteld hadden.
@EnolaT je moet het stukje tussen en inclusief deze [. ] haakjes weghalen; heb jou even erbij gezet bij mijn stukje aangezien we precies tegelijk aan het aanpassen waren
De punctie is goed gegaan! Er zijn 20 follikels aangeprikt en 21 eicellen gevonden, er zaten ergens blijkbaar 2 eicellen in. Het resultaat viel me wel een beetje tegen, ik hoop dat dit genoeg is voor de afvalrace die er gaat komen. Maar dit was wel de bedoeling, kwaliteit boven kwantiteit (maar daar komen we volgende week pas achter als we horen hoeveel embryo's er zijn doorgegroeid). Ik besef wel dat 21 eicellen echt een prachtig aantal is, maar ronde 3 en PGT....
Wat balen dat voeding bij jou niet geholpen heeft. Wauw, wat een prachtig aantal embryo's! En een behoorlijke punctie ook dan. Logisch dat het herstel daardoor langer duurde, hopelijk is het het straks allemaal waard geweest! Ben je ook van plan om pas op de testdatum te testen? Zou ik heel knap vinden, is mij nooit gelukt. En wat een bijzonder verhaal hebben jullie, zo fijn dat er die optie er is, maar wat een bedragen wel voor het donorzaad. Haha heel herkenbaar, al dat wachten... Ik vind het wel spannend hoor, maar dit is voor mij nog het korte wachten. Daarna is het nog 8 weken wachten op de uitslag van de bioptie. Wij doen PGT, omdat mijn vriend 50% kans heeft om frontotemporale dementie te krijgen op jonge leeftijd. Dit is erfelijk, zijn moeder heeft dat gehad en is een paar jaar geleden overleden. Mijn vriend wil zelf niet weten of hij de ziekte heeft en we willen zeker weten dat wij het niet doorgeven aan een kind. Daarom doen we exclusie PGT, ingewikkeld verhaal maar het komt erop neer er wordt gekeken of de embryo's op het stuk dna wat de ziekte kan veroorzaken het dna bevat van mijn schoonvader of van mijn schoonmoeder. Als er dna wordt gevonden van mijn schoonvader op dat stukje, dan weten we dat de embryo veilig is en dan kan deze teruggeplaatst worden. Het ICSI traject is hetzelfde als normaal alleen zonder verse terugplaatsingen. De embryo's moeten doorgroeien tot dag 5 of 6, als dat gelukt is wordt er een biopt (een paar cellen) van de embryo genomen. Dit wordt getest in Maastricht (enige plek in Nl waar dit kan), deze test duurt 8 weken. En pas na deze uitslag kan er een terugplaatsing plaatsvinden.
16 Januari horen we de uitslag van het aantal gebiopteerde embryo's. Wat vervelend dat je zo veel last hebt. Ik heb verschillende dingen geprobeerd, ik denk zelf dat de voedingsadviezen van een orthomoleculair diëtist en veel eiwitten eten het meest hebben geholpen. Verder heb ik me veel verdiept in wat nou een normale menstruatiecyclus is, het boek "Period repair manual" heeft me daar veel bij geholpen. Ik gebruik ook supplementen en nog veel andere aanpassingen, maar misschien ben ik daar wel een beetje in doorgeslagen haha (zo veel mogelijk vermijden van micoroplastics in eten, geen producten met parfum gebruiken, geen alcohol, thee zonder caffeine). Nu na de punctie zal alles wel weer even verstoord zijn.
Lijstje Maria94 - 30 jaar - 1e kindje - ICSI/PGT 3 Wildflower - 30 jaar - 1e kindje - ICSI 3 Afspraken 16 Januari - Maria94 - Uitslag aantal gebiopteerde embryo's Eind januari - Wildflower - start stimulatie 3 februari- EnolaT- uitslag PGT Testdatum Zwanger
Ja kan me voorstellen dat het lastig is om daar over na te denken! Je wilt natuurlijk het liefst een kindje van jullie samen. Bij ons is dat nooit een optie geweest, dus ‘makkelijker’ om te accepteren. Al vind ik het reuze jammer dat ik die knappe genen van mn vriend er niet bij krijg haha. Wel goed dat jullie het er al wel over hebben gehad samen! Is het voor je vriend/man dan ook nog een heftige stap qua acceptatie als het niet zijn genen zullen zijn? Sommigen vinden het heel lastig en sommigen hebben zoiets van goh ik zie het gewoon als mijn kind. Ja bijzonder zuur hè als je erachter komt dat je lijf niet doet wat het hoort te doen.. die vind ik zelf nog steeds lastig iedere keer in ieder geval. Zie dat jullie nu in Gent bezig zijn? Is dat omdat ze daar hoger gaan met de medicatie in de hoop dat dat meer oplevert?
Wat fijn dat je punctie goed is gegaan! 21 is idd een prachtig aantal, maar kan me voorstellen bij jou dat het toch spannender is met een afvalrace die een stuk groter is. Ik duim met je mee!! Dit heb je weer doorstaan in ieder geval. Het is inderdaad de bedoeling dat ik de 18e pas ga testen, maar ik ben benieuwd of mijn brein daar volgende week ook nog zo over denkt haha. Meestal lukt het me om netjes te wachten! Heel fijn dat de optie er is en vind zelf ons verhaal al totaal niet meer bijzonder, maar snap dat dat voor anderen wel zo is wat bijzonder dat ze in zo’n embryo al kunnen testen op bepaalde dingen! En geeft jullie dus wel de mogelijkheid om nog een kindje van jullie samen op de wereld te kunnen zetten. Kan me voorstellen dat dat het wachten wel waard is, maar je wel lang in spanning zit. Gelukkig schijnt het verschil tussen een verse en een ontdooide terugplaatsing niet zo veel meer te zijn wat ik begreep van mijn eigen arts. Hopen op een goed herstel voor je lijf nu in ieder geval! Is dit dan ook je laatste vergoede punctie? Begreep dat er maar 3 vergoed worden in totaal?