Start MMM januari 2024 deel 4!

Discussie in 'MMM clubs' gestart door Boompje88, 8 mrt 2025.

1. HD8489

HD8489 Actief lid

9 mei 2023
    134
    105
    43
    Klopt. Voel me goed. Gent voelt goed. Dus wie weet gaan we deze grens ook weer over....

Maar, eerst morgen de bloedtest. Hopen dat er naast alle kunstmatige progesteron en oestrogeen, ook HCG te meten is.

2. Boompje88

Boompje88 Fanatiek lid

26 nov 2023
    1.429
    1.623
    113
    Vrouw
    Vandaag dan toch de uitslagen binnen. Plasmacellen fors verhoogd, chronische endometritis. Dus daar krijg ik nu een antibioticakuur voor. Ook NK cellen verhoogd, daarvoor lipid infusen of prednison. Zou dit dan toch de oorzaak van de miskramen zijn, samen met het vitamine D tekort? Ik hoop het zo, want dan is het misschien toch op te lossen

3. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.044
    2.853
    113
    Ik hoop echt zó voor je dat dit het gewoon was en alles goed aan te pakken is met de medicatie. Toch ergens 'fijn' dat er iets uitkomt denk ik? Zou ik wel hebben iig :o: Moet je nu wachten tot de afspraak? Of mag dit plan van aanpak in Nl?

Sorry voor verdere stilte, loop hartstikke achter maar weinig fut ervoor, maar deze kon ik niet laten gaan!

Enne succes morgen @Basilicum en een heeeele fijne vakantie vooral!

4. Boompje88

Boompje88 Fanatiek lid

26 nov 2023
    1.429
    1.623
    113
    Vrouw
    Ja, ergens wel "fijn" dat er kennelijk toch iets is gevonden. Niet per se leuk dat er naast de endometriose nog meer aan de hand is, maar hier kunnen we tenminste wat aan doen.
    Antibiotica heb ik het recept al voor gekregen dus daar kan ik snel mee starten, lipid infuus weet ik niet of dat ook icm behandeling in NL kan. Ben er ook een beetje huiverig voor moet ik zeggen. Prednison kan denk ik wel, maar weet niet of ze daar in Duitsland voor open staan als ik de behandeling bij het ziekenhuis hier doe.. Pff, gedoe wel zo. Gedachten gaan even alle kanten op. Weet gewoon niet wat wijsheid is

5. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.044
    2.853
    113
    Snap ik! Lijkt me lastig hoe nu precies verder en wat ik begrijp van c&c moet je op zúlke gesprekken dus lang wachten.. hele gerichte vragen lukt volgens mij via mail wel tussendoor.
    Én een traject moet goed voelen voor jullie. Even laten bezinken maar, die ab moet toch ff zn werk doen ;)

Die infusen vind ik zo'n vaag iets.. ik krijg niet goed opgezocht wát daar nou precies in zit wat dan zo goed zou werken.. asperine, ab en prednison begrijp ik goed wat, werking, risico etc, maar dat...

Boompje88 vindt dit leuk.
  6. klok

klok Bekend lid

14 dec 2015
    913
    861
    93
    NULL
    NULL
    Dit lijkt me ook 'fijn' idd dat er wat gevonden is. Goed op te lossen met medicatie, het zou mij hoopvol stemmen als ik jou was :) fijn hoor! Maar idd nu bedenken wat te doen qua traject en waar o_O

7. Pcosrondetwee

Pcosrondetwee Actief lid

14 aug 2024
    367
    418
    63
    Vrouw
    Hmm niet leuk dat er meer aan de hand is maar misschien wel te behandelen. Geven ze daarin advies: lipid of prednison?

8. Milena92

Milena92 Fanatiek lid

13 nov 2019
    3.511
    3.132
    113
    Vrouw
    Succes.. heel spannend zeg!!

@Boompje88 wauw wat bizar zeg. Dat is toch wel een duidelijke uitslag waar je wat mee kan, en inderdaad dat je gaat denken.. was dit de oorzaak?
    Meid ik hoop zo dat dit de doorslag gaat geven en het laatste stapje naar een doorgaande zwangerschap!!

9. Knut10

Knut10 Fanatiek lid

16 mrt 2022
    1.010
    1.222
    113
    Vrouw
    @Boompje88 en @Lief

Een kleine uiteenzetting van mijn kennis icm Pubmed.

Zowel IVIG, Intralipid (IL) infusies als prednisolon hebben allen als doel om immuuncellen te onderdrukken.
    Intralipid infusies voornamelijk door de NK (natural killer) cellen in het endometrium/uterus te onderdrukken, waarbij prednisolone een wat bredere werking kan hebben (op NK, maar ook T en B cellen bijvoorbeeld). Of dat beter is, weten ze niet. Enkel dat het anders is.

In deze studie wordt gerapporteerd dat er nog geen vergelijkende studies zijn naar prednisolone versus intralipids.
    https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8788620/ maar dat voor beiden positieve resultaten gerapporteerd zijn. Het advies is wel om dit selectief te geven (dus niet aan iedereen die IVF doet); maar daar lijken jullie dan sowieso wel aan te voldoen.

De meest recente studie gooit de prednisolone en IL patienten ook op 1 hoop en vergelijkt het met 'normale' behandeling. Dus ze worden redelijk gelijk gezien tov elkaar (de IL of prednisolon)
    https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/aji.13819

Deze studie laat zien dat er wel een voordeel is voor de IL tov de prednisolone in het geval van adenomyosis icm GNRH medicatie (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37362235/). Maarja dat is een nogal specifieke situatie...

"In this retrospective analysis, we showed Intralipid adjuvant treatment in combination with GnRH agonist therapy in adenomyosis patients undergoing IVF resulted in a LBR expected in women without adenomyosis using preimplantation genetic testing screened embryos. This benefit was not seen when using prednisolone as an adjuvant to GnRH agonist LDR. Future randomized clinical trials will be required to confirm the therapeutic benefit of Intralipid in combination with GnRH agonist therapy."

Naar mijn weten is er dus geen duidelijke voorkeur voor een van de twee. De IL infusen zijn niet duur, prednisolone ook niet, IVIG is wel heel duur.

Boompje88 en Lief vinden dit leuk.
  10. Knut10

Knut10 Fanatiek lid

16 mrt 2022
    1.010
    1.222
    113
    Vrouw
    Oh en bovenal ik hoop dat dit de oplossing is voor je @Boompje88!!!

Sterre83 en Boompje88 vinden dit leuk.
  11. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.044
    2.853
    113

Heel lief, dank!

Oh en deze moet ik ook ff delen hoor, ik voel me momenteel echt zo: https://www.instagram.com/reel/DFU0pRchMpZ/?igsh=ZHZoMGN4MmY3MGo5

Sterre83 vindt dit leuk.
  12. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.044
    2.853
    113
    Geen goed nieuws meer bij jou? Of onthou je ons mooie streepjes :)

13. Sterre83

Sterre83 Bekend lid

7 mrt 2024
    697
    844
    93
    Vrouw
    Dit hoop ik ook!! Spannende periode voor jullie :oops:

14. HD8489

HD8489 Actief lid

9 mei 2023
    134
    105
    43
    Niet fijn, maar ergens misschien wel goed dat er iets gevonden is. Dan kan je daar ook iets mee. Ik zag dat er al wat uitleg over de lipiden infuus was gegeven, ik had nog een chatgpt er in gegooid voor je.

Bij IVF (In Vitro Fertilisatie) en andere vruchtbaarheidsbehandelingen kan een lipide-infuus worden gebruikt om het immuunsysteem te moduleren, vooral bij vrouwen met herhaalde miskramen of implantatieproblemen.

Waarom een lipide-infuus bij IVF?
    1. Immuunmodulatie:
      • Sommige vrouwen hebben een overactief immuunsysteem dat het embryo als een "vreemd lichaam" beschouwt en afstoot.

• Een lipide-infuus kan het immuunsysteem enigszins onderdrukken, waardoor de kans op embryo-innesteling toeneemt.

• Het kan de activiteit van Natural Killer (NK)-cellen verminderen, die soms betrokken zijn bij afstoting.
    2. Verbetering van de baarmoederslijmvliesconditie:
      • Er zijn aanwijzingen dat lipiden helpen bij de doorbloeding van het baarmoederslijmvlies, wat innesteling kan bevorderen.
    3. Ontstekingsremmende effecten:
      • Lipide-infusen kunnen ontstekingsreacties verminderen, wat gunstig kan zijn bij auto-immuunziekten of verhoogde ontstekingsmarkers.
    Wanneer wordt het gegeven?
    • Vaak rond de embryo-terugplaatsing of kort daarvoor.

• Soms ook tijdens de vroege zwangerschap om de kans op behoud te vergroten.
    Effectiviteit en bewijs:
    • De effectiviteit van lipide-infusen bij IVF is nog onderwerp van discussie. Sommige klinieken bieden het aan op basis van anekdotisch bewijs, terwijl wetenschappelijk bewijs beperkt en wisselend is.

• Het wordt doorgaans overwogen bij vrouwen met herhaalde IVF-mislukkingen of miskramen, zeker als er een vermoeden is van immuunproblemen.
    Zijn er bijwerkingen?
    • Over het algemeen worden lipide-infusen goed verdragen.

• Mogelijke bijwerkingen zijn:
      • Allergische reacties (zelden).

• Vetembolie (uiterst zeldzaam).

• Misselijkheid of hoofdpijn tijdens de toediening.

Deel Deze Pagina