Thuis, ziekenhuis of kraamhotel

Discussie in 'De bevalling' gestart door Ann80, 27 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ann80

Ann80 Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.689
    0
    0
    Rotterdam
    Zucht, zucht, zucht!

Ik weet het echt niet meer...

Vanaag bij kraamhotel weze kijken ben ik ook niet echt enthousiast over.
    Kan je beter lekker thuis liggen denk ik dan...

Mijn vriend neigt naar het ziekenhuis die maakt zich zowieso al snel zorgen dat het misschien niet goed gaat etc dus voor zijn rust aan de zijlijn zou een ziekenhuis weer beter zijn.

Vragen aan moeder leverd antwoorden op als "gewoon lekker thuis doen heb ik ook twee keer gedaan" en aan schoonmoeder "lekker veilig in het ziekenhuis zit je zeker goed"

Ik weet het niet meer hoor. Lijkt me heerlijk zo thuis in alle rust maar misschien besef ik niet dat het in het ziekenhuis veel beter en veiliger is???

I donno!

Ladies help me :) ;)

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

joh, je hoeft pas tijdens de bevalling te beslissen hoor, heb ik ook gedaan :)

het werd ziekenhuis en daar was ik achteraf blij om, ben volledig in de watten gelegd en dat was best lekker!

3. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    meid je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.
    Ik heb ook heel lang getwijfeld en ga toch voor het ziekenhuis dat lijkt me fijner.
    En er kan nog zoveel veranderen tot het moment dat je gaat bevallen. Misschien red je het ziekenhuis niet meer of moet je verplicht in het ziekenhuis bevallen je weet het niet. Gelukkig heb je nog 22 weken om er over na te denken.

4. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Je woont in Rotterdam zie ik, dus je zit zo in het ziekenhuis lijkt me. Ik woon een kwartier van het ziekenhuis vandaag en ben er met 9 cm alsnog heengegaan, niet ideaal, maar best te doen hoor.

Thuis vond ik wel erg fijn. Vooral dat je daarna niks meer 'hoeft', na de bevalling lekker douchen en ondertussen wordt alles opgeruimd voor je. Heerlijk toch?

5. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Als ik jou was, zou ik wel voor een ziekenhuis kiezen (indien mogelijk) waar er kraamsuites zijn. Dat is wel ziekenhuis en toch je eigen ruimte en redelijk relaxed, mannen mogen ook blijven slapen, enz....
    Euh.... mocht je dus voor het ziekenhuis kiezen uiteraard! :D

6. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb ook altijd gezegt dat ik in het ziekenhuis wil bevallen omdat dan alle hulp aanwezig is. Maar toen zag ik in de loop der jaren vriendinnen thuis bevallen en ging altijd goed.
    Vk belt een ambu zodra ze iets niet vertrouwen dus ben voor thuis gegaan. Is me echt super bevallen.

Niet met weeen in de auto. Tijdens de weeen en na de bevalling gewoon lekker onder je eigen douche, niet meer net bevallen in de auto terug naar huis ect ect.

Deze keer gaan we weer voor een thuis bevalling.

7. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Ik ben thuis begonnen, wilde ook een thuisbevalling maar dat ging niet. Ben in het ziekenhuis beland & de volgende keer ga ik meteen naar het ziekenhuis. Pijnstillers zijn aanwezig... en gaat het niet, zoals bij mij, dan kan er ook makkelijk en snel ingegrepen worden...

8. Angelina

Angelina Niet meer actief

Deze keer beslissen de vk en gyn voor mij, maar ik heb bij mijn vorige bevallingen altijd thuis willen bevallen, en dat is alleen de laatste keer gelukt, maar wat was dat heerlijk! Lekker thuis, lekker eigen spullen, eigen douche...Gewoon super!

Als je in het poliklinisch bevalt is het overigens niet te zeggen dat er meteen de juiste mensen om je bed staan als er iets mis is tijdens de bevalling. Zeker 's nachts moeten die mensen gewoon van huis komen! Dus of je dan van huis uit naar het ZH gaat, of er al bent maakt dan niets uit!

Ik hoop dat het deze keer weer thuis mag bevallen, maar als het in het ziekenhuis moet is het mij ook goed.

9. xxcaatxx

xxcaatxx Actief lid

6 mei 2009
    176
    0
    0
    Ik lees in jouw berichtje dat je zelf een beetje neigt naar thuis bevallen...Lekker doen!
    Thuis bevallen is net zo veilig als in het ziekenhuis. Natuurlijk loop je risico dat je alsnog naar het ziekenhuis moet als er iets mis gaat, maar aan de andere kant moet je ook met weeën naar het ziekenhuis als je in het ziekenhuis wil bevallen.

Je hoeft inderdaad nu nog niet te beslissen...Als het straks echt begint weet je misschien meteen wat je fijn vindt.
    En...tuurlijk is het belangrijk dat jouw vriend zich ook fijn voelt bij de bevalling, maar jij moet het doen!

10. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik had al snel geen keuze meer en ook een evt. tweede bevalling zal in het ziekenhuis plaats moeten vinden..

Het heeft mij prima voldaan. goede zorg, altijd iemand standby.. als je thuis bent, dan komt de vk , stel dat ze denkt dat t nog ff gaat duren, gaat ze weer.. maar wat als t dan plots heel snel gaat..
    Nee doe mij maar t ziekenhuis.. Alles bij de hand in geval van nood..
    Van mn zwangerschapsclubje weet ik van 1 dat ze tijdens de bevalling, bijna volledige ontsluiting, nog per ambu naar t ziekenhuis moest.. Lijkt mij afschuwelijk die rit!

het argument van "er komt niet meteen allemaal visite" heb je zelf in de hand.. Als je na de geboorte meteen iedereen belt.. heb je kans dat men in zijn enthousiasme meteen de beschuit met muizen wil komen halen... dat is ( denk ik) een kwestie van prioriteit stellen, wie wil je dat die wel zo snel mogelijk komt/komen kijken en wie kan wel even wachten..

11. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

20 sep 2008
    425
    0
    0
    Ik wist het in het begin van de zwangerschap ook helemaal niet. Maar toen ik richting 35 weken ging, ging mijn voorkeur steeds meer naar thuis bevallen. Misschien krijg je ook een duidelijkere voorkeur als je langer zwanger bent.
    Mij is thuis echt super bevallen, heerlijk in mijn eigen bed, vond ik heel speciaal. Daarna nog wel naar het ziekenhuis gegaan omdat de placenta er niet uit wilde, maar dat heb ik niet als vervelend ervaren.
    Echt doen waar jij een goed gevoel bij hebt!!

12. UmmKais

UmmKais Actief lid

11 nov 2009
    316
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zoals mijn verloskundige zei: je hoeft nu nog helemaal niet te beslissen, dat kan op het moment zelf ook nog!

Ik heb altijd geroepen dat ik in het ziekenhuis wil bevallen. Aan het begin van m'n zwangerschap heb ik dus ook nooit anders gedacht. Nu ben ik 33 weken en de laatste weken begin ik toch te denken dat ik misschien wel thuis wil bevallen. Om met weeen en 4 of 5 cm ontsluiting naar buiten te moeten, de auto in.. dat idee staat me opeens zó tegen.. daar tegenover wonen wij heel klein en is het heel gehorig hier, wat ook weer niet ideaal is.

Wij gaan in ieder geval over 2 weken bij het ziekenhuis kijken op zo'n speciale informatie avond, ik denk dat ik daarna beter een keuze kan maken.

13. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Beslissen kan idd totdat je aan het bevallen bent. Ik heb de hele zwangerschap voor thuis gekozen, en onze dochter is dan ook thuis bevallen met een speed bevalling (4 uurtjes waarvan ik de eerste 2 uur niet heb gemerkt).
    Doe waar je je goed bij voelt, en alles komt goed.

14. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Je moet doen waar jij het fijnst bij voelt, en idd je kunt op het laatst nog wijzigen hoor.

Ik ben 2x thuis bevallen en vond het heerlijk, gewoon lekker in m'n eigen omgeving en alles werd netjes opgeruimd, dus heb niet in de "troep" gezeten ofzo! Ik moest er persoonlijk niet aan denken dat ik 2 uur na de bevalling het zkh al weer uitgezet zo worden....Want als alles goed gaat wordt je hier na 2 uur gewoon buiten gezet!

15. Ann80

Ann80 Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.689
    0
    0
    Rotterdam
    Fijn al die reacties!

Zoals ik er nu over denk zou ik het liefste gewoon lekker thuis bevallen.
    Ik heb daar alle vetrouwen in.

Zoals ik aangaf is mijn vriend wat angstiger. Hij zegt natuurlijk wel dat ik absoluut moet doen waar ik me goed bij voel en hij zich daarbij neerlegt maar het laat me toch twijfelen...

Aangezien zoveel mensen toch bewust ziekenhuis kiezen ga je twijfelen...
    Laat het idd wel gewoon op me af komen denk dat ik thuis probeer en mocht er echt iets zijn (hopelijk niet) naar het ziekenhuis ga...

16. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Idd, vooral doen wat je zelf het prettigste vindt voelen! Wij hebben in eerste instantie gekozen voor een thuisbevalling, vervolgens overgestapt naar een kraamhotel en nu lijkt het, vanwege een stuitligging, toch een ziekenhuisbevalling te gaan worden!! Dus wat je ook kiest: het kan ten eerste allemaal nog veranderen en je kunt sowieso op het laatste moment nog iets anders bedenken :D (lang leve de hormonen!!!)

17. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Ik zou op het moment zelf kijken waar je je het prettigste bij voelt.

Bij mijn zoontje wilde ik perse thuis bevallen. Uiteindelijk werd het zh omdat mijn gevoel niet goed zat toen we thuis waren en achteraf maar goed ook...hij was een sterrekijkertje en zat muurvast ;)
    Bij mijn dochtertje wilde ik perse naar het zh omdat ik bang was voor herhaling. Toen de vk werd gebeld omdat ik persdrang had bleek ik 8cm ontsl. te hebben (ze was net 2 uurtjes daarvoor geweest en had ik 3cm) Ik kon toen kiezen en mijn gevoel zij me dat ik het best aan kon en fijn thuis moest blijven.
    Nog geen uurtje later lag onze prachtige dochter op mijn buik. :)

Kijk wat je gevoel je op dat moment ingeeft en vertrouw daar op..dat is meestal juist!

18. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier twee keer een thuisbevalling en ik zou niet anders willen,
    lekker tussen je eigen spulletjes en je eigen badkamer.
    De verloskundige neemt echt geen risico hoor, als ze het niet vertrouwt dan ga je alsnog naar het ziekenhuis.

19. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    .............Dat vraag ik me af! (vorige week toch echt vollop in het nieuws geweest over het hogere aantal bevallingen wat mis gaat in Nederland/sterfte cijfer op 1 na de hoogste van Europa)
    Durf het bijna niet te verkondigen omdat hier meerdere dames voor een thuisbevalling zijn en het gelukkig bij hun allemaal goed is gegaan.
    Ik ben heel blij dat ik tijdens m'n eerste bevalling naar het ziekenhuis ben gegaan en ga dat deze keer zeker weer doen!
    Veiligheid voor alles + alles voor handen.
    Het onpersoonlijke overleef ik wel voor the time beeing;)

Maar goed ieder z'n eigen keuze hoor!
    Ann80 suc6 bij het maken van je keuze!

Mirre

20. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik ben thuis bevallen en bij een evt. volgende zou ik dat zo weer doen. \ik zou echt niet weten hoe ik met mijn weeën nog in de auto naar het ziekenhuis had willen gaan, en ik ben dan ook heel blij dat dat niet nodig was. Ik heb me ook geen moment onveilig gevoeld.

Ik zou kiezen waar jij je het beste bij voelt, want jij moet het straks doen, en hoe meer je op je gemak bent en kunt ontspannen, hoe `makkelijker` over het algemeen de ontsluitingsfase verloopt.

Deel Deze Pagina