Natuurlijke bevalling na keizersnede?

Discussion in 'De bevalling' started by Angeltje24, Feb 21, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angeltje24

Angeltje24 Bekend lid

Nov 22, 2006
    536
    1
    18
    Onze dochter is met een geplande keizersnede ter wereld gekomen. Ze lag in een stuit, mn bekken waren te nauw, mn placenta lag voor en ik had weinig vruchtwater. Een natuurlijke bevalling zat er niet in.
    Wij zijn nu bezig voor een tweede kindje en ik zou zo graag op een natuurlijke manier willen bevallen. Ik hoor zo veel mooie verhalen om mij heen en ik wil dat gevoel, dat oergevoel,en het moment dat het dat je kindje direct op je borst gelegd word ook meemaken.
    Nu is het advies van de gyn met een tweede dat deze ook via een keizersnede ter wereld zal komen ivm litteken op baarmoeder. Indien er geen klachten zijn bij de tweede zwangerschap wil ik het heel graag proberen.
    Zijn hier mama's die van hun tweede kindje wel op een natuurlijke manier zijn bevallen? Wat is jullie ervaring?

Liefs,

2. Esthers

Esthers Bekend lid

Jul 7, 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Ik vind het eigenlijk wel vreemd dat jouw´n gyn. adviseerd om een keizersnede te doen? Ik ben namelijk al drie x geopereerd waaronder ook 1x een keizersnede.Tijdens deze operatie gaf de gyn. al aan dat ze veel littekenweefsel zag zitten.Maar ik heb nog niet weer gehoord dat ik ook meteen een keizersnede krijg.Aan deze operaties zitten toch ook risico´s aan verbonden??Ik zou aan jouw´n gyn. vragen welke risico´s gevaarlijker zijn? en welke risico er zijn!
    Ben je niet onder controle van de vk?

3. basbousa

basbousa Bekend lid

Jul 6, 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    #3 basbousa, Feb 22, 2010
    Last edited: Feb 22, 2010
    In principe kan het wel, vaginaal bevallen na een keizersnede. In principe, dat wel. Mijn gynaecoloog durft het bij mij niet aan, ik krijg wéér een keizersnede.
    Vraag wat voor hem de reden is om toch weer voor een ks te gaan. Mijn gyn weigert een vaginale bevalling niet vanwege littekenweefsel, alhoewel hij vrouwen die na een ks vaginaal willen bevallen, niet eindeloos door laat modderen met enorme weeën.

4. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik ben afgelopen december vaginaal bevallen na een keizersnede in 2008. Er was geen reden om een ks te doen, dus heb ik het mooi zelf kunnen doen. Je moet alleen in het ziekenhuis bevallen, dat is het.

5. boni001

boni001 VIP lid

Mar 1, 2008
    6,548
    0
    36
    Twente
    Hier ook van de tweede vaginaal bevallen na een ks met de eerste. Moest idd alleen in het zkh, maar niet standaard met een ks hier.

En de ervaring was prima, heb geen last oid gehad van het litteken tijdens de bevalling. Zou gewoon nog eens goed bij de gyn navragen wat nou precies de reden is dat hij een ks adviseert.

6. jojo29

jojo29 Bekend lid

Feb 4, 2008
    709
    0
    0
    verkoopster
    utrecht
    ik heb ook een keizersnede gehad maar nu werd mij echt aangeraden om het op een natuurlijke manier te doen door de gyn.
    terwijl ik zoiets had van en het litteken dan?

ze zouden me goed in de gaten houden ik ga alleen niet langer lopen dan 40 weken dan gaan ze inleiden zeg ze maar dat doe ik niet dan wil ik een keizersnede ik mag namelijk wel kiezen.

zo zie je maar weer dat elke gyno weer anders is.

gr jojo29

7. Angeltje24

Angeltje24 Bekend lid

Nov 22, 2006
    536
    1
    18
    Het verschilt blijkbaar echt per situatie/gyn/ziekenhuis.

@Esthers; Het advies om bij een tweede weer een keizersnede te doen is omdat mijn bekken te nauw zijn. Ik heb vanaf mijn 26e week daardoor ook zware bekkeninstabiliteit gehad tot einde zwangerschap.
    Daarbij vertelde ze dat de kans er is dat het litteken kan scheuren bij een vaginale bevalling en het alsnog een spoed ks zou worden. Vandaar haar advies.

Als ik zwanger zou raken van de tweede en de zwangerschap verloopt prima, zonder klachten, dan overweeg ik dus echt een natuurlijke bevalling. Het lijkt mij een hele mooie ervaring.

8. basbousa

basbousa Bekend lid

Jul 6, 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat zou ik persoonlijk dus niet aandurven.

9. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    ik ben zelf 2 x vaginaal bevallen nadat de eerste met een keizersnede is geboren. Je krijgt niet standaard een sectio vanwege het litteken op je baarmoeder. Dat je gynaecoloog het adviseerd vanwege te nauwe bekken is een goede reden.

Ik zou dan persoonlijk ook zeer zeker niet gaan om het toch vaginaal te proberen. De kans op complicaties is een stuk groter. Denk alleen al aan een schouderdystocie.

Ook al heb je een probleemloze zwangerschap je bekken blijven vernauwd.

Kwebbel

10. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Zelfs bij een te nauw bekken (zoals bij mij) wilde de gyn dat ik het bij de 2e gewoon zou proberen. Toen groeiecho;s uitwezen dat deze 2e baby weer 3 weken voorliep op de groei en dus weer erg groot zou worden, is besloten tot een geplande keizersnee bij 38 weken met de afspraak dat als het eerder spontaan aan de gang ging, ik het toch vaginaal zou proberen (idd zonder wee-opwekkers e.d.)

11. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

May 22, 2007
    2,688
    4
    38
    Female
    ik ben na de kz 2 x vaginaal bevallen enbij allebei ingelleid met infuus zonder weeenstorm. ging allemaal perfect.
    Maar nauwe bekken is wel iets anders. Misschien als je het echt wil proberen dat er duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden betreft eventueel een kz. en groeiechos zou ook een uitkomst zijn denk ik.

12. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

Nov 3, 2007
    1,968
    1
    0
    NH
    Ik ben benieuwd hoe het bij mij gaat lopen. Bij Timo had ik een spoedkeizersnee. Ik kreeg alleen het advies om niet binnen een jaar zwanger te worden ivm het lidteken, verder hebben ze niet gezegd dat ik niet vaginaal mag bevallen, we zien het wel :)

13. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Zelf ook een ks gehad, en wil ook graag bij een tweede een vaginale bevalling proberen. Gyn was hierover ook duidelijk. Vaginaal heeft de voorkeur in mijn geval. Dus we zien wel als het ooit zover is;). Goeie vriendin heeft bij de eerste ook een ks gehad ivm stuit. Tweede ging 'gewoon' vaginaal. Wel in het zkh uiteraard. Zij heeft tijdens bevalling ook geen last van het litteken gehad. Herstel ging bij haar ook een stuk sneller de tweede keer.

14. Sientje

Sientje Fanatiek lid

May 4, 2005
    2,747
    0
    0
    Mama
    Tja, in jouw geval zou ik denk ik ook niet vaginaal proberen, je bekken is te nauw..en oergevoel of niet, als je kleintje complicaties krijgt, lijkt me dat belangrijker!

Ik zit juist met het tegenovergestelde, ik wil heel graag weer een ks..
    Mijn eerst bevalling was echt traumatisch en is uiteindelijk een spoedks geworden (na inleiding, uren weeënstorm etc.etc) ik zie juist heel erg op tegen een vaginale bevalling.
    Heeft iemand daar ervaring mee, als je een ks hebt gehad, of je dan een keus hebt?

15. elba

elba Fanatiek lid

Jun 29, 2007
    2,016
    0
    0
    lerares
    Ik heb ook een vraagje over dit onderwerp. Het is niet helemaal hetzelfde. Weten jullie waarom je na een ks niet meer 42 weken overtijd mag zijn en ze eerder gaan beginnen met inleiden?
    Bedankt, Groetjes Elba

16. Sientje

Sientje Fanatiek lid

May 4, 2005
    2,747
    0
    0
    Mama
    @ellba, volgens mij heeft dat te maken met het litteken in de baarmoeder.
    Als je dan 42weken zwanger bent, staat er te veel druk op.

17. basbousa

basbousa Bekend lid

Jul 6, 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had geen keuze, mocht niet vaginaal bevallen. Ik heb wel uitgebreid gepraat en alles aangegeven. Voor mijn gevoel klopt het nu wel, ook al krijg ik dus een ks itt mijn eerdere wens.
    Ik zou zeggen: kaart het aan. Hopelijk komen jullie er samen uit. Succes.

18. basbousa

basbousa Bekend lid

Jul 6, 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat heeft te maken met het litteken.

19. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    @sientje: hetzelfde hier en ik ben nu nog niet zwanger, maar ga deze week nog een afspraak maken bij de gyn (ben benieuwd hoe lang de wachttijd is) om dit te gaan bespreken. Ik wil ABSOLUUT niet nog een keer zo'n traumatische bevalling meemaken en al helemaal geen spoed sectio meer! Ik heb dit met huisarts en psycholoog besproken en zij adviseren mij allebei om dit voordat ik zwanger wordt bij de gyn te gaan regelen. Als ik jou was zou ik hetzelfde doen. Regel het voordat je weer zwanger wordt. Scheelt denk ik heel veel stress in de zwangerschap (bij mij iig wel)

20. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,274
    2,976
    113
    Op verzoek heropend.

Lotte

Share This Page