Start van vruchtbaarheidsbehandelingen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Readytobeamom, 21 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Readytobeamom

30 dec 2021
    35
    12
    8
    Dag dames,

Vanwege mijn onregelmatige cyclus loop ik bij een gynaecoloog. Ik heb een inwendige echo gehad en alles is oké. Morgen zal ik de uitslag moeten krijgen van mijn bloedonderzoek. Waar ik in de eerste instantie dacht dat het uitblijven van een zwangerschap door mij komt (vanwege de onregelmatige cyclus), hebben wij afgelopen vrijdag vervelend nieuws gekregen van de huisarts. Het zaad van mijn partner is namelijk ook erg slecht te noemen.

80% beweegt niet
    16% beweegt matig
    4% beweegt goed
    Omdat de VCM waarde van zijn sperma ook tussen de 1 en 2 ligt, kunnen wij volgens de huisarts dus stellen dat zijn zaad erg slecht is. Morgen zal ik dit moeten bespreken met mijn gynaecoloog en vanuit daar kijken wij door.

Omdat wij erg zenuwachtig zijn, ben ik me alvast aan het inlezen over eventuele behandelmogelijkheden. Klopt het dat je met de bovenstaande waarden bijna niet in aanmerking kan komen voor IUI? Wat zijn jullie ervaringen hierin? Stel dat we beiden verminderend vruchtbaar zijn, is er dan überhaupt een kans om zwanger te raken?

2. Readytobeamom

30 dec 2021
    35
    12
    8
    Ohja.. daarnaast zijn er ook veel leukocysten gevonden in zijn sperma, iets wat zou moeten duiden op een infectie of een ontsteking. Betekent dit dat een natuurlijke zwangerschap uitgesloten kan worden?

PS: wij zijn al ruim 2 jaar aan het wachten op een wondertje :(

3. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.599
    4.452
    113
    Vrouw
    Wat een rotnieuws hebben jullie gekregen :( veel sterkte met het verwerken hiervan. Is hij misschien ziek geweest (met koorts) de afgelopen 3 maanden? Was dit het eerste zaadonderzoek? Dit herhalen ze na een aantal maanden nog een keer, hoewel je met een vcm tussen de 1 en 2 geen wonderen hoeft te verwachten. Mijn man had dit ook bij het eerste onderzoek. Bij het tweede onderzoek had hij een vcm van 6, maar dit bleek later echt een uitzondering te zijn. Daarna altijd rond de 1. Wij kregen als voorstel eerst 3 keer IUI zonder hormonen en daarna zouden we 3 keer met hormonen proberen. Ik had echter geen vertrouwen meer in de IUI pogingen en mocht na 3 keer verder met IVF. Uit de 3e tp hebben we toen een zoon gekregen. Inmiddels alweer 9 tp’s gehad voor een 2e kindje maar nog steeds niet zwanger. Ook als je beiden verminderd vruchtbaar bent, kan je gelukkig nog steeds zwanger worden. Je geeft aan dat je een onregelmatige cyclus hebt, weet je al waardoor dat komt? Heel veel sterkte en een dikke knuffel!

4. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.189
    1.987
    113
    Het klinkt vreemd misschien, maar eigenlijk is het 'goed nieuws' dat ze gevonden hebben waarom het niet lukt. Vruxhtbaarheidsbehandelingen zijn het meest succesvol voor paren waarbij daadwerkelijk een oorzaak is.
    Bojv. slecht zaad, daardoor weinig kans op bevruchting.
    Ga je dit dan behandelen, met ICSI, dan maak je opeens hele reeele kansen.
    Snap dat dit nieuws enorm rauw op jullie dak valt. Maar misschien dat de gynaecoloog jullie dus daadwerkelijk echt goed kan gaan helpe. en dat jullie wens in vervulling mag raken.

Hij veel sterkte. En zelf vond ik overignes het IVF traject minder hectisch en aangrijpend dan de IUI's

5. Readytobeamom

30 dec 2021
    35
    12
    8

Nee, hij is niet ziek geweest en hij heeft ook niet recentelijk vaccinaties oid gehad. Naar ons idee was hij juist de ‘gezondere’ van de 2, omdat hij een atleet is, niet rookt, niet drinkt en eigenlijk altijd goed op zijn voeding let. Dit komt dus echt als een totale verrassing aan!

Maar wat fijn om te lezen dat het bij jullie wel gelukt is! Ik lees op het internet dat je met zo’n lage vcm waarde vrijwel altijd een isci indicatie krijgt. Jullie konden desondanks IUI behandelingen krijgen?

Wat betreft mijn onregelmatige cyclus: dat is echt nog onbekend. Op de inwendige echo was niets geks te zien. Morgen krijg ik de resultaten binnen van het bloedonderzoek. Hoewel ik op positief nieuws hoop, hoop ik stiekem ook een klein beetje dat het me een verklaring zal geven voor mijn cyclus..

6. Readytobeamom

30 dec 2021
    35
    12
    8
    Zo kan je het inderdaad ook stellen, ik had het nog niet op zo’n manier bekeken ;)

Ik ben zelf nog niet bekend met vruchtbaarheidsbehandelingen, maar ik was altijd in de veronderstelling dat een IUI behandeling minder aangrijpend was en dat ze pas over gaan op een “aangrijpende behandeling” (in dit geval IVF of ICSI) als IUI geen effect heeft. Wel goed om te lezen dat je dit anders ervaren hebt!

7. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.599
    4.452
    113
    Vrouw
    Het is een grensgeval qua IUI/IVF/ICSI. Onder de 1 is volgens mij een indicatie voor ICSI. Wij hebben nu in totaal 4 IVF pogingen gehad, ik ben nu overgestapt naar Gent en daar stuurden ze aan op ICSI omdat ze dit vrijwel altijd (90%) toepassen. Ik wilde zelf graag IVF omdat we altijd wel een goed aantal bevruchtingen hadden en daar werkten ze ook aan mee. Maar voor de behandeling qua hormonen maakt IVF of ICSI verder niks uit, alleen de manier van bevruchten in het lab is anders. IUI heeft volgens mij geen tot weinig zin met een vcm onder de 1, wij zaten altijd net daarboven. Waarschijnlijk ga jij voor IUI ook hormonen moeten gebruiken ivm je onregelmatige cyclus, ik had zelf een regelmatige cyclus dus ik hoefde niet zo vaak naar de kliniek. Ik vond IVF dan juist weer ingrijpender en zo is het voor iedereen anders denk ik.

8. Readytobeamom

30 dec 2021
    35
    12
    8
    Vandaag geweest bij de gynaecoloog. Uitslag van mijn bloedonderzoek was dik in orde. Waar komt de onregelmatige cyclus dan vandaan? Mevrouw de gynaecoloog geeft aan dat het bij sommige vrouwen niet te verklaren is. Ik blijf het gek vinden, maar goed. Ze bevestigt dat het zaad van mijn man niet goed is. Uit een tweede zaadonderzoek zal moeten blijken met welk behandeling wij van start kunnen gaan. Heeft men weleens meegemaakt dat de kwaliteit van het zaad ontzettend is verbeterd t.o.v. de tweede keer d.m.v. vitamines etc?

9. Krv

Krv Fanatiek lid

26 mei 2017
    4.599
    4.452
    113
    Vrouw
    Hoe ziet je cyclus er ongeveer uit? Al lang met anticonceptie gestopt? Kan je wel een eisprong vinden met temperaturen/testen? Gaan ze je cyclus nu opvolgen?

Veel vragen maar ik probeer graag met je mee te denken wat het zou kunnen zijn.

Iemand die ik ken heeft dit gedaan (leefde ook al heel gezond) maar echt maar een minimale verbetering (van 1 naar 2 ongeveer). Misschien heeft @Asil nog goede tips!

Asil vindt dit leuk.
  10. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.271
    5.871
    113
    Vrouw
    Mijn man had ook steeds een vcm tussen de 1-5. Dat was hier meteen een ICSI indicatie. Wel is iedere 3 maanden het zaad gecontroleerd. Hier dus meerdere ICSI behandelingen doorlopen. IUI hebben wij zelf ook geopperd, maar dat mocht niet. Hier in het ziekenhuis hanteren ze minimaal 1 miljoen zwemmers na opwerking en daar kwam mijn man niet aan.

11. Readytobeamom

30 dec 2021
    35
    12
    8
    Bedankt voor het meedenken, dikke knuffel!

Mijn eisprong is echt geen touw aan vast te knopen. Over het algemeen is mijn cyclus meestal niet langer dan 60 dagen. Afgelopen 2 maanden duurde de cyclus exact 28 dagen, terwijl de cyclus daarvoor 43 dagen was. Er waren periodes geweest dat ik mijn eisprong inderdaad wel heb kunnen vinden d.m.v temperaturen en een ovulatietest. Desondanks was het niet raak. Achteraf gezien waarschijnlijk omdat er geen zwemmertjes waren.

Wat betreft mijn cyclus: ze geeft aan dat we even resultaat van mijn partner moeten afwachten. Daarna gaan ze me aan de hormonen zetten voor een eisprong. Dat zullen dan ofwel hormoontabletten zijn ofwel hormooninjecties. Even afwachten dus.

Bedankt voor de tag! Ik ben benieuwd of er meerdere tips naar boven kunnen komen die mogelijk een invloed kunnen hebben op de zaadkwaliteit van mijn partner.

Krv vindt dit leuk.
  12. Readytobeamom

30 dec 2021
    35
    12
    8
    Ik zie dat je middels die behandeling tot een zoontje op de wereld hebt gezet, proficiat!

Vol spanning wachten wij op de uitslag waaruit zal moeten blijken met welke behandeling wij mogen beginnen.

13. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.271
    5.871
    113
    Vrouw
    Dankjewel.
    Heel veel succes en sterkte!

14. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.753
    113
    Vrouw
    Ik heb een hoop tips maar als ze veel leukocyten hebben gevonden en dat verbinden aan een ontsteking lijkt een goede antibiotica mij de eerste behandeling.

Draagt hij vaak strakke kleding doordat hij atleet is? Dit kan een oorzaak zijn, de temperartuur in de balzak word dan te hoog en heeft effect op het zaad. Dit zaad onderzoek is een moment opname. Net als de andere meiden zeggen is herhaling verstandig. Maar ook de tijd die er tussen zit is belangrijk. Mijn vriend heeft/had ook weinig, en slecht bewegelijk zaad.
    Naast een gezond eetpatroon en veel onderzoeken zijn er een x aantal vitaminen die de kwaliteit kunnen verbeteren en voor jouw om een regelmatigere cyclus te krijgen en voor hem om de kwaliteit te verbeteren.

Inositol myo +d-chiro word voorgeschreven bij vrouwen voor onregelmatige cyclus (en/of PCOS) en hevige menstruaties. Deze zou de cyclus weer terug op normaal brengen en de eicelkwaliteit verbeteren.
    Ik zelf gebruik het voor hevige menstruaties en dat is significant beter geworden.
    Voor mannen zou het de morfologie en beweegelijkheid verbeteren.
    Hier kan ik nog niets op zeggen omdat hij ze pas 2 maanden slikt en wij nog even moeten wachten op de volgende behandeling.

Voor een regelmatige cyclus bestaat er ook Vitec agnus castus (Monnikspeper).

Wat hij al wel maanden neemt is VAUD sperm support. Ik heb 8-8 onze evaluatie gehad van de laaste behandeling en daarbij ook zijn zaad uitslagen uitvoerig besproken.
    Hij heeft voorheen nooit A kwaliteit zwemmers gehad. Altijd B of C. En nu de laatste 2 keren 64% A kwaliteit. Dat is echt een enorme verbetering. Hiervoor was het 34% B geloof ik.

Ubiquinol Q10, wij en andere meiden die gereageerd hebben zweren erbij. Kan nooit kwaad.

Daarnaast mocht je aan bovenstaande beginnen dan zeker voor een maand of 3. Dan heeft alles genoeg tijd om opgenomen te worden en verbetering aan te brengen.

Er word overigens ook gesproken over Selenium, Vit-D, Magnesium en Zink voor de man. Maar zou de laatste 3 eerst laten onderzoeken via bloedonderzoek. Sowieso wel verstandig om bloedonderzoek te doen bij hem op ontstekingswaarden en compleet vitaminen beeld.
    Voor jezelf ook overigens.

Niets geeft garantie, bij mijn vriend is het aantal voor opwerken ook verbeterd maar na opwerken bleef er ook 1mjl over. Als ik je uitslag lees heb ik het idee dat dat voor opwerken is. Staat het erbij wat het aantal was ?

Ik heb nog wel meer te vertellen maar het word een beetje een lang verhaal met termen waar je waarschijnlijk nog niet eens over hebt gelezen.

Sorry daarvoor. Bij ons zijn er meerdere factoren waardoor het nog niet is gelukt.

Deel Deze Pagina