Uitzendkracht en zwangerschapsverlof - hoeveel uur?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Esvre, 6 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esvre

Esvre Actief lid

28 dec 2011
    252
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik werk 8-12 uur per week als ondersteunend medewerker voor een politieke partij op provinciaal niveau. Om niet zelf de salarisadministratie te hoeven doen is mijn hele loonafwikkeling overgedragen aan een uitzendorganisatie.

Nu weet ik dat ik ook in die situatie gewoon recht heb op zwangerschapsverlof. Ik heb begrepen dat er in principe naar mijn laatst gewerkte loonperiode zal worden gekeken voor de vaststelling van het loon dat wordt doorbetaald, maar er is mij ook gezegd dat wanneer het aantal uren per maand sterk wisselt dat er dan wordt gekeken naar de laatste 13 weken.

Nu ben ik 22 november uitgerekend, ik zal dus hoogstwaarschijnlijk 25 oktober met verlof gaan. Wanneer men dan uitgaat van mijn laatste loonperiode voorzie ik geen problemen, maar omdat mijn uren nog wel eens wisselend zijn zou het me niet verbazen als het wordt gebaseerd op de laatste 13 weken, maar (nu volgt mijn feitelijke vraag/probleem) in die 13 weken vallen ook een heel aantal weken zomerreces waarin de politiek geheel stil ligt. Ik zal dan maar heel weinig uren kunnen maken en dit zou er toe leiden dat mijn gemiddeld aantal uren in die 13 weken wel heel erg naar beneden getrokken wordt.

Houdt men bij het UWV rekening met dergelijke zaken of is het een hele zakelijke benadering waarin met dergelijke situaties geen rekening wordt gehouden. Ik heb nog wel een heel aantal vakantieuren openstaan, zou het dan helpen om die in augustus allemaal op te nemen om zo het gemiddelde weer op te krikken of tellen verlofuren hierin niet mee?

Ik besef dat het misschien niet met zekerheid te zeggen valt, maar hopelijk kunnen jullie me toch wat duidelijkheid verschaffen! Alvast bedankt :)

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Esvre,

Voor het vaststellen van de hoogte van de Zwangerschapsuitkering (WAZO) wordt gekeken naar het loon dat je gemiddeld verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak vóór je zwangerschapsverlof.

De enige uitzondering hierop is als je loon in deze periode lager was door ziekte of verlof.

UWV kijkt dan naar de daaraan voorafgaande looperiode van 4 weken of 1 maand waarin je niet ziek was of verlof had.

Bij sterk wisselende diensten wordt voor de vaststelling van de WAZO dus niet gekeken naar een (langere) periode van 13 weken.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je WAZO-uitkering lager zal uitvallen omdat je voor de laatste loonperiode minder uren hebt gewerkt.

Actuele informatie over hoogte WAZO vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina