Ik ben helemaal niet zo van het openen van nieuwe topics eigenlijk maar ik weet het even niet meer en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Kort het probleem: we zijn gestopt met het geven van de speen bij onze dochter (deze maand wordt ze 3). Maandag bij cb geweest en daar konden ze horen dat ze wat sliste door het speengebruik. Sowieso kreeg ze hem overdag niet. Maandagavond meteen gestopt met geven. Ik besef nu dat ik het wat anders had moeten aanpakken maar terug kan niet meer. Geef ik nu toe dan is straks het einde zoek. In de avond drama met inslapen, tenzij ik erbij zit. Prima, wil ik best doen. Gisteravond ging zelfs best goed, ik was wat aan het rommelen boven, zij in bed met de deur open en zo viel ze in slaap. Vannacht stond ze weer naast ons bed. Ik ben van 0.20 tot 2.00 uur met haar bezig geweest. Bij haar zitten totdat ze sliep. Ik ben op nu, kan gewoon niet tegen dit soort nachten. Heb mijn slaap zo hard nodig, niet in de laatste plaats omdat de jongste ook nog vaak 's nachts komt. Moet ik net zo lang terug blijven leggen totdat ze in bed blijft? Bij haar gaan slapen? Ik wil niet dat we daar straks weer problemen mee krijgen. Is het nog 2 nachten doorzetten en slaapt ze dan weer als vanouds? Hoe ging dat bij jullie? Ze sliep altijd heel goed, bijna nooit gedoe met slapen gehad, altijd zelf inslapen. Was instoppen en ze ging lekker slapen. Besef me nu pas hoe verslaafd ze eigenlijk is aan die speen. Wie heeft een goede tip zodat ze weer als vanouds kan slapen?
Ik denk doorzetten, hoe vermoeiend dat ook is. Ze zal moeten wennen aan in slaap vallen zonder speen. Je hebt al een paar nachten gehad. Best kans dat als je nog een week door bikkelt je het ergste gehad hebt. Sterkte!
Ik heb gewacht totdat dochter 3,5 was. Hij was toen kapot gegaan en ik had gezegd dat ie dan maar in de prulenbak moest, en dat deed ze nog ook! (Had wel een reserve liggen hoor ) Maar het ging erg goed! Savonds een beetje jammeren en zd wilde hem natuurlijk terug. Maar beetje op in praten en belonen, en ze is gaan slapen zonder gedoe verder, ook niet snachts wakker geweest. Ik ben er zelf een voorstander van om hem af te leren/weg te doen zodra ze het zelf ook echt begrijpen. Hier moet hij ook weg bij zoontje van het cb, maar ik vind het prima Hij heeft m alleen met slapen. Als hij een jaartje ouder is gaan we het weer proberen zoals bij onze dochter toen. Verder geen tips dus... succes!!
Pffff ben nu al bijna 2 uur met haar bezig. Ze blijft alleen rustig in bed wanneer ik bij haar zit. Ze bleef maar naar ons bed komen. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Naast haar gaan slapen op een luchtbed? Of creëer ik daarmee weer een andere slechte gewoonte? Het inslapen an sich 's avonds is eigenlijk het grote probleem niet. Het is dat ze 's nachts wakker wordt. Normaal pakte ze dan haar speen weer en sliep ze verder. En nu komt ze steeds naar mij toe. Ben op.
Ze gaat een nieuw patroon ontwikkelen, 's nachts wakker worden en speen pakken en verder slapen is nu geworden 's nachts wakker en naar mama toe. Ja het is heel lastig voor je dochter maar ik zou wel doorzetten nu. Maar help haar om een ander patroon aan te leren. Je wil niet dat ze naar jou komt en jou uren wakker houdt, logisch. Maar geef haar een alternatief, ze wordt wakker 's nachts ze pakt haar favoriete knuffel en knuffelt of speelt daar zachtjes mee tot ze weer in slaap valt? Haar speen is weg maar blijkbaar heeft ze nog wel een alternatief nodig, daar zou ik naar gaan zoeken en haar daar consequent naar terug verwijzen. Alternatief is niet jou wakker houden of op een luchtbed naast haar liggen. Kan me niet voorstellen dat je daar op zit te wachten! Veel succes!
Heftig. Hier is dochter erg gehecht aan haar speen. Maar ze slist niet. Ik ken iemand wiens kind nooit een speen had en die slist wel. Hier heb je nu natuurlijk niets meer aan. Maar kan me voorstellen dat het heavy is.
Hier was zoon overigens 4.5 Hij wilde graag een spiderman k uffel. Speen jn schoen gedaan en sint meegenomen. Nooit meer gehuild en daarvoor echt drama.
Zeiden ze bij het cb dat ze sliste voor of nadat je had verteld dat ze nog een speen heeft? Want eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat ze slist door speengebruik als ze hem alleen met slapen heeft. Het lijkt mij dat je het ding in moet hebben als je praat, wil het het spreken beïnvloeden. Ik zou de speen bij haar neerleggen als ze is gaan slapen en zeggen dat ze hem mag pakken als ze 's nachts wakker wordt. Dan heb je in elk geval al flink geminderd.
Ik zou hem niet terug geven Ze is bijna 3 een goed gesprek helpt vast al een hoop Kinderen willen het kunnen begrijpen En idd een vervanger aanbieden zoals een doekje of ene knuffel
Heel erg bedankt voor de reacties tot dusver. Die meid van het cb zei het inderdaad nadat ik vertelde dat ze met een speen slaapt. Volgens haar kon ze een beetje een slis horen bij bepaalde klanken. En dat ze de s nog niet goed kan uitspreken en de w. Van spin maakt ze pin en van wielen maakt ze lielen. Ik weet niet wat normaal is hoor, ben er nooit zo mee bezig wat andere kindjes wel of niet kunnen op die leeftijd. Een knuffel heeft ze ook hoor! Ze sliep standaard met die knuffel en een speen. Blijkbaar heeft ze beide nodig. Met haar praten ook geprobeerd maar ze is alleen rustig wanneer ik bij haar zit midden in de nacht. Heb een beloningskaart gemaakt waar ze na elke nacht zonder speen een sticker mag plakken. Is die vol dan mag ze een mooi cadeau uitzoeken. Ze heeft net de 2 spenen die hier nog waren zelf in een envelop gedaan en die brengen we zo naar de brievenbus. Voor een baby die geen speen heeft. Weet niet wat ik nog meer kan doen.
Ik zou haar duidelijk uitleggen dat de speen voor baby's is en dat ze een grote meid is en prima zonder kan. Werkte hier prima en ze begrijpt het uitstekend. Was 1 pittige nacht, daarna was het over. Het
O wat balen joh. Hier dochter lang voorbereid dat als ze 3 is de spenen weg moeten. Ze heeft ze zelf weggegooid, eerste nacht was heel zielig (van die ingehouden snikken en vragen om de speen) bij haar gebleven tot ze sliep (3 kwartier) Daarna niet meer gehuild of om de sturen gevraagd. Wel duidelijk meer tijd nodig om in slaap te komen, we hebben nog een extra knuffel gegeven ter vervanging. Nu na een week gaat het boven verwachting goed we benadrukken heel erg hoor trots we op haar zij een dat ze nu echt groot is. Ze valt nu zelfstandig in slaap en s nachts hoor k haar ook niet meer (Aken eerste twee nachten even wakker geweest). Ik zou niet opgeven nu, want dan gaat ze bij de volgende stop poging ook weer 'zeuren' dat levert namelijk iets op. Sterkte ermee!
Ik snap je zo goed! Kan daar zelf ook niet tegen als ik te weinig slaap. Jongste hebben we met 3,5 de speen weggedaan. Bij kdv viel het op dat zijn uitsptaak niet goed was. Ik had toen op hun aanraden een afspraak bij logopedist en die gaf aan dat behandeling eigenlijk geen zin had zolang hij de speen nog had (had m alleen s nachts.) Toevallig kreeg hij net dat weekend een nieuw bed, dus verteld dat de speen bij het oude babybedje hoorde. Na 2 moeilijke nachten ging het heel redelijk. Maar zo goed als hij voorheen sliep is het niet meer geworden. Af en toe kruip ik nog weleens bij hem in bed. Of hij mag in het grote bed. Maar dat is gelukkig niet meer elke nacht. En hij accepteert vaak ook als papa komt. Dus dan kunnen we afwisselen. Speen teruggeven is denk ik een verkeerd signaal. En het houd de verslaving alleen maar in stand. Ik wens je dus maar veel sterkte. Uiteindelijk zal het beter gaan. Bij de een wat sneller als bij de ander.
niet teruggeven dan denkt ze dat ze wat bereikt met haar gehuil en dan geef je echt een verkeerd signaal aan haar je moet zelf even doorzetten ze moet er aan wennnen ik zou even bij haar blijven rustig uitleggen dat ze de knuffel heeft en die mag houden maar spenen zijn voor kleine baby's en ze nu een grote meid is
Zoals andere ook al zeggen niet meer teruggeven en volhouden hoe zwaar ook. Zou nu ook niet in bed kruipen, snachts er naar toe gaan zeggen dat het midden in de nachts is, dikke knuffel en kusjes, muziek aan als ze dat wil en weggaan. Onze uk is jaren een slechte slaper geweest en soms nog wel eens 1 tot 2 uur snachts wakker. We doen het zelfde als beschreven.
@Emma86 Tips voor het probleem heb ik niet. Mijn zoon heeft zelf de spenen kapot gebeten in een nacht en sochtends toen wij dat zagen hebben wij samen met hem de spenen weggegooid. Hij heeft er nooit meer naar gevraagd. Maar over die klanken, mijn zoon wordt in december 4 en zit nu al een jaar op logopedie en die doet precies hetzelfde als jouw dochter met de s aan het begin van een woord. We zijn er al een tijd mee bezig maar er zit nog niet veel verbetering in (hij kan de s wel zeggen met bijv sssst) Het hoeft dus niet door de speen te komen dat ze dat doet.
Tja, hier andere visie. Ooit ook gestopt, mede op initiatief peuter. Echter direct slaapdrama's dus speen teruggegeven. Nu jaar later, zoon is 3,5 lukte het op zijn initiatief zonder drama.... Dus misschien toch afwegen of het niet te vroeg is om te stoppen... Uhm edit, lees nu pas dat ze al met de post mee zijn. Dan is het niet erg consequent om toch speen te geven