Beste voedingskundige, Over een aantal weken wordt het tijd om onze dochter te gaan bijvoeden, ze is dan 6 mnd oud. Nu is het zo dat zij een koemelkallergie heeft waarvoor ze Nutramigen krijgt. Daar is ze gelukkig behoorlijk van opgeknapt. Wel heeft ze ook nog eczeem en extreem gevoelige darmen. Bij iedere kleine verandering in de voeding of medicatie (ze heeft nog losec voor verborgen reflux en we mengen nutriton door de flessen) raakt ze hevig verstopt. Zo was laatst de samenstelling van de nutriton "verbeterd" waarop zij zo ernstig verstopt raakte dat ze klysma's nodig had om haar ontlasting kwijt te raken. (terwijl ze ook al maandenlang lactulose heeft). Na een week of twee is ze er dan wel weer aan gewend, maar het maakt wel dat ik enigszins opzie tegen het gaan bijvoeden. Wat is wijsheid qua bijvoeden? Ik neem aan dat we het beste kunnen starten met groente? Bij welke groente verwacht je de minste problemen en wat moeten we vooral vermijden? Wanneer dan beginnen met fruit? En met welk fruit? Ik snap dat we koolsoorten en citrusfruit, kiwi's, bananen en aardbeien voorlopig maar beter kunnen mijden, maar ben verder niet zo goed op de hoogte van de "allergeniteit" van overige groenten en fruit. Alvast bedankt.
Hoi Margreet, Wat een vervelende ervaring met de nutriton, ik kan me goed voorstellen dat je opziet tegen het starten met fruit of groente. De meeste kindjes moeten in het begin erg wennen aan iets anders dan melk en het happen van een lepeltje en krijgen in het begin maar een paar lepeltjes vaste voeding (dit gaat dus vaak erg geleidelijk). Het is normaal dat de ontlasting verandert, dit kan wat vaster worden dan je gewend bent. Mocht het toch te hard worden, dan kan je tussendoor wat extra water aan je dochtertje geven en zo nodig even stoppen met de bijvoeding. Na een tijdje raken haar darmen hieraan gewend en gaat het beter. Het is dus goed om te starten met kleine hoeveelheiden. Of je begint met fruit of groente maakt niet zoveel uit, net wat je prettig vindt. Als fruit (of groente) goed gaat, kan je beginnen met wat groente (of andersom). Je kan beginnen met zachte smaken, zoals worteltjes, bloemkool, sperziebonen, doperwtjes, broccoli, aubergine. Goede soorten fruit om mee te starten zijn peer, appel (als je het zelf maakt kan je deze harde soorten vooraf even kort koken, dan wordt het zachter), mango, perzik, abrikoos en banaan. Weet je zo voldoende? Veel succes!! Groetjes Linda