Hoi , Mijn dochtertje is nu 12 weken oud en tot nu toe heb ik 100% borstvoeding gegeven. Omdat ze slecht slaapt (max 2 uur aan een stuk) en ik misschien ook wel eens een avondje weg wil, wil ik beginnen af te kolven zodat ik in de avonden een flesje kan geven....maar help hoe werkt dit? Hoeveel ml flesje moet ik kopen? En wanneer kolf ik af? Kolf je altijd beide borsten af of kun je ook de ene dag de ene en de andere dag de andere afkolven? Aangezien mijn dochter nog altijd iedere 2 uur aan de borst wilt 24/7 ben ik zo bang dat als ik afkolf dat ze dan in de eerste voeding na het afkolven (wat dus al na 2 uur is) geen melk meer uit de borst krijgt. Ik heb al wat zitten zoeken op internet maar kan eigenlijk weinig goede/betrouwbare websites vinden (of het gaat over afkolven vanwege terug naar werk gaan, of 100% afkolven etc....). Kunt u mij misschien op weg helpen? ALvast bedankt!!
Hoi, Voeding wordt per direct omgezet uit je bloed op het moment dat je kindje gaat drinken. Dus je hoeft heus niet bang te zijn dat je kindje na 1 uur te weinig melk krijgt als je net hebt gekolfd. het kan wel zo zijn dat ze wat langer dan gewoon moet aanzuigen (stimuleren) maar je kunt dit ondervangen door zelf mee te helpen: masseer of houd je borstweefsel stevig vast als ze gaat drinken. Wat je kunt doen is kolven na het voeden of tussen twee momenten in. Je spaart dan beetjes bij elkaar tot je een voeding hebt. De eerste keren met een flesje is oefenen: 30-40 cc is dan voldoende, het gaat om nieuwe materialen ervaren in het mondje. Kies een fles die je bij de hand hebt. Kijk voor de speen even naar jezelf: heb je stevige tepels of juist zachter? Langgerekt of heel kort? Kies een speen die dicht in de buurt komt en houd rekening met je kindje: kokhalst het snel of juist nooit bijvoorbeeld. Je kunt bellen met VBN of LLL: deze moeders kunnen je op al je vragen antwoord geven en je kunt ook folders bestellen over kolven en bewaren. (vaak ook online downloaden mogelijk) Ik zou even bellen als ik jou was, dan kun je precies doornemen wat in jouw situatie handig is! je vindt de borstvoedingsorganisaties hier: Borstvoeding.nl | Home Succes!