Hallo, Mijn zoontje is nu 21 maanden en hij drinkt nu nog bij mij elke avond voor het slapen gaan aan de borst. Ook af en toe in de ochtend. Nu ben ik net 8 weken zwanger van een tweeling en wil graag de borstvoeding gaan afbouwen. Het gaat al een beetje pijn doen en ik vind het gewoon irritant als hij nu aan mijn tepels zit. Hoe kan ik dit het beste afbouwen? Ik geef hem al zoveel mogelijk water. Of per wanneer verandert de samenstelling van de melk en heb ik grote kans dat hij vanzelf gaat stoppen? De borst is nu echt nog zijn rust momentje van de dag. Bedankt alvast!
Hoi, Melk blijft goed voor een kindje zolang als het blijft drinken. Veel kindjes haken zelf af wanneer er minder melk komt (dip in productie door zwangerschap) sommige houden vast aan het moment. Als je vooral wil stoppen omdat het vervelend voelt: dit is vaak tijdelijk, misschien kun je een tepelhoedje proberen. Vraag is natuurlijk of je kindje dit accepteert. Wil je gewoon stoppen omdat het mooi is geweest, dan verander het ritueel: laat je partner je kindje instoppen, voorkom dat het bij jou op schoot kruipt om te drinken, leid af met zingen, een boekje, een bakje yougurt... Succes!