mensen die met dementerende werken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Damay77, 10 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik doe de opleiding IG en moet volgende week een presentatie geven over reminiscentie. (Reminiscentie is een benaderingswijze die bestaat uit het bewust ophalen van herinneringen. Door middel van bijvoorbeeld verschillende materialen, muziek en foto's worden herinneringen gestimuleerd bij betrokkenen en kunnen zij hierover vertellen. Door verhalen over zijn leven te vertellen, wordt de betrokkene met dementie zich weer bewust van wie hij is, van zijn ervaringen en zijn prestaties)

Nu kreeg ik van klasgenoot de opdracht om bij een paar gedragingen voorbeelden te geven op welke manier je hiermee om kunt gaan vanuit je benaderingswijze... ik werk in de zorg maar niet met dementerende en ik ben al dagen aan het brainstormen over voorbeelden??

iemand een idee/voorbeeld hoe je om kan gaan met:
    - persevereren (het herhalen en doorgaan van een handeling)
    - confabuleren (gaten in het geheugen opvullen met verzinsels/de "schijn"ophouden)
    - achterdocht

Het enige wat ik kan verzinnen is dat je mensen af kan leiden door reminiscentie te gebruiken. maar echt voorbeelden? lastig als je niet met dementeren werkt....

2. mamaliesjejuult

mamaliesjejuult Actief lid

7 jul 2011
    173
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk op een afdeling met mensen met dementie. Wij zien soms dan ze vaak nog alleen dingen kunnen die ze goed kennen, zoals een timmerman, in de mate van het mogelijke doen we activiteiten rond houtbewerkingen, voor de dames eens strijken of koffie malen met een oude molen. Wij hebben een oude cafébazin , zij mag geregeld drank uitschenken.

3. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Confabuleren m.b.t. Het verleden kun je sturen met een levensboek

heb je de alzheimerexperience al eens gedaan?

4. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    thanks.
    nee, nooit van gehoord? ga eens googlen..

Het is best lastig als je niet met dementerende werkt en dan voorbeelden moet noemen...

5. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    #5 Taby, 10 jun 2016
    Laatst bewerkt: 10 jun 2016
    Je kunt ook zoeken op Anneke vd Plaats, over de wondere wereld van dementie of Erik Schrerder (YouTube) die alles over het brein kan vertellen.
    En je hebt benaderingswijzen, zoals validation, R.O.T. Belevingsgerichtezorg zorg, warme zorg, snoezelen, spiegelen etc.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dank je. Ik ga kijken. Maar ik moet echt voorbeelden noemen vanuit de benaderingswijze reminiscentie. Dus iemand is erg achterdochtig, hoe ga je hiermee om vanuit reminiscentie. Iemand heeft last van decorumverlies, hoe begeleid je die dmv reminiscentie enZ

Deel Deze Pagina