Gezonde taart

Discussie in 'Voeding' gestart door maartje84, 16 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Nog ff en het is zo ver... Nou ja, nog anderhalf maand :p

En dan is mijn kleine meisje geen baby meer... :$:$:$

Ben vast voorzichtig aan het nadenken over 'de taart'. Ik ben best creatief in de keuken en wil hem dus zelf maken.

Wij voeden ons kindje voorlopig zonder suiker en zout ed. op.
    Voor haar verjaardag wil ik geen gewone taart maken, maar eentje welke 'verantwoord' is. Verantwoord in de zin van dat wij het voedselintroductieschema van Stefan Kleintjes hanteren. Voor de andere gasten maak ik een andere heerlijk ongezonde taart ;)

Ik heb al een beetje zitten googlen op suikervrije taart, maar dacht dat hier misschien ook wel mama's zijn welke geen 'ongezonde taart' aan een kleintje wilden geven. Dus misschien hebben jullie ideeen?? En wellicht ook mooie foto's??

Ik hoor het graag :D

2. polkadot

polkadot Actief lid

2 mrt 2010
    476
    0
    0
    Engeland
    Ik heb wel muffin recept met rijpe bananen ipv suiker. En andere cakes.

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Dank je voor je reactie!! Graag!!
    Ik zag eerst alleen recepten van worteltaartjes, maar dat komt weer zo 'typisch' over ;) Vind het ook wel leuk om iets te maken want er een beetje 'hip' :p uit ziet ;)

Op banaan is ze helemaal dol, dus dat vind ik wel een goed idee, en dan met een volkoren meel soort het bakken denk ik??

Ik wil het wel nog ergens mee op-pimpen, dat 'ie er heerlijk vrolijk aan de bovenkant er uitziet. Dacht aan misschien kleurstof van rode bieten te maken?? Maar ik wil er geen marsepein op doen, dus ik moet van iets anders vormjes ofzo maken?? Kan dat? Ik ben meer van de hapjes en maaltijden maken. Taartjes bak ik niet zo vaak ;)

Kan wel wat meer ideetjes en wellicht foto's gebruiken!! :D
    Ik ben vast niet de enige mama welke niet slagroom oid wil geven en toch een heerlijk feestelijk taartje wil knutselen :)

4. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Je zou eens kunnen Googlen op taarten voor diabetici (die immers ook geen suiker mogen).

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Tja, hier wel 'ongezonde' taarten gemaakt... Maar heeft ze zelf niets van gegeten want ze houdt daar helemaal niet van! (ook gemakkelijk!)
    Had frambozen gebruikt en slagroom (tja) als vulling.
    Heb zo even geen andere tips voor je mbt gezonde taartjes, maar denk dat je op internet er best het een en ander over kan vinden!

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik heb een appeltaartje gemaakt zonder suiker maar met diksap in het deeg. Was zurig, ik vind het heerlijk, mijn zoontje ook :)

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Wel zoete appels gebruiken trouwens, geen zure :)

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Wat leuk dat je zelf een taart wil bakken!

Gebakken kwarktaart (*uit: "Aan tafel met Moeder Aarde)

Deeg:
    100 gram boter
    50 gram rietsuiker
    vanille (merg uit stokje schrapen)
    1 ei
    120 gram bloem of gebuild meel
    120 gram volkorenmeel

Meng boter, suiker, vanille en ei door elkaar tot een gladde massa. Kneed de beide meelsoorten erdoor tot een gelijkmatige massa ontstaat. Rol het deeg uit tot de gewenste dikte en bekleed een springvorm ermee.

Vulling:
    200 gram ongezwavelde, gedroogde abrikozen (biologische winkel)
    1 kg volle kwark
    250 ml slagroom
    2 eieren
    90 gram maïzena (of 45 gram maïzena + 45 gram bloem)
    75 ml appeldiksap
    100 gram ongezwavelde rozijnen

Kook de abrikozen (10 minuten ofzo).
    Was en wel de rozijnen in heet water. Laat zuidvruchten goed uitlekken en schep door elkaar.
    Klop met de mixer kwark, eieren, maïzena (of maïzena/bloem), slagroom en diksap op. Roer, als dit echt luchtig is, de zuidvruchten erdoor.
    Schep het kwarkmengel op het deeg en strijk het glad.
    Bak de taart in een voorverwarmde oven op een temperatuur van 160 graden, 40 minuten tot 1 uur.

Toegegeven: er zit wat suiker in het deeg. Dat kan je misschien weglaten of vervangen. Maar mijn dochter heeft er helemaal niet van gegeten toen ik deze taart maakte toen ze 1 werd. Ze mocht wel, maar vond 't niks.

9. M02

M02 Fanatiek lid

17 nov 2008
    1.372
    0
    36
    Ik vroeg me af of je stevia zou kunnen gebruiken, ipv suiker?

10. Bri

Bri Niet meer actief

Wat wil je er precies allemaal niet in hebben?
    Suiker, zout en slagroom heb ik al langs zien komen, en ik neem aan dat kunstmatige zoetstoffen ook op het taboe-lijstje staan. Nog andere dingen?

Ik zou ook focussen op fruit, voor een van nature zoetige smaak.
    Bladerdeegbakjes met een heleboel fruit erop? Geprakte banaan is ook een goed 'bindmiddel', daar plak je de boel wel mee aan elkaar. Of iets van kwark of turkse yoghurt misschien?

Sorry, ik heb geen recept. Ik heb ze heel gewoon een totaal onverantwoorde slagroomtaart gegeven op hun 1e verjaardag. (en wat ik dacht als 'meptaartje' voor dochterlief, ging bijna in z'n geheel haar mondje in...)

11. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bedankt voor het meedenken!! :)

Ik wil inderdaad geen kunstmatige dingen toevoegen. Ik kende stevia nog niet, heb dus ff gegoogled, maar liever maak ik het zoet mbv fruit.

Banaan als bindmiddel vind ik ook een goed idee, die sla ik ff op in mn receptenboekje in mn hoofd! :D

Wat ik er allemaal niet in wil hebben.. Hmm, in ieder geval geen kunstmatige dingen, geen zout, geen suiker, geen chocolade, geen aardbeien (gaan we pas met een jaar mee beginnen en op haar eerste verjaardag lijkt me niet handig, straks krijgt ze er vlekken van hihi leuk op de foto's ;) :p)
    Diksap spreekt me zo 1, 2, 3 ook niet zo aan, maar ik kan me daar nog wat extra in verdiepen. Mn dochter krijgt nu namelijk alleen mijn melk, water en biologische rooibosthee.

Ik vind het wel lastig. Ik wil een zo mooi mogelijke taart, maar ik wil ook geen ongezonde taart aan haar geven. Ik weet nu ook al dat ik commentaar ga krijgen van enkele familieleden (zucht) en gewoon ten eerste voor mn dochter, voor mezelf (leuke foto's haha) wil ik een zo mooi mogelijke taart maar ook omdat ik hoop dat als de taart er heel cool uit ziet, ik iets minder gezeik ga krijgen ;)
    'dat kind krijgt ook nooit wat'-blablabladiedaa zo veel als mogelijk proberen te voorkomen ;))

Meedenken, tips&trucs, recepten, foto's ed blijven welkom!!

12. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    ik had bij de eerste verjaardag een kwarktaart gemaakt met gewone volle kwark als vulling en daar wat vers rood fruit doorheen geprakt. En dan een bodem van verkruimelde volkoren kaakjes.

13. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    En hoe denk je over monchou (verse roomkaas)?
    Daarmee kan je ook een laagjestaart maken namelijk en hoef je geen suiker en slagroom te gebruiken...

Over suiker, wil je helemaal geen suiker gebruiken of geen gewone suiker? Want in principe kan je (pure) palmsuiker of rietsuiker bij de bio-winkel halen, dat is een natuurproduct volledig schoon van toevoegingen...

Wat je als suikervervanger kan gebruiken:
    -agarvesiroop
    -suikervrije jam (bio-winkel)
    -stevia
    -fructose

Als kleurstof:
    -rote bieten (koken met klein beetje water, bieten gebruiken voor de gewone maaltijd en het kookvocht mengen met je ingrediënten voor de taart / cake) of bietenpoeder
    -cacaopoeder (bruin)
    -curcuma (geel) heel weinig gebruiken
    -en deze webshop kan ik je aanraden: natuurlijke kleurstoffen: webwinkel van Vrouwtje Deeg.

14. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Zo ben ik weer... ;)

Je zou vormpjes kunnen maken voor op de taart van bijvoorbeeld:
    -(water)meloen-bloemetjes met van die uitstekers voor marsepein
    -ananas-hartjes (weet niet of je ananas al geïntroduceerd hebt, want is ook vanaf 12 maanden, maar je hoeft het schema niet strikt op de dag af te volgen natuurlijk)
    -bolletjes maken van bijv. meloen of gewoon druif gebruiken, die met prikkers aan elkaar rijgen en daar haar naam en cijfer 1 mee 'schrijven' op de taart
    -mango in dunne plakken snijden, oprollen , prikker = bloem
    -zijkant van de taart afwerken met poffertjes (kan je ook met bv maken natuurlijk) ipv slagroom of marsepein en die dan vastplakken met banaan bijvoorbeeld...

Of je decoreert de bovenkant met fruit, standaard maar dan anders :D, zoiets dus...

15. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

wellicht kan je een suikervrije bananencake maken (zoals al eerder geopperd). Als je op een zoekmachine zoekt op "suikervrije bananenmuffin" kom je vrij snel een goed recept tegen => volgens mij moet dit ook makkelijk in een groter bakblik gebakken kunnen worden, moet je alleen kijken hoe veel langer dit in de oven moet)

Als laagjes zou ik iets van rood fruit prakken en dit mengen met een dikke kwark of yoghurt.

Vind het idee van Mango26 erg leuk met het uitsteken van fruit!

Rozijntjes zijn ook leuk te gebruiken als decoratie (aan de zijkant bijvoorbeeld)

16. M02

M02 Fanatiek lid

17 nov 2008
    1.372
    0
    36
  17. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk gaat maken, laat je het nog weten / zien? :p
    Kan wel wat inspiratie gebruiken, al is het pas voor over 3,5 maand...

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ben je lid van het dragen en voeden forum? Daar is bij het subforum koken best wel wat receptjes voor verantwoorde taarten. Ik had een koemelk-soja-ei vrije cake gebakken, bekleed met fondant en daar figuurtjes op geplakt. Ze vond het geweldig! Nu maak ik voor verjaardagen een koemelk vrije appeltaart met volkoren meel en heel weinig suiker erin. Ik gebruik weleens appelstroop om te zoeten of bak inderdaad bananencakjes voor dr.

Deel Deze Pagina