Mn meisje is nu 16 weken geweest. Is het nu zo dat wanneer ze niet overgevoelig reageert, dat je dan met 4 maanden met bijvoeden mag starten? Of is het met 6 maanden tenzij...(??)? Mn zoontje was erg hongerig dus ik keek destijds reikhalzend uit naar het bijvoeden. Bij m dochter moet ik echt even omschakelen: "oja... we moeten alweer..." Ze heeft vorige week een week gehad waarin ze snachts weer kwam, en ik dacht dat ze misschien niet meer genoeg had aan dr flessen, maar dat is inmiddels ook allemaal over. Ze doet t prima met 4x200cc en lijkt nog geen behoefte te hebben aan bijvoeding. Het starten met rijstebloem, heeft dat buiten extra vulling nog een andere functie? ( andere smaak/ structuur) Hebben ze het daarom nodig, of is dit een verkoop praatje? En starten jullie met groenten of fruit? En welke zijn geschikt om zelf te koken en fijn te krijgen aangezien ik het zelf wil maken?
Het advies is nog altijd 6 maanden exclusief melkvoeding. En daarna starten met bijvoeding. Je moet dus nog helemaal niks. Als het nu goed gaat, blijf je toch nog lekker even melk geven? En rijstebloem is niet nodig, het smaakt nergens naar. Die structuur, dat leert ze na 6 maanden wel (vooral als je bijvoorbeeld met de rapley methode laat eten).
Ik dacht juist andersom: met 4 maanden starten tenzij.. ( allergieën etc)?! Ze smakt verder niet, is niet geïnteresseerd in mijn eten, stopt wel dr vuistjes in de mond, maar dat is gewoon "duimen". Dus ben geneigd om nog even af te wachten. Of starten met rapley. Ik heb het bij mn eerste nooit gedaan, maar het spreekt me nu wel meer aan, ook omdat ik begreep dat het even kan duren voor er daadwerkelijk wat naar binnen gaat. Dan geeft het ook niks als het niet zo vlot gaat en kan ze nu mooi "oefenen". Plus ze zijn iig gewend aan stukjes, ook een groot pluspunt? Alleen ze grijpt nog niet iets vast en brengt ze ook nog niet zelf naar de mond...lijkt me toch wel een vereiste voor rapley?
Voor rapley zul je echt nog even moeten wachten tot ze 6 maanden is. Ze moet zelfstandig rechtop kunnen zitten en zelf het eten naar de mond brengen. Ik ben met mijn dochter met 6 maand begonnen met rapley: geweldig! Ze eet heerlijk zelf, bepaald zelf hoeveel en wat ze eet en eet gewoon de dingen zoals ze zijn, niks gepureerd. Mijn mening is ook dat het eten met 4 maand gepureerd word omdat het kind zelf nog niet in staat is om normaal te kunnen eten! En als het daar niet toe in staat is, waarom zou je het dan doen?
Bijvoeden is 6 maanden tenzij... Vanaf 4 maanden bijvoeden hoeft helemaal nog niet, en als je kindje hongerig lijkt, dan kan je beter op deze leeftijd terug naar 5 flessen als 4 flessen en een heel klein beetje bijvoeding. Melk bevat namelijk meer voedingsstoffen als groenten, en bovendien is het advies 6 maanden exclusief ( borst ) voeding. Met 4 maanden jong beginnen met rapley dat kan ik je echt alleen maar AF raden. Rapley is echt vanaf 6 maanden! Het klopt dat je kindje aan het begin nog maar weinig binnen krijgt, maar dat is juist de natuurlijke gang van zaken, de darmpjes krijgen zo ook veel beter de kans te wennen aan voeding als wanneer er gelijk hele "potjes/prakjes" opgegeten worden. Voor rapley is het uitgangspunt: Je kindje kan zelf goed rechtop zitten. Dus als je kindje nog niet in de kinderstoel kan zitten, dan neem je haar op schoot. Rechtop, dus nooit in een wipstoeltje of maxicosi want dat is levensgevaarlijk ivm de stukjes voedsel die ze ook weer op moeten kunnen kokhalzen. En je kindje moet zelf dingen kunnen vastpakken, naar hun mond brengen en hieraan sabbelen enzo. Deze factoren, plus het advies van 6 maanden exclusief melkvoeding ( Is het advies van de wereld gezondheids organisatie, en dit geld voor heel de wereld, niet alleen voor de arme landen ) maakt dat rapley pas vanaf 6 maanden kan en mag.
Aha, duidelijk! Ben er voor mezelf nog niet uit of het rapley iets voor mij/ons is. Het trekt me wel en ik zie er de voordelen wel van in, maar bij mn zoontje heb ik het nooit gedaan en begonnen bij 4 maanden met gepureerde (potjes), later ook vers/zelfgemaakt en die at met 6 maanden al zo onderhand alles mee ( was ook wel een hongerige baby die makkelijk alles at en lustte, in tegenstelling tot nu...) En dat snel mee kunnen eten vond ik ook een groot voordeel. Dus ik zal de voor- en nadelen moeten afwegen. Wordt er ook weleens gecombineerd rapley en gepureerd gedaan? Dus bijv starten met gepureerd bij 4 maanden en vanaf 6 maanden ook af en toe wat in de hand geven? Of is dit heel tegenstrijdig of verwarrend?
Ik ben met 4 en een halve maand rustig begonnen met bijvoeden. heb eerst rijstebloem met een lepeltje geprobeerd maar dat verstopte te veel dus daar al snel mee gestopt, ik merkte wel dat ze het heel erg leuk/fijn vond dat happen van een lepel. Dus met 5 maand begonnen met groeten en fruit. We gaven het drie dagen achter elkaar om te kijken of ze ergens op reageerde (ze reageert nergens op dus later afgebouwd naar 2 dagen en nu soms wel 1 afhaneklijk van het product). We zijn groente en fruit door elkaar heen gaan introduceren. In het begin pureerde ik wel maar nooit glad. We begonnen met een lepeltjke of twee maar het smaakte hier allemaal zo goed dat we al snel omhoog gingen. We begonnen ook et 1 moment, vaak rodn 11:00 maar toen ze eenmaal wat middelen kende deed ik het nieuwe om 11:00 (voor het geval ze ergens op reageerde) en iets bekends om 18:00. Met zes maand hebben we haar in de tripp trapp gezet en ze kon tot mijn verbazing goed zelf zitten en toen zijn we ook met stukjes begonnen. Brood gaat nu als een trein en dat kan ze ook helemaal zelf pakken, fruit en groente is wat lastiger ook al dep ik het droog dus dat voer ik haar soms in stukje (laat het van mijn vinger af happen) Wij zin begonnen met geprakte rijpe peer, geprakte rijpe banaan, geraspte appel, geprakte mango (de eerste 2 weken pureerde ik, nu wacht ik gewoon tot het fruit echt rijp is, dan is het lekkerder en kan je gewoon met de vork prakken) en groente; courgette, broccoli, bloemkool en zeer favoriet is pompoen, dat is echt lekker mild. Soms dan krijgt ze een deel geprakt en een deel in stukjes. Gisteravond hadden ze gebakken aubergine in plakken die ze zelf kon pakken en gestoofde tomaat wat zo'n pruntje was dat het met de lepel moest. Ze snapt het prima hier. heel verhaal maar hoop dat je er wat aan hebt
Graag gedaan..pff lees mijn stuk nu na en wat een spelfouten..haha ik denk vast sneller dan ik typ oh en deze wil ik je niet onthouden, was met sinterklaas. Elise kan nu goed pakken maar moet nog leren doseren
Ik kom net bij het CB vandaan en heb alles eens nagevraagd. Ik mag nu al starten met fruit, groenten en rijstebloempap. Ik heb een folder meegekregen maar dat is erg op geprakt gericht. Geen woord over de rapley manier. Ik denk dat ik een beetje van het een en een beetje van het ander wil ga doen. En wanneer ik start weet ik ook nog niet. Eerst had ik het idee dat ze nog niet bepaald behoefte heeft aan bijvoeding, maar als ik terug kijk wordt ze de laatste 3 weken zo'n 2/3 keer per week eens per nacht wakker voor een voeding. Ook komt ze overdag om de 3,5 uur wat voorheen 4/4,5 uur was. Misschien toch behoefte aan wat meer vulling? We hebben groen licht gekregen dus ik denk dat ik deze week voorzichtig wil gaan starten. Eerst gewoon gepureerd en vanaf 6 maanden ala rapley?? Vandaag heeft ze inentingen gehad dus laat ik haar lekker rusten. Misschien t weekend? Stefanie: echt TE schattig die foto!! ( wat eet ze nou??)
Op de foto eet ze stukjes brood. Wat betreft advies CB. Als ze eerder wakker wordt zou ik eerder wat extra flesvoeding geven. Ik ben bang dat die paar hapjes in het begin je nog niet de nacht door gaan helpen Ik denk dat qua slapen wat extra flesvoeding je de meeste kansen geeft maar misschien ook een sprongetje hoor, volgens mij hadden wij hetzelfde in die periode. Wij zijn eerst begonnen met 60cc pap (rijstebloem) van een lepeltje. we wilde dit doen tot ze 5 maand was en dat met groente en fruit beginnen maar dat verstopte dus. Ik zou niet te snel gaan want een verstopt kindje of krampjes zijn echt niet fijn. Maar hier snel een goede eter hoor.
Ik ben idd voorzichtig an gaan starten met bijvoeden, maar alles erg rustig aan! Wel rijstebloem gecombineerd met groenten ter voorkoming van verstopping. Ik had de rijstebloem door de fles gedaan, maar wat een geklooi. e vindt het denk ik wel lekker, alleen dan gaat t weer veel te snel, dan weer te langzaam, dan weer een andere speen, met als gevolg een gefrustreerd kind. misschien idd van een lepeltje proberen? Alleen gestart met groenten puree. ze lijkt het lekker te vinden maar moet happen van een lepel echt leren. e duwt nu nog met haar tong alles naar buiten haha, dus qua vulling is het nog 0,0! Dus die extra melk krijgt ze zonder pardon bij die ene nachtvoeding in de week!
ja, ik zou pap gewoon met een lepel doen hoor. Dan is ze alvast gewend met 6 maand. Hier 180cc pap in de ochtend met een lepeltje We deden dan ook met 60 cc en ze heeft hier dus het happen geleerd met de rijstebloem. Mijn idee was omdat dat de lepel nieuw was en dan ook meteen nieuwe smaken het misschien teveel. Dus eerst maar pap oefenen met lepel (wat feitelijk gewoon naar opvolgmelk smaakt). Omdat de smaak zo herkenbaar was ging het van de lepel happen ook best snel al goed. Dan kan je later als ze ook hapjes kan nemen ook beter zien hoe ze op groente en fruit reageert. Veel succes!
J e kind kan ook heel goed met een lepel oefenen zonder dat er eten op zit hoor. Ideale oplossing voor kinderen die 'mee willen doen' als je aan tafel zit maar die nog te jong zijn voor vast voedsel. Gewoon een plastic lepel en schaaltje geven om 'droog te oefenen'.