31 maart moet ik weer gaan werken. Mijn zoontje(13-12-13) krijgt nog volledige borstvoeding. Hij drinkt echt nog om de 3 uur. Wanneer ik ong 9u van huis ben, kom je dus wel op 3 voedingen uit. Op het werk krijg je echt maar 2x 1u recht op kolven. Zijn er ideeen hoe ik dit op kan lossen? Ik werk trouwens 2 dagen. Kan ik de bv flessen bijv verzwaren met iets waardoor hij er op mijn werkdagen wel langere tijd tussen gaat laten?
Hoi, je hebt recht op een kwart van je werktijd. Dit komt meestal inderdaad neer op twee uur. Maar waarom zou dat twee keer 1 uur zijn? Als jij in 20 minuten kolft maar vaker, dan mag dat ook hoor. Als het maar binnen die twee uur blijft.
En als je hem voedt net voor je weg gaat, en direct als je hem ophaalt heb je maar 2 voedingen nodig in die 9 uur. maar je kunt je kolfrecht volgens mij opnemen hoe jij dat wil dus 2x een uur of 4x een half uur maakt volgens mij niet uit.
Je kunt een deel van je voedrecht ook inzetten om later te beginnen en/of eerder naar huis te gaan. Dat betekent dat de tijd die je kind moet overbruggen korter is. Als je bijvoorbeeld een uur eerder weggaat of later begint, dan heb je nog maximaal een uur over om te kolven. Meestal duurt kolven echt geen uur, dus je kunt dan nog gewoon 2 keer kolven. Daarnaast, als je een lunchpauze hebt kun je die natuurlijk ook gebruiken om kort even te kolven. Als je begint met werken is het het beste om 3 kolfpauzes in te plannen. Kolven moet je leren en in het begin kan het zijn dat je die 3 keer gewoon nodig hebt. Als blijkt dat je in 2 keer ook voldoende kolft kun je altijd nog 1 pauze laten vallen.
Je mag dat kolven inderdaad inzetten zoals jij wil, als je maar binnen de 2 uur blijft (bij een werkdag van 8 uur). Dus 2 x of 3x net zoals nodig is. Je hoeft dat niet te verantwoorden. Mijn zoontje krijgt ook 3x een flesje BV als ik weg ben. Bij mijn dochter kolfde ik in het begin ook 3x. Ik ben nu net begonnen met "werken" (maar ziek thuis, kindje wel naar KDV) en ik heb thuis 2x gekolfd. Ik heb het even getimed en ik was 2x 20 minuten bezig met kolven, maar dat was exclusief het neerzetten, aansluiten van de kolf, afwassen van de kolfspullen, in de koelkast zetten, etc.. Dat komt er nog bij. Ik bleef in ieder geval ruim binnen de 2 uur. Dat kan natuurlijk voor iedereen verschillend zijn. Ik heb een dubbelzijdige elektrische kolf, dan gaat het natuurlijk wel sneller. Ik zou ook wel een uurtje eerder naar huis willen om mijn zoontje een kortere dag op het KDV te bezorgen en een flesje minder, maar ik moet toegeven dat ik bang ben dat mijn baas dan een rolberoerte krijgt... en nodig is het niet. Het lukt zo ook goed. Gisteren heeft hij vrij goed gedronken uit de fles dus dat was fijn.
Het gaat er ook vooral om hoeveel beurten je nodig hebt om de drie voedingen bij elkaar te kolven. Sommige vrouwen hebben daar drie keer kolven voor nodig (voor twee flesjes) en een vriendin van mij had met één keer kolven genoeg voor twee flesjes.. En dat moet de tijd toch uitwijzen.. Waarschijnlijk drinkt je kindje dan ook minder per keer? Mijn jongste drinkt nu ook nog om de drie uur, als hij dat blijft doen, ga ik gewoon 3x 130 ml meegeven ipv 2x 200 ml wat ik bij de oudste deed.. Is in totaal evenveel ml..