Hoi, wie heeft dit nog meer.. ik geef nog steeds voeding uit potjes (friso) maar wil er wel vanaf, maar ben eigenlijk te lui om elke dag en op een vaste tijd te koken.. heel eerlijk toegegeven... zijn er nog meer mama's die het nog gewoon zo lekker makkelijk vinden??
Maar je hoeft toch helemaal niet perse op een vaste tijd te koken? Kindjes kunnen ook prima net als wij zelf dat kunnen, de ene dag om 17.00 eten en de andere dag om 19.00 eten. En verder, neem aan dat je zelf toch ook elke dag eten kookt voor jullie zelf, kan dan toch ineens mee voor de kleine? Net zo makkelijk en je bent immers toch bezig ! Kortom hier geen herkenning (nog nooit een potje in huis gehad en ook nog nooit eten in de vriezer gedaan voor de kinderen), maar gewoon een tipje dat het helemaal niet zo lastig is zegmaar !
nou we koken dus niet iedere dag. zou eigenlijk wel moeten ja..maar dat is het juist. Ik heb gewoon een hekel aan koken. Vandaag hebben we lekker een stokbroodje gegeten en ik wil onze dochter niet 's avonds brood geven. Ze heeft al wel een paar keer met ons mee gegeten hoor, dus ze wil het opzich wel. In m'n hart weet ik dat ik nu meer rekening moet gaan houden met m'n dochter, maar ik vind dat heel stom gezegd misschien nog best lastig.. want ik ben opzich wel iemand van de 3 RRR-en. Maar omdat ik dus zo'n hekel aan koken heb maak ik hier dus een probleem van.. snap je?
Ah ow oke, ik begreep niet dat jullie zelf niet elke dag voor jezelf eten kookt. Dacht dat je er alleen een hekel aan had ! Haha! Maarja, dan lijkt mij voor de dagen dat je niet kookt (want neem aan dat dat idd niet elke dag is dat je niet kookt) een potje een goede oplossing. Misschien kan je 4 dagen wel koken en de andere dagen niet? Is dat niet al iets om toch een soort van gezonder patroon te krijgen? Lijkt me dat je zelf namelijk ook je groenten nodig hebt ! Maar dan dus op maandag koken en dan dubbele hoeveelheid zodat je er dinsdag ook van kan eten. En dan woensdag precies zo voor woensdag en donderdag? Is dat een ideetje misschien? Je kan de kleine immers moelijk tot dat ze uit huis gaat potjes blijven geven ! Maar oke, kan je er ook niet mee helpen verder dus. Wij zijn erg gehecht aan onze groenten dus hier elke dag weer 1-2 groentes op tafel (ook erbij als we iets als maccaronie eten). Kortom beetje anders ! Wil je man/vriend overigens ook niet koken? Misschien om de beurt doen?
haha, nee had ook voor mezelf tot max. 1 jaar en dat is dus over 2 weken... vandaar dat m'n geweten begint te knagen. ja je hebt wel gelijk Op zich eten we wel gezond hoor en op woensdag kookt m'n schoonmoeder altijd omdat zij dan oppast, maar ik kan idd wel extra koken als ik kook, en event. invriezen, had ik eigenlijk niet aangedacht. Kant en klaar eten wij overigens nooit hoor. Heb jij dan nooit een dag dat je er geen zin aan hebt?
Jawel, en dan kookt mijn vriend dus ! Haha! Lekker makkelijk he ! En op het moment kookt hij vrijwel altijd. Moet overigens wel zeggen dat ik blij ben dat wij niet elke dag vlees eten, dat braden enzo van vlees. lijkt als ik dat hoor echt alsof je daar uren mee bezig bent ! Haha! Nouja, dat dat jaar in zicht komt, ach vooruit, zal niet op de dag komen toch ! Gewoon rustig aan steeds wat vaker gaan koken, dus eerst bijv 2 keer, dan over een paar weken 3 keer, enzo ! Verder zou je idd kunnen kijken of je het in wil vriezen, of gewoon een dagje in de koelkast bewaren ! Of misschien dat alleen voor de kleine en dan jullie op die dag een stokbroodje met kaas, maar net wat je zelf wil natuurlijk.
Ik kook hier ook voor Julia (ook al is het dan nog meestal alleen groente met aardappel/pasta), maar ik kook gewoon op een ander tijdstip voor haar. Kost je een half uurtje 's ochtends en dan heb ik weer 3 "potjes" in de vriezer! Ik zou eerst eens een leuk kookboek aanschaffen (opperdepop van de Albert Heijn schijnt heel leuk te zijn), zodat je ook weet wat je zou kunnen koken voor haar én voor jou! Dan kun je ook iets extra's koken zodat ze een andere keer haar eten uit de vriezer krijgt als jullie iets "geks" eten. Wij koken ook wel 1 keer per week niet (pizza, patatjes, lasagne uit zo'n lekkere bak, soep met stokbrood), maar Julia eet ook totaal niet met ons mee. Ik maak alleen vaak groente voor haar die wij dan toevallig ook eten, omdat ik dat dan toch al maak! Maar voor haar is dat dan voor 3 keer (2 in de vriezer). Gewoon in het weekend beginnen en steeds vaker proberen te doen. Niet jezelf dwingen om opeens als persoon ook van de ene op de andere dag te veranderen, maar gewoon steeds meer proberen!! Succes!
ja goed idee dus. Ja als ik kook is het dus ook vaak rijst, bami of spaghetti ofzo, heb dus ook zo'n hekel aan aardappels schillen en vlees braden, dat doet mijn man idd. Door de weeks maar goed koken dan en in het weekend eerst nog een potje ofzo. Maar ik moet wel zeggen dat ik absoluut geen fan ben van Olvarit potjes, deze zien er vies uit en m'n dochter wil ze ook niet. Ik heb van Friso en daar heb ook echt hollandse maaltijden in, bloemkool, sperziebonen, hutspot en die ruiken ook echt naar 'gewoon' eten. En ik geloof echt wel dat vers gekookt beter is, maar toch is m'n dochter hier ook al groot mee geworden dus slecht zal het wel niet zijn. Heel erg bedankt voor je antwoord! Ik lees trouwens vaak dat veel kinderen 1 - 2 stuks fruit eten, maar als ik m'n dochter vers geef dan eet ze echt niet zoveel. Moet ze hier aan wennen en het opbouwen? Een heel potje van 200 gr. gaat er zo in.
Fruit, gewoon lekker laten eten wat ze zelf wil ! En tja aan 2 stuks in een keer achter elkaar komt ze (de jongste) hier ook echt niet. Hoeft ook nog niet vind ik, het is maar bijvoeding. Maar we gaan over een tijdje gewoon 2 keer per dag fruit aanbieden, doen we bij de oudste twee ook en zo komen ze wel aan 2 stuks per dag ! En is dat een keer niet ook geen probleem ! Verder eten wij nooit aardappels, maar altijd rijst of pasta met gewoon groenten erbij. En maken we iets van macaronie, bami, kip tandori, kip kerrie, dan eten ze dat gewoon mee, en soms hoduen we het halverwege apart voor als wij een sausmixje erbij doen ivm het zout en doen dan voor hun iets anders en evt een klein beetje extra verdunt van die saus. Verder door de weeks proberen te koken, en in het weekend een potje lijkt me al een heel grote stap. Maar idd, wat gentle al zegt, je kan niet ineens een heel andere 'levens stijl' aan gaan nemen, dat heeft echt gewoon tijd nodig. Anders maandag en dinsdag koken. Woensdag schoonmoeder wat extra laten koken zodat je er donderdag ook van kan eten, en dan vrijdag ook weer zelf koken? Misschien is dat wat? En potjes, tja ik heb er weleens voor gestaan in de winkel, maar door het glas heen ziet het er voor mij allemaal uit als (sorry) kots. Laatst op tv een programma gezien dat over van die potjes ging en ging haast over mn nek toen ik het zag, echt heel erg!
ja ik heb het ook gezien en snap je mening helemaal, maar ik vind het in het echt toch niet echt kots hoor . Pureer je eigen eten maar eens en druk het maar in een potje, ziet er denk ik net zo uit. Ik ga naar bedje, moet morgen werken en manlief kookt morgen! yoehoe! Kan ons meisje weer meeeten. nogmaals bedankt! welterusten
Ik heb het in het begin wel gedaan omdat ze toen een paar hapjes at. Inmiddels heb ik een babycook en ik vind het geweldig om te doen. Ik zoek me alleen nog scheel naar de opperdepop want die staat hier niet meer bij de AH
Haha, gelukkig dat je die mening niet deelt, gezien je het dan vast niet aan je kind te eten zou geven. En vast dat mijn eten er ook zo uit ziet wanneer ik het pureer en in een potje stop, maar das dus weer een extra rede om dat helemaal niet te gaan proberen, want dan zou ik het helemaal niet meer hoeven haha! En zou dat dan dus ook niet door de kinderen willen laten eten vrees ik ! Verder truste in ieder geval! En super dat je man morgen gaat koken ! Hij 2 dagen in de week, jij 2 dagen in de week, schoonmoeder 1 dag in de week en 2 dagen 'smokkelmenu' ! Dat zou ook nog kunnen, dan is het nog niet heel veel koken ! Truste! Liefs!
Ons jochie at in principe met ons mee (kruiden dan achteraf, vanaf 12 maand niet meer geprakt). Maar sommige dagen was het gewoon niet handig. Pizza, brood en soep, shoarma, dat soort spul. We hadden dan nog wel restje van de andere dagen in huis/de vriezer. Ons jochie at dan ook geen potjes, dus we moesten wel. Als je nou de helft van de week kookt, en dan gelijk een portie extra kookt voor in de vriezer. Dan heb je de andere helft van de week een portie voor als jullie makkelijk willen eten. Fruit ging hier rond die leeftijd ook minder, geloof mede omdat ik grotere stukjes gaf. En inderdaad vers eet wat minder. Maar in een potje van 200gr zit ook extra water. Ik probeerde er elke dag minimaal 1 stuks fruit in te krijgen (evt 2 keer een halve portie), en de 2e was altijd mooi meegenomen.
Ik heb ook tot 2 weken geleden potjes gegeven. Gewoon gemakzucht van mijn kant hoor. Nu eet hij elke avond mee met de pot en dat gaat goed. Het is toch makkelijker dan ik dacht, voor hem koken. Ik zet ene paar aardappeltjes op, wat groente. Ik heb een zak met zweedse gehaktballetjes van Ikea in de vriezer en daar doe ik er een paar in de magnetron, snij het klein en klaar ben je.
Wij eten eigenlijk elke week wel een paar keer makkelijk en dan kook ik wel apart voor Kyra, maar dan ook makkelijk. Wat ik vaak maak is groentensoep van groenten die op moeten. Ik gooi het allemaal in een pannetje met erg slappe bouillon (soms met extra tomatenpuree en ook wel eens gebroken spaghetti als vermicelli), kook het totdat het gaar is, eventueel eventjes pureren en klaar is kees. Ik geef het Kyra met een lepel en een in repen gesneden volkoren boterham en ze eet het dan zelf op. Dat gaat meestal prima omdat of de soep erg gevuld is of erg dik. Af en toe eet ze ook stokbrood mee, maar dan maak ik er een maaltijdbroodje van. Afgelopen weekend heeft ze stokbrood met zalm en broccoli op en een side salad van komkommers.
Hier ben ik ook nog niet helemaal van de potjes af hoor. En ik vind koken wel leuk! En ik doe het ook elke dag. Maar ik kan soms niet op tijd eten op tafel hebben voor haar. Ze krijgt echt om 18 uur honger en als ik werk red ik dat soms net niet. Soms krijgt ze dan nog een potje. Ach, ik maak me daar niet zo druk om. Wat ik ook regelmatig doe is dat wat wij vandaag eten, zij morgen eet. Dan bewaar ik het voor haar in de koelkast en warm het morgen op. Maar als wij iets eten wat zij niet kan eten (te kruidig bijvoorbeeld) dan geef ik gewoon een potje. Niets ergs aan lijkt mij... En, ze lust werkelijk alles. Dus het is (bij ons) niet zo dat ze geen vers lust en alleen maar potjes. Gelukkig.
ik kook in het weekend voor Ties en vries dat voor een hele week in. Meestal haal ik iets van 10 porties eruit, waardoor ik toch iedere dag kan varieren.
ze heeft inmiddels een paar keer met ons meegegeten en ze vind het heerlijk! Alleen nog geen vlees geprobeerd. Nu doorzetten dus