Stukken fruit eten?

Discussion in 'Voeding' started by Lisszy, Mar 21, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

May 27, 2008
    2,602
    6
    38
    Female
    Even een vraagje:

Over het algemeen geef ik Zoë geprakt eten maar tussen door krijgt ze ook wel een stuk fruit (a la Rapley).
    Bijvoorbeeld een stuk appel zo groot als haar vuistje. Daar sabbelt ze lekker op en vervolgens "bijt" (ze heeft nog geen tandjes) de appel in stukken en heeft ze het allemaal in haar mond.
    Ik haal het er dan weer uit omdat ik beng ben dat ze erin gaat stikken. Is dit terecht? Of valt het mee? :(
    Ook had ze gister een partje manderijn. in 1 keer in de mond en lekker op sabbelen. En opeens was ie weg! helemaal doorgeslikt. Ik gaf haar nog een stukje, maar daar stikte ze zowat in.

Doe ik het nou goed?

Groetjes Lisszy

2. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

geen idee of je het goed doet, ik geef mijn meisje sinds kort pas stukken fruit, ze was er niet eerder aan toe. madarijnstukjes snijd ik nog doormidden omdat ze zich daar inderdaad makkelijk in verslikken, glijd makkelijk achter in de keel.
    met 7 maanden kan je wel stukjes gaan geven maar dan wel erbij blijven is mijn gevoel.

3. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ik zit ook te twijfelen. Sam krijgt nog geen fruit (alleen maar groente). Ik vind het fruit uit de potjes zo'n drerrie. Ik zou hem eigenlijk liever gewoon een stukje appel of komkommer in zijn handje geven. Maar zou dat wel goed gaan?

Ik kan je helaas dus nog niet zo'n goede tips geven. Ik kan me wel aansluiten bij Shaylen... als je er ook maar bijblijft. Dat lijkt me heel belangrijk.

Groetjes,
    Josien

4. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi!

Ons mannetje eet sinds een paar weken groente en fruit volgens Rapley. Hij krijgt dat dus in principe in hele stukken. Verslikken doet hij niet echt, soms krijgt ie wel een iets te groot stuk binnen maar dat werkt ie dan weer naar buiten. Kokhalzen gebeurt nog wel eens, maar dan hoef ik echt niet in te grijpen. Hij heeft trouwens ook nog geen tandjes!

Je moet er wel op letten dat je je kindje goed rechtop zet en idd erbij blijft (al is het maar voor je eigen gevoel). Ik kies ook wel fruit wat ie goed zelf kan vastpakken en als het te hard is (appel bijv.), kook of stoom ik het eventjes waardoor hij het wat makkelijker kan eten.

Gaat hier als een dolle!

Liefs!

5. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

May 27, 2008
    2,602
    6
    38
    Female
    Dank voor jullie reacties!

Ik blijf er sowieso altijd bij hoor! En ze zit in de kinderstoel, dus mooi rechtop. Het is tot nu toe 1 keer bijna misgegaan (met dat manderijntje) en volgens mij hebben kinderen op deze leeftijd nog een automatisch kokhals-reflex zodat de kans op verslikken/stikkken kleiner wordt. Maar ik ben er zo huiverig voor! ;) Maar inderdaad, fruit uit een potje ziet er ook neit echt meer uit als fruit!

@MamaMarije
    Even koken/stomen is ook een goed idee!
    dus jouw mannetje eet al wel stukjes appel? Komkommer heb ik ook gekocht maar Zoë nog niet gegeven. Morgen maar eens proberen dan!

Lfs Lisszy

6. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

@ Lisszy:

Lucas eet idd stukjes appel, maar ook banaan, peer, komkommer, courgette, broccoli, hele sperziebonen, wortel, brood, aardappel, rijstwafeltjes, etc. Het gaat niet zonder geknoei, maar het is wel mega-schattig!

Ik was in het begin ook wat huiverig, maar het went echt. Je merkt ook wel aan je kindje of het steeds beter gaat, of het zich na een tijdje alsnog blijft verslikken. Dan kun je altijd even wachten en wat later weer verder gaan.

Heel veel succes!

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Niet huiverig zijn, je doet het hartstikke goed!
    Mandarijn en sinaasappel nog even mee wachten. Door dat velletje vliegt dat soms zo naar achter omdat ze die niet goed door kunnen kauwen en die velletjes verteren niet zo goed.
    Mijn zoontje eet al hele stukken fruit vanaf 6 maanden (nu 5 maanden dus), maar krijgt appel nog steeds niet helemaal goed weg. Wordt rondgegaan in de mond en vaak komt de helft naar buiten. Peer, banaan, mango, avocado en sinaasappel sinds 8,5 maand gaan allemaal prima.

8. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    Appel schil ik, klokhuis eruit en in partjes snijden en dan eventjes in de magnetron. Je moet even uitvinden hoe lang, maar zo dat de partjes net iets zachter zijn.
    Mandarijn geef ik nog niet, lijkt me ook lastig met vliesje. Peer en banaan gaan hier prima. Hapt hij lekker weg.

9. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

Mar 12, 2010
    1,003
    0
    0
    Waterland
    ieder kind is verschillend, ik ken genoeg kinderen die stukken fruit niet wegkrijgen ongeacht hoe oud ze zijn.

Ik geef sinds een maand of 2 nu stukjes fruit aan kirsten, eerder wilde ze het gewoonweg niet.

Persoonlijk vind in rapley op zo jonge leeftijd gevaarlijk..

Share This Page