Hoi dames! Afgelopen week zijn we weer bij het CB geweest en groen licht gekregen om te starten met bijvoeding. Mijn dochter is nu 4 maanden en vijf dagen. Waar ik over twijfel, ik zou graag eerst willen starten met rijstbloem in de fles te doen van +/- 19u00. Dit is op de meeste avonden haar laatste fles, soms drinkt ze er nog later in de avond nog een. Ze drinkt gedurende de dag niet haar gehele 1 liter flesvoeding, ze laat toch nog een fles, twee flessen op een dag staan - de ene keer is dit wat meer, soms alleen een randje, maar echt op gaat het dan niet. Waardoor ik meer twijfel, is dat ik merk dat ze vaak in de avonden wél behoefte heeft aan meer dan een fles van 200 ml. De afgelopen twee dagen is ze ineens ook weer om 03u00 wakker geworden voor een fles, terwijl ze de afgelopen weken van 19u00 tot 06u00 sliep. Zoals je dus begrijpt schept dit bij mij nu verwarring. Het secuur gaan bijhouden wat ze drinkt is niet te doen, maar ik durf ook niet zomaar meer te geven vanwege het streng advies om niet over die 1 liter te gaan. Ik heb overigens nu ook de babycook aangeschaft om zelf babyvoeding te maken, maar ik durf er nog niet geheel aan om haar dit overdag te gaan geven in angst dat ze meer flessen laat staan. Wie oh wie snapt mijn lekker moeilijk verhaal en heeft er tips?
In deze fase is het nog niet aan de orde dat ze flessen gaat laten staan, het is Bijvoeding. Dus ze moet eerst leren om te eten van een lepeltje. Melk blijft sowieso tot 9 maanden de belangrijkste voedingsbron . Hier ook rijstebloem geprobeerd maar hij vond het echt heel vies en nog steeds hoeft hij het niet. Wij begonnen met groente (wortel, boontjes) omdat groente het mildste is voor de darmen. Doe vooral waar je je goed bij voelt!!!
Misschien een domme vraag maar waarom zou je aan bijvoeding beginnen als ze haar melk nog niet eens op krijgt? Daarnaast vraag ik me af wat de reden is van rijstebloem door haar laatste fles. Het heeft namelijk geen extra toegevoegde waardr wat betreft voedingsstoffen. wil je rijstebloem gebruiken als voorbereiding op vast voedsel dat kun je beginnen met een paar theelepeltjes per dag in pap vorm.
Over "we hebben groen licht gekregen van cb om met bijvoeding te beginnen". Het cb geeft aan iedereen "groen licht" om met 4 maanden met bijvoeding te beginnen, ongeacht hoeveel een kindje drinkt of ook maar op een manier een advies te geven speciaal gericht op jouw kindje. Dit betekent absoluut niet dat dit 'moet'. Wanneer je start met bijvoeding is altijd jouw (of jullie) keuze. Dus wil je nu starten? Prima. Wil je wachten? Ook prima Tot 6 maanden mag bijvoeding geen fles vervangen. Als je start met iets, geef het niet voor het eerst savonds. Soms kan bijvoeding krampjes of onrust veroorzaken. Dit heb je liever overdag dan snachts. Rijstebloem is ook iets, het mag maar hoeft niet. Groente is vaak fijner om te beginnen, dit valt vaak beter. Geef liever 3 dagen achter elkaar hetzelfde en de eerste keren (soms weken) is het meer proeven dan eten. Natuurlijk zijn er kindjes die direct een hoop eten, maar het hoeft niet. Babycook vond ik erg fijn in gebruik.
Geen domme vraag hoor. Maar ik vraag het me dus af, in hoeverre kun je bijvoeding gaan geven als de flessen inderdaad nog niet leeg gaan? Maar ik zie dit ook nog niet veranderen, ze werkt er nog niet naar toe. Wel heeft ze dus in de avond meer honger. Maar dan denk ik niet dat rijstebloem een optie is omdat dat dus nog krampen kan geven. Ik ben begonnen met de babycook vandaag en we gaan van het weekend eens experimenteren. Het is sowieso nog geen voeding, we gaan gewoon eens kijken hoe ze het pakt en met een hapje om te proberen zal ze vast toch niet nog meer laten staan, toch?
persoonlijk ben ik best een voorstander van vroeg bijvoeden maar.. je geeft zelf aan dat niet alle flessen op gaan en in dat geval zou ik niet bijvoeden aangezien melk nog een hele tijd de belangrijkste voeding is. ik zou beginnen als alle flessen nagenoeg op gaan en er nog wel iets bij kan.. wat betreft rijstebloem zou ik in jou geval gewoon een keer langzaam proberen overigens is doorslapen door rijstebloem een fabeltje en kan ze gewoon even in een sprongetje zitten oid dat ze weer wakker word..heeft ze dan ook wel echt honger? ohja war betreft die liter.. er mag niet over de 30 schepjes voeding gegaan worden
Als de flessen niet opgaan, heeft je kindje er blijkbaar meer dan genoeg aan. Bijvoeding betekend dan waarschijnlijk minder melk. En dát is nu juist niet de bedoeling. Je mág beginnen met 4 maanden, maar het hoeft niet. Er is geen haast of zo. Uiteindelijk zullen de flessen wel op gaan. Het is niet erg dat dit nu nog niet zo is. In dit geval zou ik zeggen: geen reden om nu te beginnen, wel om te wachten . Het komt vanzelf!
Nou als ik had moeten wachten totdat mijn dochter alle flessen op ging drinken zat ze nu nog op volledige flesvoeding... Persoonlijk zou ik gewoon met groenten beginnen naast de flesvoeding. Het is helemaal niet raar dat een baby ineens snachts weer een fles wilt, ze kunnen groeispurten hebben, even troost zoeken of mama honger hebben. Rijstebloem/pap zou ik straks in de ochtend gaan geven als je het ontbijt mag ombouwen naar pap of een boterham met melk... Maar hier heeft ze dat nooit gegeten... Als je dochter nog niks wil weten van het eten dan niks opdringen.. Mijn dochter ging pas met 5,5 maand hapjes eten (minimale hapjes)