hoi, wij hebben een zoontje van circa 18 maanden oud. In het begin was het een gezellige hollandse glorie. Alles was lekker. Brood, groente, fruit, zuivel, etc... (geen snoepwaren) maar opeens wil hij geen warm eten meer Hij eet alleen gebakken aardappeltjes of frietjes. Hoe pakken we dit aan dat hij weer gewoon met ons mee gaat eten. Hij eet wel gewoon zijn fruit, boterhamen en als tussendoortje liga, rijstewafel en fruit. (dit eet hij altijd met smaak op) Oja als drinken krijgt hij roosvice verdunt met water en milk & fruit / yoki (van mona) en/of water iets anders drinkt hij niet.
Hoi, Het is de leeftijd om alles uit te proberen. Je kunt het beste wel iedere keer eten aanbieden en er geen probleem van maken wanneer hij niet eet. Vaak gaat het vanzelf beter. Hij eet verder goed, dus het is ook geen probleem hoor. Succes ermee. Groetjes eveline Groetjes Eveline
Hoi Eveline, ik bied Stijn iedere avond zijn warm eten aan maar hij begint dan heel hard te huilen, meestal zet ik het bord je dan op tafel (dus niet meer bij hem op de kinderstoel). Als het bordje een tijdje op tafel staat begint hij weer te kletsen ed. Opnieuw bied ik hem zijn eten aan maar meestal gooit hij zonder pardon zijn bord op de vloer of terug op tafel. Warm eten wil hij op dit moment totaal niet. Hoe ga ik hier mee om en moet ik hem een alternatief aanbieden ? Ik vindt het voor hem zo sneu dat hij niets eet en met een leeg maagje naar bed gaat. Het is een actieve dreumes.
Hoi! Eet Stijn al zelf? Rond deze leeftijd willen sommige kindjes heel graag alles zelf doen en weigeren dan het eten als je het probeert te voeren. Met een lepel of een vorkje leren eten is best stoer, dat kan misschien nog helpen als je dat niet al doet? Verder is het belangrijk om samen aan tafel te zitten (goede voorbeeld geven) en stoorzenders zoals tv uit te zetten. Je kan je zoontje leren 'helpen' door bijvoorbeeld placements te helpen pakken. Zo betrek je hem echt bij het eten. En eet hij niet, wat heel vaak voorkomt bij kindjes van zijn leeftijd, dan haalt hij dat op een ander moment wel weer in. Je hoeft je dan geen zorgen te maken. Dreumessen groeien minder snel dan baby's en eten daarom ook vaak iets minder. Het belangrijkste is om hier niet te veel aandacht op te vestigen en hem te complimenteren als hij wel goed eet. Groetjes Linda
hoi, Bedankt voor je antwoord. Stijn eet idd zelf en wil het ook zelf proberen. Als het niet lukt of hij wil het niet dan gooit hij het weg. En dat is dus een dillema op dit moment. Als hij zijn bordje met eten ziet gaat hij het niet eens zelf proberen hij schuift zijn bord zo weg dat die op de vloer valt. We zijn altijd net te laat met opvangen, zo slim is hij wel. We eten altijd samen aan tafel, dit geeft ook geen probleem totdat hij zijn bord ziet. Ik probeer er geen probleem van te maken maar moeilijk is het wel. Iedere moeder wil toch wel dat haar kindje goed eet. En tja wat doe je als hij zijn bord zonder pardon op de vloer gooit ?? Na het eten krijgt hij nl niets meer totdat hij naar bed gaat. Hieronder even een schema wat hij eet : 7.00 melk en een broodje of cracker. Hij geeft zelf min of meer aan wat hij van deze 2 wil eten 10.30 uur fruit (peer, banaan, kiwi, ....) 11.30 uur 2 broodjes (zonder zoetwaren, dit lust Stijn niet) daarna gaat Stijn rond 14 uur - 15 uur naar bed rond 16 uur is hij weer wakker en krijgt hij een rijstewafel of soepstengel en een beker drinken of fruit 17.30 - 18 uur gaan we warm eten 20 uur is het bedtijd. (soms iets eerder of later) ik ga het zelf heel vervelend vinden dat hij zo slecht eet.
Hoi! Ik kan me goed voorstellen dat het slechte eten je zorgen geeft. Misschien heeft het cb nog tips voor je? Het schema ziet verder goed uit hoor. Je hoeft je geen zorgen te maken. Groetjes Linda
oke, bedankt voor je antwoord. We laten het dan even zo en kijken het nog even aan. Zelf beginnen we nu ook te twijfelen of hij last heeft van doorkomende kiezen. Opeens bijt hij veel op zijn lepel en stopt dingen in zijn mond. Dit heeft hij nog niet eerder gedaan. Als het idd een probleem blijft met het eten nemen we contact op met het cb. Dank je wel voor je antwoorden.