bewaren in de flessenwarmer?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Jessmin, Jan 31, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    #1 Jessmin, Jan 31, 2011
    Last edited: Jan 31, 2011
    Beste lactatiekundige,

Mijn man zal na mijn bevalling 's nachts de voedingen (bv!) doen met de fles. Alleen, een baby die pasgeboren is zal misschien wel drie/vier voedingen vragen. Nou heb ik begrepen dat verse borstvoeding wel op kamertemperatuur 10 uur bewaard kan worden, dus op zich kan hij de flessen met bv wel op de babykamer bewaren waar hij dan slaapt (lijkt mij?). Maar als de baby voedingssignalen geeft is het eigenlijk de bedoeling dat hij meteen een flesje kan krijgen. Die zou dan dus al klaar moeten staan in de flessenwarmer op de juiste temperatuur. Maar dat betekent dus dat zo'n flesje al langer in die flessenwarmer zal zitten omdat mijn man moeilijk kan weten wanneer de baby zal willen drinken zo'n eerste week na de bevalling. Mijn idee was dus dat hij na een voeding een nieuw flesje bv in de flessenwarmer zet tot de volgende voeding gevraagd wordt (na vier uurtjes lijkt me dat bij een pasgeborene; was met mijn dochter zeker weten ook zo die eerste week). Maar kan dat wel met bv of bederft het dan heel snel omdat hij vier uur lang 35 graden warm is? Hoe kunnen we dit anders oplossen als dit niet kan? Hij kan 's nachts niet door het huis lopen met de baby ivm mijn peuterdochter die dan wakker wordt, dus andere opwarmmethoden dan de flessenwarmer zijn nogal lastig. Het lijkt me niet handig als hij die pas kan gebruiken als de baby al wil drinken want dan gaat ie natuurlijk huilen als het te lang duurt en dan wordt mijn peuterdochter alsnog wakker.. Dus mijn vraag is eigenlijk hoelang bv 35 graden warm in de flessenwarmer bewaard mag worden, en als dit niet kan: is de enige optie dan kv geven in de nacht? :( (Daarvan weet ik dat je het water al warm kan hebben paar uur lang in de flessenwarmer en dan poeder bij kan gooien als ie wil drinken...)

Alvast enorm bedankt voor jullie tijd en reactie (zie trouwens ook voorgaande draadjes 'labiel door nachtvoedien, toch bv willen geven' en onlangs 'welke fles bij gedeeltelijk bv en bv-met-fles?' voor meer achtergrondinfo over deze keuze voor bv-met-fles in de nachten)

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    De meeste baby's hebben 's nachts maar 1 keer een nachtvoeding nodig. Ook in de kraamweek. Hooguit een keer 2.
    Als je baby de voeding met een flesje krijgt geef je hem waarschijnlijk wat meer dan dat je baby aan de borst zou krijgen.
    Als je direct de eerste nachten al met een fles wil beginnen, zul je sowieso kunstvoeding moeten bijgeven, want om kolvend al voldoende melk uit je borsten te halen in de eerste (2) nacht(en) zal waarschijnlijk niet lukken. Kolven werkt anders dan een baby aan de borst.

Wat vind je van dit scenario?
    Je baby wordt geboren en je geeft een aantal keren de borst. Als de nacht komt ga jij slapen en zorgt je partner voor de baby. Hij geeft dan kunstvoeding als de baby zich meldt. Na een aantal dagen is je voeding mooi op gang en kun je voor het slapen gaan nog een keer kolven. Wel zo prettig om met lege borsten te gaan slapen.
    Deze melk kun je gewoon op kamertemperatuur laten staan tot de baby zich meldt. Tijdens het verschonen van de luier zet je partner het even in de flessenwarmer.

Moedermelk een aantal uren op 35 C laten lijkt me geen goed idee.
    vr gr
    Linda

3. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

Aug 2, 2009
    1,758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ha Linda,

Weer super dat je meedenkt!
    Haha, mijn dochtertje dacht daar anders over toen ze geboren was. Had geloof ik ook in dat eerste draadje daarover gehad. Ze werd echt wel zes keer wakker elke nacht de eerste week en de enige manier waarop ze stil was was aan de borst. Ik werd er zo labiel van dat ik 's ochtends huilend de kraamverzorgster open deed als die kwam en die vervolgens doodleuk zei dat dat normaal was in de eerste week. Maar dat is dus niet zo?? Ik dacht dat baby's nog maar één keer 's nachts komen als ze rond de maand oud zijn ofzo? Mijn dochter kreeg tot 2,5 mnd één nachtvoeding bv. Toen liep de bv niet goed (dankzij cb :() en kreeg ze kunstvoeding en van de ene op de andere nacht sliep ze toen door. En dat vond men vroeg!

Goed idee van het eerst luier verschonen! Hopelijk leidt dat het ventje wat af van de honger, zodat ie niet gaat huilen.

Idd dat van die kv 's nachts wist ik en zat ook in mijn plan! (alleen even niet goed bij stil gestaan)Heb nu de breastflowfles besteld bij voshealthshop in Amsterdam; daar kan je vast ook wel kv mee geven in de eerste week, toch?

Overigens, als er staat 5-10 uur bewaren van verse moedermelk op kamertemperatuur, hoe weet je dan of je eigen borstvoeding 5 uur te bewaren is, of meer naar de 10 uur neigt?

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

Mar 3, 2010
    860
    0
    0
    Wat dat betreft zou ik altijd voor veilig kiezen en het niet langer dan 5 uur op kamertemperatuur bewaren.
    De breastflowfles is juist geschikt om kunst of moedermelk mee te geven.
    Ik hoop dat het plan slaagt.

vr gr
    Linda

Share This Page