Hoi Ilse, Wat goed dat je hier je adviezen geeft, ik lees altijd mee! Ik heb een vraag; ik heb een dochter van ruim een jaar. Ik heb haar altijd borstvoeding gegeven wat echt super ging. Maar sinds haar verjaardag weigert zij de borst, de afgelopen tien dagen heeft zij 3 keer gedronken. Als ik haar probeer aan te leggen dan gaat zij huilen en overstrekken, als ik na een aantal keren proberen (ik probeer ook niet te veel aan te dringen) een fles aanbied dan drinkt zij die achter elkaar leeg. Momenteel kolf ik twee keer per dag, is dit gewoon het einde of komt zo`n fase vaker voor. Ik merk dat ik het toch best lastig vind dat het zo abrubt eindigd. Ik heb een wijkverpleegkundige gebeld omdat ik niet wist welke flesvoeding ik moet geven. Van haar kreeg ik het advies om gewone koemelk te geven (dit vind zij erg vies en laat het zo uit haar mond lopen, dus dat wordt oefenen). In de zomer ga ik op vakantie dus dan zou flesvoeding erg handig zijn. Ik ben begonnen met nan 2, kan ik nu overstappen op 3? Alvast bedankt, Groetjes Senna
Hallo Senna, Jeetje joh, wat een lastig probleem. Ik kan me voorstellen dat je ineens niet meer weet hoe nu verder. Het komt vaker voor. Soms is het een fase. Afhankelijk van hoe jullie er samen mee omgaan hoeft het niet het einde te betekenen. Bekijk of er een oorzaak kan zijn van het plotselinge afwijzen. Oorpijn, te veel prikkels. Heb je geprobeerd haar half slaperig aan te leggen? Of gewoon lekker op bed in je slaapkamer. Gordijnen dicht en rustig lekker kletsen. De wijkverpleegkundige heeft gelijk, gewone melk is prima. Ook karnemelk of yoghurt tellen mee als melk. Je kan, zeker voor de vakantie, ook opvolg melk voor >1 jaar kopen. Overigens heeft dat ook een heel bijzondere smaak hoor. Dus niet gezegd dat ze dat wel drinkt..... ZIjn er bij jou oorzaken te vinden waardoor bijvoorbeeld de productie ineens minder is of de smaak veranderd. Dat geeft vaak ook aanleiding tot een plotselinge staking. Ik denk het op gang komen van je menstruatie, of is het mogelijk dat je zwanger bent. Ga gewoon nog even door met kolven. Biedt haar regelmatig aan. Succes Ilse