Tuurlijk mag dat! Ik ben nu 1.5 maand bezig en dan vooral krachttraining. 3x in de week ga ik naar de sportschool, daar doe ik eerst een half uurtje cardio en vervolgens een full body workout op de apparaten. Wil mij wel binnenkort meer gaan richten op de losse gewichten. Thuis doe ik ook nog wel oefeningen voor buikspieren, doe dan vooral stabiliteit oefeningen die mijn man mijn geleerd heeft. Die heeft dit jaren moeten doen voor zijn sport. Denk dan aan planken etc. Daar merk ik ook duidelijk vooruitgang in. Eerst moest ik n.l. bij de zijwaartse plank met 1 hand ligt steunen, anders kieperde ik om. Nu kan ik t echt zonder steun. Moet wel vanaf morgen echt weer streng op mijn voeding lette, deze week zat ik wat minder in mijn vel en dat merk ik gelijk aan mijn eetgedrag! Dus morgen weer trouw mijn shakes maken en eiwit opschroeven
Begrijpelijk. Ik concentreer me vooral op vetverbranding. Volgens de experts gaan vetverbranding en krachttraining dan ook niet samen. Voor het 1 heb je namelijk minder kcal nodig en voor het andere meer (je kan geen spieren opbouwen als je cut). Maar... ik combineer beide op 3 trainingsdagen. Als ik na de krachttraining nog 20-30 minuten cardio ga doen, verbrand ik toch koolhydraten ipv vet?
nja.. niet samen... ik zou toch wel krachttraining blijven doen om spierverlies te minimaliseren. (icm de benodigde eiwitten) spieren vragen ook energie, en niet zo'n beetje ook niet. daarnaast zijn kh zoals gezegd de eerste energiebron die je lichaam aanspreekt.. snel en makkelijk te verbranden. maar niet onuitputtelijk en dat geld eigenlijk bij alle soorten training.. (krachttraining/explosie, pakt overigens eerst CP/ATP maar dat zijn slechts seconden en verder een best lang verhaal). Maar waarom cardio dan effectiever is voor vetverbranding is de hoogte van de hartslag welke aanzienlijk hoger is dan bij krachttraining. maar na verloop van tijd raakt hoe dan ook je voorraad kh op en begint je lichaam aan vetten/eiwitten als energieleverancier. persoonlijk zou ik idd ook kiezen voor cardio na de KT, of zelfs cardio apart.. maar probeer wel op te bouwen naar langere cardio sessies van 45-60 min op internet is trouwens heeeel veel te vinden over energieleveranciers in het lichaam met betrekking tot sporten. bvb: https://www.salusi.nl/tekort-koolhydraten-wat-als-je-te-weinig-koolhydraten-eet/
Op hoeveel procent van je max hartslag train jij dan? En kan je deze tekst eens lezen en zeggen wat je ervan vindt? Vetverbranding door cardio: Vet kan zeer veel energie leveren als het wordt verbrand en het is bijna onuitputtelijk in het lichaam aanwezig. Vet kan echter alleen worden verbrand als er zeer veel zuurstof aanwezig is. Bij inspanningen van zeer lage intensiteit wordt voornamelijk vet als energiebron gebruikt. Naarmate de inspanningsintensiteit toeneemt, wordt relatief minder vet verbrand. Bij inspanning van matige intensiteit is de vetverbranding relatief groter dan bij inspanning van hoge intensiteit. De absolute hoeveelheid vet die wordt verbrand en het energiegebruik tijdens en na inspanning is groter bij een inspanning van hoge intensiteit in vergelijking met inspanning van matige intensiteit. Wanneer het doel afvallen is, kan dus beter regelmatig intensief worden gesport (bewogen). Wanneer je een aërobe training doet, verbrandt je lichaam voornamelijk vetten of vetzuren. Je traint aëroob wanneer je gedurende minimaal 20 tot 30 minuten onafgebroken beweegt en de hartslag tijdens deze periode tussen 60 en 70% van je maximale hartslag blijft. Om effectief te zijn dient cardiofitness regelmatig te worden gedaan. Cardio werkt alleen als dit in combinatie is met een gezond uitgebalanceerd voedingspatroon. Er kan beter een aërobe inspanning van hoge intensiteit worden gekozen. Hierbij, zoals eerder besproken is het energiegebruik veel hoger. Het is onjuist te denken dat vetverbranding pas na enige tijd inspannen op gang komt. Vetverbranding komt bijna direct bij inspanning op gang, alleen de bron is anders. Bij begin van inspanning wordt met namelijk vet die in de spier is opgeslagen (IMTG) verbrand, later ook het vet uit het onderhuidse vetweefsel. Vet in de spier wordt na inspanning weer aangevuld vanuit het vetweefsel Hans Kroon beaamd: Leg de nadruk op de kwaliteit (intensiteit) en niet op de tijdsduur! Overal in fitnesscentra waar ook ter wereld zie je mensen eindeloos lang trainen op cardio-apparatuur. Zoals al eerder gezegd is het beter om verspreid over de week korte intensieve cardiotrainingen te doen met een tijdsduur van tussen de 20-30 minuten. Je leest zoveel verschillende verhalen Imensa, ik word er moedeloos van! Ook van de verhoudingen KEV. Ik zit nu op 40-40-20 (ik kom van 60-20-20).
ja ik ken die theorie, en is grotendeels ook waar. Ik blijf van mening (met vele anderen) dat je hoe dan ook door je primaire energie bron (suikers/kh) heen moet voordat je lichaam eiwitten en vetten aan gaat spreken. de 60-70% van de max HF klopt, dat is in alle theorieen hetzelfde. lager tempo en lage HF. Alleen kiest je lichaam altijd de makkelijkste weg.. zo ook met verbranding.. eerst de makkelijk en snel verkrijgbare energie, dan de moeilijkere. dus sowieso voor een cardio workout kh-arm eten zodat die voorraad minimaal is... ook vetarm omdat dat uit je lichaam moet komen maar wel eiwitrijk om spierverlies te minimaliseren. die minimale 10 minuten (voorheen 20) is dus genomen als tijd die het lichaam eerst besteed aan het verbranden en verwerken van de snelle energiebron (kh). Alles over Cardio - Acti-vita.nl
Wow 2,8 kilo... Goed joh! Wen, ziet er goed uit zeg. Mooie rugspieren hoor! Hier gaat t ook lekker. Kreeg wel weer last van mijn heup, maar zolang ik mijn front en back squat niet te diep doe gaat het wel. En veel foamrollen helpt ook. Blijft toch balen hoor die heup. Deze zaterdag een wedstrijd waar ik voor was uitgenodigd, maar durf niet Haha ik ben gewoon te oud voor dat soort dingen denk ik
Wendelaa, jouw taille, supermooi! Ik heb maar weinig taille Hier ook een foto van mijn arm. Moet wel zeggen dat mijn focus op benen/billen ligt. Alleen benen/billen ben ik al ruim 45 min mee bezig.
Thnx meid! Enne te oud???? zeg doe eens normaal haha, ben ik ook bejaard dan Wat is het voor een wedstrijd? Blondi, dank je. Grappig dat iedereen altijd zo roept over mijn taille en ik alleen mn lovehandels zie haha. En je armen, lekker strak zeg! Wat doe je allemaal voor je benen en billen dat je er zo lang mee bezig bent?
Jaja, je focus op je billen, mijn reet! Mán wat een strak armpje! Ook geen vetflubber, niks! Mooie schouders heb je ook. Zeker jong en nog geen last van hangend bindweefsel enzo!
Wendelaa, ik ben niet goed thuis in de namen van de oefeningen maar onder andere lunges (1x zakken, vervolgens 3x, 6x, 9x) squats, leg press, met 1 been op zo'n evenwichtsbal lunges en met 1 been op een bank lunges. Beatissimam, hahah dank je maar echt, mijn armen train ik wel maar niet superveel Heb geluk dat er niet veel vet zit maar dat zit wel op andere plekken hoor haha, ik heb van mezelf al brede schouders dus dat zal t ook zijn. En ik ben 25
Thanks Bea! Ik doe aan Crossfit en ik boks er bij. Is echt superleuk. Ik houd niet zo van die apparaten in de gym namelijk en dit is heel afwisselend. Morgen gymnastic skills, mijn favoriete onderdeel. Nog even flink dooroefenen voor die mooie kipping pull up...
Zit er weer strak uit L! Boksen is idd zon leuke sport, ik vind het jammer dat ik het niet meer ingepland krijg