ik heb een vorm van het turner syndroom, en daardoor weinig tot geen eigen eicellen.mijn menstruatie was redelijk regelmatig tot ineens in december ik nog ongesteld was geweest en daarna niet meer.. De kans dat ik zwanger was, was wel aanwezig maar zo heel heel heel erg klein dat je die eigenlijk als niet kan beschouwen. mijn amh waarde was in 2012 0,5. dus ook echt laag. ( sommige zullen een eerder topic waarin ik dacht miss toch zwanger te zijn omdat ik rare testen had nog wel herinneren) Ik had een week of 3 geleden dus maar een afspraak bij de gynaecoloog vanwege het uitblijven van de menstruatie. gezien mijn situatie en geschiedenis verwachtten de gyn en ik zelf dat ik nu wel midden in de overgang zou zitten. Er is amh, fsh en oestradiol geprikt en als ik te weinig oestradiol zou hebben dan was het voorstel en advies om aan de pil en of hormoonkuur te gaan. Ik ben daar geen voorstander van om meerdere redenen. vanwege de bijwerkingen ivm mij hartaandoening in combi met hormonen want gebleken is dat dat niet altijd goed samen gaat , o.a. vocht vast houden enz) , en omdat ik de ( al is die eigenlijk niet noemenswaardig) heel kleine kans op een spontane zwangerschap niet zelf wil " dicht timmeren" door het gebruik van bv een pil. Maar goed als ik toch al in de overgang zou zitten zou die minuscule kans toch weg zijn en het beter zijn de te lage hormonen aan te vullen. dan zou ik dat wel doen. Gisteren kreeg ik de uitslag en het kwam er op neer dat ik wel in de voorbode van de overgang zit maar er nog niet in. dus er is nog een kleine kans op spontane zwangerschap ( daar moest ze me op wijzen) je hebt dan periodes dat je wel en periodes dat je niet menstrueert die varriveren. maar je weet dus nooit of er dus wel of geen eisprong komt die maand, want als ongesteld wordt dan heb je die al gehad en als je daarvoor dus een paar periodes geen menstruatie had.. dus vandaar dat ze het moest melden. Er is dus nog hormoon activiteit aanwezig wat tegen de verwachting van de gyn in gaat. en de amh waarde was zelfs iets gestegen van 0,5 in 2012 naar 0,9 nu in 2014. wel nog steeds erg laag, ( als je zou willen behandelen te laag) maar ook daar is dus toch nog wel activiteit. Wat haar betreft was het nog niet noodzakelijk om aan de hormoon pillen te gaan.. Ik blij want ik zat er niet op te wachten om op mijn 32 ste al aan de hormoonkuren te gaan vanwege de overgang.. dus we laten alle mogelijkheden open en ik slik nog lekker even geen pil of andere hormonen of wat dan ook mijn man vind dit niet gek want tot nu toe is alles altijd anders dan er wordt verwacht en is altijd anders dan normaal bij mij, dus tja het zal ook eens zijn wat je verwacht.. Er is geen hele grote wens voor een 2de want we hebben een prachtige dochter die ons is geschonken door de draagmoeder waar we enorm blij mee zijn van genieten en zeer trots op zijn, maar mocht de natuur het ons gunnen dan is het welkom. maar zoals de titel al zegt Joepie ik hoeft nog niet aan de hormonen!!