Starten met mindfulness/meditatie - tips?

Discussion in 'De lounge' started by boannan, Oct 31, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. boannan

boannan Bekend lid

Apr 2, 2013
    911
    11
    18
    Haarlem
    Ik heb de laatste jaren periodes dat ik veel spanning in mijn lijf heb. Dat is aan de ene kant heel logisch omdat ik veel heb meegemaakt en daar ook heftige dingen bij zitten die ik (nog) niet verwerkt heb. Aan de andere kant kan ik soms ook periodes hebben - zoals nu - waar ik geen reden zie waarom ik nu zoveel spanning voel en 3 maanden geleden niet. Het is relatief rustig namelijk nu. Ik ben gestopt met werken, begin me zelfs een beetje te vervelen, ben begonnen met vrijwilligerswerk, gezondheid zoon is redelijk onder controle, sociaal leven weer best wel op de rit, etc.

De spanning in mijn lijf zorgt ervoor dat ik 's avonds niet zonder hulp en pas heel laat in slaap val. Vaak slaap ik te weinig en met behulp van slaapmedicatie en daarvan ga ik me overdag niet beter voelen en kom ik in een negatieve spiraal terecht.

Ik wil aan de slag met Minfulness. Maar vind cursussen best wel erg prijzig. Dat kan ik vast ook zelf met behulp van een app of youtube. Maar hoe begin je? En hoe vaak? Hoe lang? Welke oefeningen? Voorkeur gaat denk ik uit naar geleide meditatie maar dan moet de stem je ook wel bevallen. Wie heeft er tips?

2. Treez

Treez Niet meer actief

De mindfulness app van vgz. Hiermee kun je ook een cursus volgen (gratis).

Fietwordtmama likes this.
  3. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    De Headspace app :) De volledige versie is veeeel uitgebreider, maar om eens rond te kijken en uit te proberen zijn de gratis dingetjes erg interessant :)

Fuddey likes this.
  4. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Die vind ik ook erg fijn!

Treez likes this.
  5. ansje1982

ansje1982 Niet meer actief

Inderdaad de VGZ app!

6. Bleumke1980

May 1, 2011
    55
    23
    8
    Ik heb 2 jaar geleden een mindfulness cursus gevolgd via mijn werkgever.
    Daar werd standaard de bodyscan gedaan. Als je op google zoekt naar bodyscan meditatie, vind je al vanalles.
    Verder vind je op www.gerschurink.nl ook meerdere audiobestanden met meditatie oefeningen.

7. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,234
    1,891
    113
    Female
    Via de psycholoog volg ik een traject in mindfulness. Heb t ook weleens zelf geprobeerd maar dat lukte me niet.
    Wat ik nu vooral merk is dat het ook heel belangrijk is om te weten wat mindfulness precies is, wat de gedachten erachter is.
    En ook zelfreflectie, hoe ga je om met problemen enz.
    Ik ken de cursus van vgz niet, dus geen idee hoe uitgebreid die is?

Wat je ook zou kunnen doen, als ik jou verhaal lees, een afspraak maken met de huisarts en je laten doorverwijzen.
    Gaat allemaal via je verzekering.

Traject waar ik nu in zit (nog maar kort bezig) is veel uitgebreider dan wat ik zelf via youtube enzo heb kunnen vinden/doen

8. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,182
    1,393
    113
    Ik ben zelf gaan mediteren toen ik slecht in mijn vel zat. Duurde een paar weken, maar daarna kreeg ik zo'n rust in mn hoofd. Moet het weer gaan doen!
    Ik heb cd's gedownload of via YouTube. Dan kom je er vanzelf achter wat werkt voor jou. Voor mij was dat visualisatie.

9. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Die van VGZ is een app, waarop een heleboel geleide meditaties staan. En ook wat achtergrondinformatie en tips.
    De stem vond ik prettig. Je kunt een soort programma volgen, of gewoon een meditatie kiezen en afspelen.
    Niet echt een cursus dus, maar wel handig om zelf mee aan de slag te gaan.

10. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

Apr 12, 2015
    2,769
    2,145
    113
    Female
    Docent Na&Sk
  11. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

Feb 26, 2010
    555
    187
    43
    Het zelfhulpboek “ Voluit leven” , echt een aanrader!!!

12. sprits

sprits Fanatiek lid

Feb 21, 2011
    3,917
    376
    83
    De genezende waterval van Dick de Ruiter is ook heel erg fijn. Is een geleide meditatie. Kun je vinden op YouTube.
    Een rustig plekje zoeken en de zekerheid dat je niet gestoord wordt.
    Op YouTube staat ook meer dan genoeg aan meditatiemuziek als je een geleide meditatie niets vindt.
    Lekker gaan liggen, focus op je ademhaling terwijl je luistert naar de muziek. Gedachten gewoon laten passeren en geen aandacht aan schenken.
    Oefening baart kunst en rust

Share This Page