Kloof rondom de tepel, wat te doen

Discussion in 'Borstvoeding' started by Pans, Oct 10, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pans

Pans Lid

Jul 14, 2007
    12
    0
    0
    Hoi,

Ik heb sinds ruim een maand een soort van kloof rondom mijn tepel (van boven, rechts langszij tot onder mijn tepel).
    Aangezien ik fulltime kolf kan die kloof niet helen.
    Ik heb er al bepanthen opgedaan maar als het te nat blijft dan gaat het er viessig uitzien en ik wil niet dat het gaat ontsteken.

Heeft iemand goede adviezen?

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Dingen waar je op zou kunnen letten:

Kijken of je borstschild wel goed past. Dus of die niet te groot of te klein is. Aanmeten borstschild

Net een standje minder hard kolven.

Voor het kolven warmte op je borst/masseren zodat de tsr (toeschietreflex) sneller/makkerlijker komt.

Eerst de borst zonder kloof kolven zodat de tsr als is opgewekt.

Na het kolven moedermelk op de tepel doen en aan de lucht laten drogen.

Regelmatig compressen verschonen zodat je tepel niet nat blijft.

Kun je daar iets mee ?

3. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Ik sluit me aan bij nemo. Bepanthen kan het genezingsproces wat versnellen en idd zoveel mogelijk aan de lucht laten drogen!

Succes, lijkt me erg pijnlijk.

4. Anna71

Anna71 Actief lid

Jul 31, 2008
    269
    0
    0
    Dank voor jullie antwoorden.

Borstschild past goed, dus dat is het niet.
    Standje minder hard kolven ben ik gaan doen, maar ik moet zeggen dat ik vrij 'zwaar' 'moet' kolven om mijn melk eruit te krijgen.
    Tsr heb ik snel, maar ik ga inderdaad eerst links maar kolven en als deze op gang is gekomen de kapotte borst erbij kolven.

Ik kreeg juist de indruk dat van Bepanthen mijn borst nat werd en na een paar dagen leek ik wat hele kleine pusbultjes te zien. Nadat ik het een dag of twee met sterilon had besproeid werd het weer beter.

Ik ga inderdaad de moedermelk er opdoen en dan maar aan de lucht drogen.
    Het is lastig maar helemaal stoppen wil ik nog niet.

Bedankt nogmaals.
    Anna

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Sterilon is toch een soort alcohol ? Lijkt mij dat dat juist de borst uitdroogt. Of is sterilon toch iets anders ?

Wat mischien ook een optie is om borstschelpen van Avent te gebruiken. Die doe je over je tepel zodat die kan luchten, maar je mag ze geloof ik niet langer dan x aantal minuten in hebben omdat ze evt. melkkanaaltjes dicht kunnen drukken (zie bijsluiter) Hier wat ik bedoel.
    Of mischien mothermates proberen ? Kun je hier vinden.
    Of even contact opnemen met een vrijwilliger van de VBN of LLL of een lactatiekundige IBCLC raadplegen.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Mothermates heb ik gebruikt in de kraamweek (best erge kloven) en het werkte echt super! Maar na een week waren ze wel helemaal op (maar ook niet meer nodig).

7. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Die Mothermates schijnen idd super te werken. Ik weet het niet uit ervaring. Heb ze nooit gebruikt.

En sterilon is idd alcohol. Dat zou ik niet gebruiken. Ten 1e lijkt het me pijnlijk als het open is (AUW) en het droogt erg uit. Het ontsmet wel, maar geneest niet.

Ik weet niet of het echt een wond is die ook bloed?

8. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    Sterilon is geen alcohol maar chloorhexidinedigluconaat; heeft wel dezelfde werking als alcohol.

Gebruik dit nooit voor je tepel, het beschermlaagje wat de tepel van nature heeft wordt hierdoor aangetast.
    Zoals Nemo ook al zei: goed moedermelk erop en aan de lucht laten drogen, 's nachts ook zonder Beha slapen, en ervoor zorgen dat tijden de BV je kind een groot gedeelte van de tepelhof in de mond heeft, dan wordt de kloof dicht gezogen.

Als de tepelhof droog is, bepanthen of purelan erop.
    Katoenen beha's gebruiken, en uiteraard dagelijks verschonen.

Kom je er nou niet vanaf, neem dan even kontakt op met iemand van de VBN of een LK.

9. Anna71

Anna71 Actief lid

Jul 31, 2008
    269
    0
    0
    Sterilon is inderdaad een alcoholproduct en het prikte 'lekker' maar hielp perfect om het te ontsmetten. Het droogt er van uit en dat hielp op dat moment dus maar nu gebruik ik het niet meer.
    De kloof bloed alleen enorm als ik net begin met kolven omdat ie dan helemaal uitgerekt wordt. Dit duurt een aantal minuten en daarna stopt het.
    Ik ga die mothermates bestellen hopelijk werken die super.

Ooh en Jingels, ik kolf fulltime (nou ja, inmiddels nog maar 2x per dag omdat Senna verder de diepvries leeg 'moet' maken en ik het kolven zat begin te worden) en daar is alle ellende ook mee begonnen.
    1x andere kolfset geprobeerd waar een enorme scherpe rand van binnen in bleek te zitten. Na 2 minuten kolven dus al een flinke wond waar ik nu al een maand of 2 mee loop.
    Maar goed, niet getreurd... ik ga die mothermates dus bestellen. Bedankt voor het meedenken!

10. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Volgens mij heb ik iets gemist? De TS is pans en volgens mij is dat dezelfde persoon als Anna71?

11. Boney

Boney VIP lid

Dec 23, 2006
    16,784
    0
    36
    Ow en wat ik eigenlijk wilde zeggen...
    Ik heb ook eens een bloedende tepel gehad.
    Tessa heeft toen 2 of 3 keer gespuugt met een beetje bloed erbij. Ik schrok me helemaal rot!
    Toen ik ging kolven zag ik wat er aan de hand was.
    Dus niet schrikken, van bloed worden kindjes misselijk. Kan geen kwaad.

Share This Page