fruit invriezen?

Discussie in 'Voeding' gestart door Regenboogmam, 22 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Regenboogmam

Regenboogmam Actief lid

21 aug 2008
    389
    0
    16
    Hoi,

Kan ik zelf gepureerd fruit ook invriezen? Ik doe dit wel met groente, maar met fruit weet ik niet of dat kan?

Thanx!

Groetjes.

ps: heb gisteren een staafmixer gekocht. Wat is dat handig zeg! Voor alles!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja fruit kan je ook invriezen. Het wordt daarna wel wat drapperig maar dat kan je weer oplossen door er bijvoorbeeld wat rijstebloem bij te doen. Sommige fruitsoorten lenen zich beter voor invriezen dan andere. Mango gaat bijvoorbeeld prima maar banaan niet.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het kan wel, maar echt mooi komt het de vriezer niet uit.
    Ik maakte gewoon elke keer vers, ook met de staafmixer. Kleine moeite.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Er zijn mensen die het doen. Maar het wordt er niet smakelijker op, je hebt enorm vitamineverlies, en het is eigenlijk alleen maar een heleboel extra werk en spullen die extra schoongemaakt moeten worden.

Gewoon elke dag vers geven en wat je over hebt zelf opeten. Kom je zelf ook aan je fruit toe.

5. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    ik vries wel in, handig voor op werkdagen (potje uit vriezer mee naar crèche). mango is bijv. veel teveel voor een keer, dus de rest doe ik in avent bekers (nog over van de bv-periode) en gaat de vriezer in.

ik zou het alleen geen máánden bewaren, maar binnen 1a2mnd. opvoeren.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

5. Is invriezen een goede methode om vitamines in voedsel te conserveren?

Invriezen heeft geen groot negatief effect op het vitaminegehalte van voedingsmiddelen. Sommige soorten groenten en fruit worden geblancheerd voor het invriezen, om enzymen uit te schakelen die voor achteruitgang van de kwaliteit zorgen. Dit blancheren kan een verlies aan vitamine C veroorzaken (15 tot 20%).
    Bij het invriezen van vlees, vis en gevogelte gaan nauwelijks vitamines verloren, omdat de vitamines in deze voedingsmiddelen (vitamine A en D) niet gevoelig zijn voor lage temperaturen. Bij het ontdooien zullen naast het verlies aan water ook wateroplosbare vitamines verloren gaan. Bij het invriezen en ontdooien van gepureerd of fijngesneden voedsel gaan er veel meer vitamines verloren dan bij onbewerkt voedsel. Tijdens het bewaren van ingevroren voedsel blijven de vitamines over het algemeen goed bewaard, mits de verpakking luchtdicht is afgesloten.

Ach, het is dus vooral soms makkelijk ;)

Deel Deze Pagina