Starten met zwemles

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door yeps, 4 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammie69

Mammie69 Actief lid

3 mrt 2009
    139
    0
    0
    Gorinchem
    Mijn zoon is met 4 jaar en 3 maanden begonnen met een turbocursus voor diploma A. 20 weken 1 1/2 uur les en na 19 lessen (1 viel uit ivm kerstmis) heeft hij op 30 december inderdaad zijn A diploma gehaald. Normaal gesporken staan er zo'n 48 lesuren voor A en 24 lesuren voor B en 24 lesuren voor C. A duurt gemiddeld net zo lang als B en C samen. Het is inderdaad wel zo dat kinderen die jonger beginnen met zwemles er gemiddeld iets langer over doen dan kinderen die beginnen als ze wat ouder zijn.

2. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Hier een zwemjuf ;)

In mijn eigen lessen merk ik dat de Kinderen die wat later beginnen, zo rond de 5, over het algemeen sneller gaan dan de jongere kinderen.

Omdat ze een betere concentratie hebben,
    Beter kunnen luisteren naar wat ze moeten doen (het opvolgen van opdrachten)
    een beter besef hebben van hun eigen lichaam....

Zeker dat laatste is erg belangrijk bij het aanleren van bijv. de rugslag.
    De kindjes liggen op de rug en moeten dan rondjes maken met de benen, bij de wat ouderen kinderen gaat dit over het algemeen veel makkelijker, omdat ze weten wat een groot rondje is bijvoorbeeld, en dit dan ook daadwerkelijk kunnen uitvoeren met hun benen.

De meeste kleintjes hebben geen benul wat ze met hun benen aan het doen zijn en doen dus maar wat. ;)

Het heeft ook niet zoveel te maken met het feit dat kindjes watervrij zijn.(ik merk vaak dat ouders dan vaak vroeger / jonger komen en verwachten dat het zwemmen snel gaat...)
    Meestal zijn de jongere kinderen die erg watervrij zijn het moeilijkst om bijvoorbeeld het drijven buik en rug aan te leren. Omdat ze niet bang zijn, en wat slechter kunnen luisteren/ concentratie hebben, liggen deze kinderen vaker onder water dan er boven en leer ze dan nog maar iets aan;)

Mijn advies, begin er liever mee op 5 jarige leeftijd dan op 4, uitzonderingen uiteraard daargelaten....( kindjes die al kunnen drijven, kindjes die al wat groter zijn, kindjes die puppy les, oid hebben gehad en dus al gewend zijn om te luisteren naar een juf in een zwembad....)

3. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Trouwens nog wat....: liever gewone dan turbo cursus,
    de bewegingen moeten erin slijpen, en niet kort aangeleerd worden....
    Wij zien vaak dat kinderen met een turbocursus het snel veel vergeten en snel weer slordig en dus onveilig zwemmen....

Gemiddeld doet een kindje een jaar/ 1,5 jaar over een A diploma, dan zon 3 maanden over b en nog eens 3 à 6 over c.
    Met een les in de week van ongeveer 45 min...l

4. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter gaat op zwemles als ze drie jaar en negen maanden is. Zij kan dan terecht bij de zwemles waar wij willen en ze wil ontzettend graag. Denk ook dat het kindafhankelijk is.
    Wij hebben een echte waterrat en ze wil heel graag de slag leren, dus dit doen wij nu zelf met haar. Ze vindt het geweldig.
    Als ze geen waterrat was dan zouden wij misschien wel gewacht hebben tot ze er aan toe zou zijn.
    Ik snap dat jongere kinderen de aandacht minder ervoor kunnen hebben. Wij zien dat onze dochter het echt wil leren en dus de slag ook al aan wil leren.
    Ach en doet e er langer over, ook goed. Wij gaan geen druk zetten ofzo, ze vindt het leuk en dat ze van zwemmen geniet vindt ik ook heel belangrijk!

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier op het cb zei de schoolarts (centrum jeugd en gezin dus eigenlijk.. Maar cb en schoolarts is hier dezelfde organisatie) dat je kind in principe klaar is om geleden zwemmen als hij/zij zonder zijwieltjes kan fietsen.
    En dat kracht meestal minder een probleem is dan de motorische coördinatie.. (En dat je dus dezelfde motorische vaardigheden moet hebben als bij leren fietsen)

Vond ik wel prettig om te horen... Hadden onze dochter speciaal omdat ze echt een mini is nog niet op zwemmen gedaan :)

Overigens zit ze inmiddels in groep 2 en zitten diverse kinderen al een behoorlijke tijd op zwemmen zonder een zwemdiploma te halen.
    Volgens mij heeft er niemand in de klas al daadwerkelijk z'n A-diploma.

Deel Deze Pagina