Hallo iedereen, Ik geef nu een maand borstvoeding aan mijn kleine meisje en dat verloopt goed. Ik ben dan ook van plan lang door te gaan. Ik hoop het jaar in ieder geval te mogen halen. Nu ben ik thuisblijfmoeder en ik ga pas vanaf volgend jaar weer aan de slag. Nu vroeg ik me af of er hier mama's zijn die bewust niet met een flesje geoefend hebben oid. Ik krijg namelijk overal het advies: nu beginnen met oefenen, maar van mij hoeft het niet zo. Ik twijfel of ik überhaupt een fles wil introduceren. Het is natuurlijk handig voor als je een keertje weg wilt, maar ik denk niet dat ik de aankomende 5/6 maanden zonder baby wegga. Vanaf dan zijn er natuurlijk ook andere opties zoals een bordje pap oid als ik eventjes weg zou moeten. Zijn hier meer mama's die niet rond deze leeftijd zijn begonnen met het oefenen met de fles? Heb je het dan later wel gedaan en hoe ging dat? Of heb je het nooit gedaan en hoe ging dat?
Ik zou het wel doen maar meer omdat als je bv stopt rond de 7/8 maanden ( hoeft niet hoor maar gebeurt wel eens) dan moet je klooien met bekertjes omdst ze geen fles pakt
En bovendien kunnen er ook onverwachte dingen gebeuren (begrafenis, ziekenhuisopname etc) waarbij het wel handig is als je kindje uit een flesje kan drinken.
Sorry,maar waarom zou de productie "zomaar" stoppen? Dat is wel heel rigoureus, als je bedenkt dat een baby dan gewoon nog meerdere melkvoedingen op een dag drinkt. Borsten zijn ook niet gemaakt om "zomaar" te stoppen, zeker niet met 7/8 maanden.. Je productie is tegen die tijd wel van zo'n niveau, dat er in geval van terugloop waarschijnlijk een reden voor is (bijvoorbeeld voedingen afbouwen of de vaste hapjes vóór de borstvoeding te geven). Beetje een bakerpraatje dus. On topic:.ik zou wel gaan oefenen. Omdat het toch prettig is om een back-up te hebben voor het geval dat. Je weet niet hoe de situatie over een paar weken/maanden is Hier 3 kids die met moeite de fles accepteerden, jongste meisje was echt een probleem, die begon al te schreeuwen als ze de fles zag. Niet leuk
Ik zou ook gaan oefenen, misschien 1 voeding per dag of per 2 dagen. Ik heb zelf meegemaakt dat ons meisje ineens niet meer aan de borst wilde drinken. Vanwege spruw bleek achteraf. Om toch iets binnen te krijgen hebben we acuut de fles geïntroduceerd. Gelukkig maakte ze daar geen probleem van, maar in zo'n situatie kan hef dus handig zijn als je al met de fles geoefend hebt.
Hier nooit geoefend, ze heeft wel een keer een flesje gekolfde melk gehad toen ze 8 mnd was en dat ging prima. Mijn oudste weigerde de fles resoluut bij oefenen, maar toen ik een keer een dag weg was (niet ver, in geval van nood kon ik haar thuis gaan voeden), dronk ze prima gekolfde melk uit een fles.
Ik bedoelde als voorbeeld, er gebeurt soms wel eens dat de melk niet genoeg komt of te weinig en dan is het handig als je op n flesje kan overstappen.
Het is dan handiger om vaker aan te leggen zodat het aanbod weer voldoet aan de vraag. Als je een fles geeft, loopt het aanbod onherroepelijk terug en wordt het steeds lastiger weer die balans te vinden.
Tuurlijk, een dip kan altijd gebeuren inderdaad. Maar wat Purk al zegt, een flesje lost dat niet op. Beter is het om kritisch te kijken naar de situatie:hoe komt het dat je productie niet lekker loopt. En de oplossing ligt dan meestal in vaker aanleggen. Want borstvoeding is een vraag/aanbod verhaal
Ik heb wel geoefend, maar vooral met oog op dat ik nu pas ben begonnen met werken. Maar ook al blijf je thuis, er kan altijd iets gebeuren (idd ziekenhuisopname, gedwongen aan de antibiotica, ik Noem maar wat..) en dan is t wel een zorg minder als je weet dat je baby uit een flesje kan drinken. Hier begonnen met oefenen vanaf 7 weken, maar gewoon heel af en toe, 1 of 2 keer per week ofzo met een klein beetje afgekolfde melk.
Ik zou het eigenlijk wel af en toe even proberen. Voorbeeld: mijn middelste zoon (5) maakte een rare beweging in huis en viel met zijn hoofd op de tegels in de kamer. Op slag bewusteloos. Mijn man was weg en ik moest met hem (nadat hij was bijgekomen) naar de dokterspost. Het was net voedingstijd Baby aan de buurvrouw gegeven met fles (en melk uit de vriezer) en ik met de middelste naar de dokter. 1,5 uur later was ik pas thuis...... Daarna mijn man met zoon naar het ziekenhuis, 4 uur later pas thuis. Gelukkig kon mijn man naar het ziekenhuis, want anders had mijn buurvrouw nog een voeding moeten geven met de fles. Echt, dit soort dingen komt zelden voor, maar goed het gebeurt dus wel Ik heb dan ook altijd wel voor 3 voedingen in de vriezer staan, you never know
Productie kan wel degelijk zomaar verminderen of stoppen! Kan er best boos om worden als dit soort dingen ontkend worden, aangezien ik het zelf mee gemaakt heb. Ik krijg dan een soort van gevoel alsof er met andere woorden word gezegd dat er niet genoeg aan gedaan is terwijl dat dus wel zo is en sommige vrouwen echt overkomt! Hier helaas bij beide kinderen gebeurt. Heb maximaal 4 maanden kunnen geven. Heb echt mijn best gedaan onder begeleiding van een lactatiekundige maar met te weinig resultaat. Vaak aanleggen, powerkolven en krachtig kolfmachine huren van de kraamzorg had haast geen effect (vrijwel niet want productie bleef veelste laag en mijn dochters kregen veelste weinig binnen en verloren zelfs gewicht! En moesten toen verplicht bijvoeding.) dus ik ben blij dat ik vanaf 6 weken af en toe geoefend had met een flesje en er niet zomaar vanuit ging dat het niet nodig zou zijn.
Mijn beide meiden hebben nooit 1 druppel uit een flesje gedronken. Echt nergens voor nodig als je bv goed loopt. Vanaf 6 maanden konden ze ook al met een rietjesbeer en wat later met een gewone beker overweg. Dus uit eigen ervaring zeg ik, niet doen
Ik heb na 6 weken af en toe wel een flesje gegeven, heb er ook af en toe gebruik van gemaakt, ook al ben ik tbm het is echt heel fijn om af en toe even geen mama te zijn maar gewoon vrouw/jezelf. Toen Lotte 4 maanden was ben ik bijvoorbeeld een avondje naar de sauna geweest met een vriendin. Dan is het wel fijn als het flesje gewoon geaccepteerd wordt.
Ik schrijf daarom ook "meestal"? Jij weet zelf wat je heb meegemaakt,en hoe het bij jou is gelopen,dus je hoeft je toch niet aangesproken te voelen? Ik zeg niets met andere woorden hoor! Ik ben er gewoon wel van overtuigd dat het vaak een gebrek aan kennis is. Het komt toch met enige regelmaat terug in topics. Als er dan doorgevraagd wordt,blijkt er vaak wel een reden te zijn. Of niet direct, maar weten hoe dan te handelen, daar gaat het om. Wat naar dat dit jou is overkomen, 4 maanden is top natuurlijk!
Dit bedoel ik inderdaad, maar t lijkt wel alsof dit nooit kan gebeuren. Terwijl ik het in mijn werk helaas erg vaak zie.
Bedankt voor al jullie reacties. Het is zeker zo dat er onvoorziene omstandigheden kunnen voordoen, daarom twijfel ik ook nog. Maar mijn kleintje is pas 4 weken dus ik heb nog de tijd om een keuze te maken en te oefenen evt. Ik doelde er ook idd op dat je vanaf 6 mnd al zoveel meer mogelijkheden hebt zoals pap, soorten bekers etc. Maar ik ben me er ook van bewust dat het fijn kan zijn als je kindje de fles accepteert.
Hier bij de oudste wel geoefend, en ze werd tóch flesweigeraar. We haalden kunst- en vliegwerk uit (veel gerij om live te voeden, en cupje of bekertje wanneer dat niet kon) tot ze 8-9mnd was en de rietjesbeker snapte. Ze bleef echter minimaal drinken en haalde bij mij in. Haar weigering had, denken wij nu, eerder daarmee te maken. Bij de tweede waren we nog aan het twijfelen (en dus nog niet geoefend) toen ik plots dringend een kleine ingreep onder narcose moest ondergaan. Ze was toen net 4 weekjes, en dronk - die ene voeding dat het nodig was - perfect aan de fles alsof ze nooit anders had gekend. Ze heeft vervolgens nooit meer een flesje gehad tot mijn eerste werkdag (toen was ze 5mnd) en ook daarna ging de fles weer prima. Tot een maand of 8-9, en daarna de rietjesbeker. Nu bij nummer drie heb ik me opnieuw niet de moeite getroost te oefenen. Ik zou eerst weer gaan werken vanaf 5mnd, en hij bleek flesweigeraar. Dit keer heb ik ervoor geopteerd mijn terugkeer naar het werk ervoor uit te stellen. Ondertussen is hij 9mnd en is de hele flessen-fase gewoon voorbij. Als ik straks werk, drinkt hij uit een rietjesbeker. Aan uitjes zonder baby heb ik ook nu geen behoefte. Noodgevallen zijn... noodgevallen, heel uitzonderlijk dus, en altijd onverwacht. Ik had/heb geen zin om me via kolven en flesjes oefenen voor te bereiden op zo'n mogelijk noodgeval.
Waarom zou je eigenlijk niet willen oefenen? Het hoeft niet vaak en maar met een heel klein beetje melk, maar kan in geval van nood alles schelen! Kleine investering met een (indien nodig) groots resultaat
Ik heb bij mijn eerste dochter echt met de handen in het haar gezeten doordat ze de fles weigerde... Ik had ook niet geoefend omdat ik dacht dat het wel los zou lopen... Bij mij komen noodgevallen zoals onverwachte ziekenhuisopnames, contrastvloeistof voor een ct-scan die niet te combineren was met borstvoeding, etc... helaas vaak voor. Ik zou dus echt wel oefenen als het lukt. Succes!