Starten op nieuwe school?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Destinyx, 1 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.980
    136
    63
    Wat een bijzonder verhaal.
    Inschrijven op een nieuwe school kan niet zonder uitschrijving van oude school. Uitschrijven voor de kerst en inschrijven na de kerst kan dus echt niet. (Dan raken idd kinderen kwijt als dat zou kunnen). En wat een oneerlijke start geef je dan de nieuwe school. Echt niet doen! Eerlijk zijn.

En daarbij: een verwijzing naar het s(b)o op aanname van een puzzel? Voordat je kind wordt toegelaten op speciaal (basis) onderwijs ben je maanden verder, dat gaat echt niet zo snel.

Wees eerlijk, ga in gesprek met oude en evt nieuwe school. En neem geen overhaaste stappen. Heb je geen vertrouwen meer in de oude school, wat natuurlijk goed kan, sluit het dan goed af daar.

2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.672
    8.412
    113
    Vrouw
    Ik zou trouwens vragen of je op papier kan krijgen waarom ze sbo passender vinden. Misschien kan je dan wat beter inzicht krijgen in hun gedachtegang.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vraag mij af of je het allemaal goed begrepen hebt.
    Als antwoord op je vraag: nee dat kan niet. Een kind mag pas uitgeschreven worden als het ergens anders ingeschreven is.

Verder zijn de "eisen" om een kind op het SBO te plaatsen niet mals, dat kan dus zeker niet vanwege een puzzel oid.
    Daarnaast moet er met jullie een heel plan beschreven zijn, een OPP. Eerder al, want een school moet op die manier een dossier maken. Daar hebben jullie voor moeten tekenen enz.
    Ik bedoel dus dat dit de normale gang van zaken zou moeten zijn en deze school dus absoluut in gebreke is als ze dit niet gedaan hebben.

Dit gezegd, weet ik dat het wel eens meer echt fout gaat. Een bekende van mij hebben een kind dat niet zo makkelijk mee gaat met de klas. Ze hebben het kind een jaar over laten doen zonder OPP oid. Dat kan dus eigenlijk ook niet. Ouders voelen zich niet gehoord daar en wilden dus een andere school zoeken. Hun oog viel op de vrije school en zijn daar gaan kijken. De nieuwe school wil uiteraard een verslag van de huidige school. Daar heeft de ib'er zo'n drama van gemaakt dat de vrije school het kind niet wil aannemen op basis van dat verslag. Echt heel triest. Ik heb het dus niet over gedragsproblemen als aggressiviteit, maar leerdingen zoals moeite met lezen en concentratiedingen.
    Maar zeker niet zo erg als de ib'er het heeft laten dooschemeren. Er is een extern bureau bij geweest dat geobserveerd heeft en die had hele goede handvaten voor school, maar er wordt gewoon niks mee gedaan. Ouders staan machteloos, want geen andere school wil het kind zo aannemen.

Beetje vergelijkbaar met jou. Maar ik zou eerst op papier helder willen krijgen wat school ziet als problemen en eis dat er iemand mee komt kijken die niet aan de school verbonden is.

4. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.946
    5.255
    113
    Home
    En je kind zelf??

Stel hij zit op een andere school ga je dan zeggen dat hij moet liegen en dat ie nooit op school heeft gezeten?

Ik vind het allemaal maar vreemd
    En ik denk dat er veel meer aan de hand is en als je dat niet duidelijk is ga in gesprek of vraag om het op papier te zetten

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.006
    4.013
    113
    Ja als je kind 1x ergens ingeschreven heeft gestaan dan is dat bekend in het systeem.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat een school sowieso vragen gaat hebben bij een kind wat pas met 5 jaar wordt ingeschreven en iets wil weten over de voorgeschiedenis. Dan zou je meteen al moeten liegen. Waarom?

Overigens is het niet willen delen van schoolresultaten en andere gegevens op zich al een reden om een kind te weigeren.

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.006
    4.013
    113
    Voor het speciaal basisonderwijs is een TLV (toelaatbaarheidsverklaring) van het samenwerkingsverband nodig. School kan die uiteindelijk aanvragen zonder toestemming van ouders. Ik kan mij voorstellen wanneer zo'n TLV afgegeven is, een andere reguliere basisschool dit als reden ziet om het kind te weigeren. Zo'n TLV krijg je namelijk niet zomaar. Dan ligt er echt wel een dossier en is eea ook gegrond.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat dat haast niet het geval kan zijn gezien hoe kort het kindje van ts pas op school is.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.006
    4.013
    113
    In theorie kan het zeker (hier recent meegemaakt, maar met dat kindje was ook wel echt wat aan de hand en dit zagen ouders ook) maar in de praktijk zal dat inderdaad niet zo snel voorkomen. Maar kennelijk ligt er wel een dossier op basis waarvan andere scholen het kind niet willen aannemen.

Ik zou in gesprek gaan met de huidige school. Een school wil uiteindelijk ook het beste voor de kinderen.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Er zijn natuurlijk kinderen waarbij het meteen duidelijk is dat zij niet op het reguliere onderwijs terecht kunnen. Maar daar is hier geen sprake van. Bovendien is de school verplicht in overleg te gaan met de ouders over een TLV. En zal het samenwerkingsverband anders in gesprek gaan met ouders, dat is zo te horen niet gebeurd.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.006
    4.013
    113
    Daarom zeg ik ook: ga in gesprek met de school. Verwijzen naar sbo gaat heus niet zomaar.

tuc vindt dit leuk.
  11. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.226
    1.876
    113
    Zijn er ibers bij betrokken en zijn er observaties geweest?

Zo nee laten ze eerst observeren dan pas kan er stappen ondernomen worden.

En s(b)o lopen gewoon mee met regulieren onderwijs maar wel in hun eigen tempo.
    Dus meer moeite met leren stromen ze uit in gr 6 dus praktijk onderwijs.
    Tot gr 8 havo mavo dus het ligt dan aan het kindje hoe zij uitstromen.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.878
    113
    Je gaf ook aan dat je kind geen puzzels enzo gewend is. Ik ga er van uit dat hij hiervoor niet naar een psz of kdv is gegaan? Vaak doen ze daar ook een peuterobservatie die school leest. Is hij daar wel naartoe geweest, weet je of daar bijzonderheden uit kwamen?
    Mocht het gedrag wat afwijken of mocht het kind wat leerproblemen hebben, dan staat dat vaak ook daar in.
    Meestal is het op school niet opeens in 6 maanden tijd heel anders.

13. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Even terug naar het begin. Je zegt dat de school jouw kind heeft ‘beoordeeld’ als moeilijk lerend en dat daardoor andere reguliere scholen hem weigeren (wat ik wel snap). Vervolgens klopt die beoordeling toch niet want er is sprake geweest van ‘miscommunicatie’. Als dat echt zo is en de school zegt dat ook, waarom dan niet aan de school vragen (eisen) dat ze de beoordeling aanpassen of intrekken? Heb je dat al gevraagd? En wat zegt de school dan?

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ja, dit inderdaad ook. Maar kennelijk heeft school wel een plek op een sbo geregeld op basis van die niet-kloppende beoordeling? Dat vind ik hoe dan ook wel bijzonder, klasgenootje van mijn jongste gaat na de kerstvakantie naar een sbo en daar is een enorm traject aan vooraf gegaan - met veel inspanning vanuit school en ouders samen. Dat was geen eenzijdig besluit en ook zeer zeker niet lichtzinnig genomen - veel observaties en onderzoeken waren er voor nodig. Nu zit hij denk ik erg op de grens van regulier en sbo, er zullen zeker kinderen zijn waarbij het sneller duidelijk is dat bv sbo een betere plek is op dat moment, maar zoals TS het omschrijft vind ik het wel heel vlot gaan... daar klopt ergens iets niet.

Als ik TS was zou ik echt zsm om de tafel willen met huidige school, vandaag nog bij wijze van... Deze hele situatie is gewoon veel te vaag, daar moet duidelijkheid in komen, dat moet op papier etc. En als er echt al een sbo klaar staat, zou ik ook met hen in gesprek willen.
    Niet via een geheim weggetje proberen weg te lopen van wat er nu speelt, maar uitvinden wat er nu daadwerkelijk aan de hand is.

FatihaSakura vindt dit leuk.
  15. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.716
    2.519
    113
    Wat ik beluister is dat je een hele bezorgde moeder bent. Iedere moeder wil het beste voor haar kind. Dat is heel begrijpelijk. Jouw idee strookt in dit geval niet met het idee van de school.
    Belangrijk is dat je om opheldering vraagt, zodat je wel begrijpt waar de reactie van school vandaan komt.
    Op het speciaal onderwijs kom je echt niet zomaar en veel ouders zouden er alles voor over hebben om hun kind daar te krijgen. Soms zit een kindje ook maar één of twee jaar in het speciaal onderwijs en kan het daarna terug naar regulier.
    Er moet dus echt wel wat aan de hand zijn willen ze daar over beginnen.

16. FatihaSakura

FatihaSakura Actief lid

28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ik heb niet alles goed doorgelezen, maar dat kan helaas niet.

Iedere inschrijving van een kind bij een school moet wettelijk vastgelegd worden bij de Gemeente. De nieuwe school kan dus het kind pas inschrijven als het uitgeschreven is op de oude school. De nieuwe school kan het nieuwe kind niet accepteren zonder tussenkomst van de oude school. Anders overtreden zij de wet. Daarnaast zal het dossier van het kind altijd doorgestuurd worden na de nieuwe school. Je kunt uiteraard wel vragen of jij het dossier eerst mag inzien.

Hoe ik dit weet?
    Mijn dochter is begin vorig jaar van een reguliere basisschool verplaatst naar het speciaal onderwijs vanwege een zeer ernstige taalontwikkelingsstoornis. Ze kreeg 1-op-1 hulp van een begeleider, maar dit was niet genoeg. Vanwege de kerstvakantie in 2018 was de inschrijving vertraagt en kreeg ik meteen een brief binnen van de Gemeente in de kerstvakantie. Ze was al uitgeschreven op de oude school en de nieuwe school had dit nog niet verwerkt. Ik moest zelfs bellen met de Gemeente om toelichting te geven over de situatie en de nieuwe school EN oude school hadden ook nog zelf contact gehad met de Gemeente. Jouw zoontje is vijf jaar, dus leerplichting. Hoe vervelend het ook voor je is, maar misschien als je de situatie uitlegt aan de nieuwe school dat zij dan samen tot een oplossing kunnen komen??

17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.499
    10.408
    113
    Jammer dat ts niet meer reageert, het verhaal lijkt te rammelen maar goed misschien heeft ze wel een mega snelle school met uitstekende connecties om zo snel alles te kunnen regelen.

Lies1611 en FatihaSakura vinden dit leuk.
  18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Je kind kan echt niet , alleen omdat het niet kan puzzellen, naar het sbo.

Hier viel zoon in groep 1 op. Daarop volgden vele observatie, door IB-er , later door Ambulant begeleidster. Een onderzoek door een psycholoog/orthopedagoog ( zoon bleek autisme te hebben) elke 6 weken gesprekken op school, OPP verslagen/rapporten en sessies met de AB-er. In groep 5 liep het vast en heeft de school zich handelsonbekwaam verklaard.

Toen moest de school alles overleggen aan het TLV, zodra die het goedkeuren kon onze zoon naar het speciale onderwijs.

Zo'n TLV is 2 jaar geldig, daarna wordt alles opnieuw bekeken en stromen sommige kinderen terug naar het reguliere en anderen niet.

Dus of de school is erg nalatig of je verteld niet alles .

In het laatste geval adviseer ik je dringend je kop uit het zand te halen en te gaan samenwerken met school zodat je kind op de juiste school terecht komt.

FatihaSakura en Lynx vinden dit leuk.
  19. FatihaSakura

FatihaSakura Actief lid

28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Misschien wil ze niet dat haar kindje naar het sbo gaat??
    Ik ken zelf een kennis die ook een kindje had die doorverwezen werd naar het sbo, maar dit absoluut niet wilde. Ik vind dat je altijd moet kijken na de behoeftes van je kind en er hangt een bepaald stigma rondom sbo. Heel jammer, ik hoop enkel dat het kindje hier niet de duppe van wordt.

20. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar begrijp ik het zo goed?
    School zegt dat jouw zoon moeilijk lerend is en dat hebben ze te lang voor jou verzwegen. Er is onderzoek gedaan (door wie?) en dit onderzoek bewijst dat jij gelijk hebt dat jouw zoon niet moeilijk lerend is. Dan kan school toch nooit zeggen dat jouw zoon naar het sbo moet? Daar heb je een dossier voor nodig met een onderzoek dat bewijst dat hij inderdaad moeilijk lerend is. Een sbo-verwijzing krijg je nooit alleen als de basisschool dat zegt.
    Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen?

Deel Deze Pagina