Startersregeling beëindigen na 13 weken?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Croissantje, 25 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Croissantje

Croissantje Bekend lid

1 dec 2010
    750
    0
    0
    Goedemiddag,

Sinds maandag 30 december 2013 maak ik gebruik van de Startersregeling; met behoud van een deel WW onderzoek ik de haalbaarheid van mijn eigen bedrijf.

Nu ben ik echter vrij onverwachts toch zwanger geworden (en helaas loopt dit allemaal niet 'vlekkeloos & voorspoedig'), waardoor het op dit moment niet realistisch is om mijn zelfstandigheidsplannen voort te zetten.
    Nu vraag ik mij het volgende af: kan de startersperiode ook eerder worden gestopt dan pas na 26 weken?

Mijn recht op WW loopt op basis van mijn opgebouwd arbeidsverleden sowieso door tot 1 november 2014.
    Alvast bedankt voor uw reactie!!

Met vriendelijke groet,
    Croissantje

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 26 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2014
    Beste Croissantje,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Je wilt weten of de startersperiode ook eerder gestopt kan worden vanwege complicaties met betrekking tot jouw zwangerschap.

Wanneer de startersperiode eenmaal toegekend wordt, kan deze niet onderbroken worden. De startperiode duurt 26 weken en kent een vaste korting van 29%. Na de startperiode kun je misschien weer terugvallen op je volledige WW-uitkering.

Ik weet niet welke complicaties zich voordoen met betrekking tot jouw zwangerschap. Als je ziek bent kun je jezelf ziek melden bij UWV. De eerste 13 weken (doorbetaling WW bij ziekte) zal de korting nog altijd wel 29% bedragen of zolang jouw startersperiode nog duurt. Wanneer je na 13 weken nog altijd ziek bent heb je mogelijk recht op een Ziektewet-uitkering. Ben je weer beter binnen de startperiode van 26 weken? Dan stopt de Ziektewet-uitkering en krijg je voor de rest van de startperiode weer 29% minder WW-uitkering.

Ben je ziek ten gevolge van zwangerschap? Ook in dit geval loopt de startersperiode gewoon door. Omdat de Ziektewet geen startersregeling kent met een vaste korting van 29% zul jij wanneer je ziek wordt bevonden ten gevolge van je zwangerschap 100% van het dagloon gaan ontvangen.

Ik adviseer je contact op te nemen met je adviseur werk. Hij/zij kan aangeven wat je het beste kunt doen in jouw situatie.

Actuele informatie over stoppen tijdens de startperiode vind je hier.

Ik wens je heel veel sterkte toe in deze moeilijke situatie.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina