Zwanger en werkend in de horeca op basis 0urenconrsct

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by LZ91, Mar 25, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LZ91

LZ91 Lid

Feb 18, 2014
    8
    0
    1
    NULL
    NULL

Beste allemaal,

De eerste keer dat ik een bericht post dus hoop dat alles goed gaat. Ik werk nu al 3 jaar bij een restaurant op basis van een 0 uren contract .

Ik ben onverwachts zwangerschap geworden en hier natuurlijk hartstikke blij mee nu heb ik het volgende probleem:

Ik ben nu 17 weken en 4 dagen zwanger en heb de eerste maanden weinig kunnen werken door mijn misselijkheid en voelde me futloos. Nu gaat het super en probeer ik zoveel mogelijk te werken maar na 6u lopen gaat mijn lichaam niet zo goed meer mee. Ik hoop toch om 24u per week te kunnen maken en doe daar echt heel hard mijn best voor.
    Nu is dit warme weer natuurlijk prachtig maar voor mij heel zwaar en ik moet nog door tot half juli en ben bang dat ik dit niet ga redden.
    Nu zag ik op dit forum dat sinds 13juni 2013 de wet is veranderd en dat je uitkering niet meer berekend wordt op de afgelopen maanden maar op het afgelopen jaar. Voor mij dus zeer gunstig aangezien ik tot december fulltime heb gewerkt. Maar stel dat ik het nu niet vol hou tot half juli, jullie moeten je voorstellen een super druk restaurant met een terras met zeker 150 zitplaatsen en binnen plaats voor 100 pax. Deze gaan elk weekend vol en de horeca is wat dat betreft heel hard, als ik ipv mij 2 andere jonge meiden ingezet kunnen worden doen zij dat natuurlijk. Al moet ik zeggen dat ze erg meegaand zijn met mijn zwangerschap maar geven ook aan dat ik van de zomer deze wedstrijd niet ga winnen. Maar stel dat het tot eind mei red, krijg ik dan al een uitkering of moet ik wachten tot half juli en gaat daarmee mijn zwangerschapsuitkering omlaag omdat ik 2 volle maanden niet heb gewerkt.

Ik hoop dat jullie mij een beetje snappen en hoop dat iemand hier iets over weet

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste LZ91,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je wilt weten hoe hoog je uitkering zal zijn.

De hoogte van je zwangerschapsuitkering is een gemiddelde van het SV-loon dat je verdiende tijdens je dienstverband.
    SV-loon is het bruto loon waarover sociale verzekeringspremies zijn afgedragen.
    We kijken daarbij naar een periode van twaalf maanden.
    De laatste maand (of 4 weken als je werkgever je loon per 4 weken betaalt) direct vóór ingang van je verlof telt daarbij niet mee.

Ben je korter dan een jaar in dienst geweest?
    Dan nemen we het gemiddelde van de periode waarin je in dienst was.

Actuele informatie over de berekening van je zwangerschapsuitkering vind je hier.

Je geeft aan dat je door je zwangerschap minder hebt kunnen werken en ook niet weet of je tot aan je verlof volledig kunt blijven werken.

Kun je minder (of niet meer) werken door je zwangerschap?
    Dan kun je jezelf bij je werkgever ziek melden.
    In de meeste gevallen moet je werkgever je blijven doorbetalen tijdens ziekte.
    Wanneer je werkgever niet verplicht is je loon door te betalen moet hij je ziek melden bij UWV.
    UWV gaat dan beoordelen of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering.

De hoogte van de Ziektewet i.v.m zwangerschap wordt op dezelfde manier berekend als je Zwangerschapsuitkering.

Ben je voor de start van je verlof nog ziek?
    Dan stopt de Ziektewet 6 weken voor je uitgerekende datum omdat je Zwangerschapsverlof dan in moet gaan.
    Deze moet nog wel apart worden aangevraagd.
    Dit moet je werkgever voor je doen.
    De aanvraag kan acht weken voor de uitgerekende datum gedaan worden.

De hoogte van je zwangerschapsuitkering zal in deze situatie even hoog zijn als je Ziektewet-uitkering.

Actuele informatie over recht op Ziektewet als oproepkracht vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page