Ik ben een student en ontvang studiefinanciering.. Omdat ik niet rond kan komen met dit bedrag werk ik daarnaast bij een uitzendbureau..in de tussentijd heb ik stage gelopen en in de zomervakantie had ik ergens anders gewerkt.. Nou ben ik 23 weken zwanger en heb sinds 16 weken ongeveer last van bekkeninstabiliteit...mijn stageplek heeft dan mijn werkzaamheden kunnen aanpassen...mijn fysio gaf als advies om hierna niet te werken...maar als ik niet kan rondkomen hoe doe ik dat? Ik woon nu namelijk bij mijn schoonouders omdat mijn studio mij te duur werd...ook hiernaast moet ik werken om mijn lasten te betalen...mijn schoonouders geven mij al onderdak en mijn lasten kunnen ze ook niet erbij gaan betAlen...nou heb ik enkele keren geprobeerd te werken zonder succes...toen ik thuis kwam bleef ik dagenlang in bed door de pijn...ik wil graag mijn uitzendbureau waar ik een contract mee heb...0 uren dus ze zijn niet gedwongen om mij werk te geven...vertellen dat ik bekkeninstabiliteit heb...maar als ik dit doorgeef kan ik helemaal niet meer werken en geld heb ik hard nodig om mijn lasten te blijven betalen.. Dus mijn vraag is kan ik op basis hiervan een vervroegd verlof krijgen..zowel hoe kan ik dit regelen?
Beste Mom2Be92, Je werkt voor een uitzendbureau op basis van een 0-uren contract en wilt nu weten hoe je vervroegd met verlof kunt. Als je gezondheidsklachten hebt door je zwangerschap en het advies hebt gekregen rustig aan te doen meldt je ziek bij je werkgever. Je werkgever vraagt dan een Ziektewet-uitkering voor je aan bij UWV. UWV berekent vervolgens aan de hand van je inkomsten in het jaar voor je eerste ziektedag hoe hoog je uitkering wordt. Van het gemiddelde inkomen (dagloon) dat uit deze berekening komt ontvang je 100%. Vanaf 6 weken voor je uitgerekende datum ga je dan met verlof. De aanvraag hiervoor dien je zelf in bij UWV telefoon ( 0900-9294). Actuele informatie over ziek zijn voor je verlof en de berekening van een Ziektewet-uitkering kun lezen door op de linkjes te klikken. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uvw.nl/webcare
Beste Elle, Bedankt voor je reactie, Ik heb echter in dit jaar(2014) niet zoveel gewerkt omdat het nu met bezuinigen heel stil is. Ook heb ik ind e afgelopen jaar voor 3 werkgevers gewerkt. Is het mogelijk om alle drie de werkgevers bij jullie te vermelden zodat ik een eerlijke ziektewet uitkering en uiteindelijk zwangerschapverlof kan krijgen? Ik woon nu tijdelijk bij mijn schoonouders en mijn vriend en zij werken allemaal...alleen zij betalen mijn lasten niet...heeft dit een invloed op mijn verlof en of waarschijnlijke uitkering? Bedankt voor je tijd
Beste Mom2Be92, UWV berekent het dagloon op basis van wat je verdiend hebt tijdens het laatste dienstverband waarin je ziek wordt. Dit staat ook zo uitgelegd in de link die Ella gaf. UWV houdt geen rekening met jouw vaste lasten. Op jouw eventuele Ziektewet-uitkering en zwangerschapsuitkering hebben medebewoners geen invloed. Je leefsituatie is wel van invloed wanneer je toeslag aanvraagt op je Ziektewet-uitkering (omdat je wellicht onder het sociaal minimum zit). Je gaf aan dat je meerdere werkgevers hebt gehad. Met wellicht ook verschillende contracten. Misschien heb je recht op een WW-uitkering vanuit een van deze twee voorgaande dienstverbanden. Vanuit de WW ben je verzekerd voor ziekte (of wanneer je binnen vier weken na je WW-uitkering ziek raakt). Ook ben je verzekerd voor zwangerschapsverlof wanneer je vermoedelijke bevallingsdatum binnen tien weken na je WW-uitkering ligt. Hier vind je de voorwaarden voor een WW-uitkering. Actuele informatie over toeslag van UWV vind je hier. Ik wens jou veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare