Beste UWV, Ik heb een vraag, tijdens mijn zwangerschap ben ik ziek geworden. Na de bevalling 2x geopereerd, drie maanden later nogmaals. Al deze tijd ben ik ziekgemeld. Gelukkig ben ik wel bevallen van een gezonde zoon Ik ben tijdens mijn zwangerschap ziekgemeld door mijn werkgever, binnen mijn zwangerschapsverlof heb ik tijdig een verlengde ziekmelding gedaan. Nu ben ik door mijn werkgever aanzienlijk gekort in mijn salaris, dit komt omdat ik had afgesproken aansluitend aan mijn bevallingverlof ouderschapsverlof op te nemen. Echter naar mijn idee is dit met een ziektewet/zwangerschapsuitkering niet mogelijk. Volgens mij behoud je dan het recht op salaris, opbouw van vakantie uren etc zoals deze voor de ziekmelding was. Kunt u hier uitsluitsel over geven. Daarnaast heb ik een vraag waarvan ik weet dat deze niet binnen het UWV valt. Maar ik kan deze niet terugvinden bij Rijksoverheid. Deze gaat over wanneer ouderschapsverlof in gaat. Is er een behoud van uren bij ziekmelding voordat het ouderschapsverlof is aangevangen. Met vriendelijke groet, Lexie
Beste Lexie, Gefeliciteerd met de geboorte van je zoon. Je wilt weten of je werkgever je salaris mag korten omdat er al voordat je ziek werd was afgesproken ouderschapsverlof op te nemen. Dit is een juridische vraag. UWV Webcare is niet bevoegd juridisch advies te geven. Ik adviseer je hiervoor juridisch advies in te winnen bij bijvoorbeeld de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020). Ook je vraag over de ingangsdatum van je ouderschapsverlof kun je daar stellen. Actuele informatie over ouderschapsverlof kun je hier terugvinden. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare