Bevallen na totaalruptuur

Discussion in 'De bevalling' started by Redhead, Mar 25, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Redhead

Redhead Fanatiek lid

Dec 28, 2010
    2,652
    0
    36
    Omgeving Haarlem
    Hallo hallo,

Wij hebben een keuzeprobleempje.

Bij de vorige bevalling heb ik helaas een totaal ruptuur opgelopen. Gelukkig ben ik erg netjes gehecht en voorspoedig genezen en ik heb ik minder last van gehad dan ik verwachtte. Sindsdien heb ik gezegd dat ik het risico niet wil lopen op een tweede keer een totaal ruptuur met alle gevolgen die hier bij zouden kunnen horen. Hersteloperaties en in het ergste geval incontinentie aan twee kanten... Dus wilde ik een keizersnede.

Nu ben ik zwanger van ons tweede kindje en heb ik een gesprek gehad bij de gynaecoloog. Nu vertelde zij me dat de kans op herhaling erg klein is (net als een eerste keer). Een preventieve knip garandeert niet dat je niet scheurt.

Nu twijfel ik toch. Een keizersnede zorgt ervoor dat ik geen kans loop op nogmaals een totaal ruptuur. Wel is de genezingsperiode lang (bij een ruptuur ook) en is het simpelweg een flinke ingreep met een flinke buikwond.
    Een natuurlijke bevalling is beter voor het kindje en mocht het wel goed gaan is de herstelperiode een stuk korter. Dat heeft natuurlijk mijn voorkeur, hoewel ik helaas de risico's niet in kan schatten.

Wie o wie kan mij een beetje in de goede richting helpen? Gelukkig heb ik nog een week of 16 om het te beslissen :).

2. Ollie123

Ollie123 Lid

Nov 26, 2009
    53
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Redhead.

Allereerst gefelicteerd met je zwangerschap. Ik kan me voorstellen dat je met een dilemma zit. Ik zit in hetzelfde schuitje. Ruim 2 jaar geleden ben in bevallen van mijn zoontje, met als gevolg een totaalruptuur. Gelukkig heel goed herstelt. Maar nu ben ik 34 weken zwanger van de tweede en vind het erg spannend worden nu. Van de gyn destijd mocht ik bij een evt. tweede gewoon thuis bevallen.
    Ik heb dan ook in overleg met de vlos besloten om thuis te gaan bevallen (of iig dit te gaan proberen). En....ik heb ook aangegeven GEEN preventieve knip te willen. (tuurlijk mag de vlos knippen als ze denkt dat het de verkeerde kan op gaat, maar volgens haar was een preventieve knip geen garantie op niet uitscheuren) Mijn zoontje is geboren met zijn handje naast zijn hoofd en de kans dat deze kleine weer zo ter wereld komt is wel klein...
    Ik heb alle voors en tegens afgewogen en ik geef persoonlijk toch de voorkeur aan een vaginale bevalling (ondanks dat ik als de dood ben levenslang incontinent te worden)
    Omdat ik iets verder dan jou zwanger ben, kan ik je over een aantal weekjes vertelln hoe het is/was geweest....
    Heel veel succes met het maken van je beslissing...

Groetjes Ollie

3. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Oef ik lees even mee! Ik ben enorm benieuwd!

4. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Ik snap je probleem! Ik heb 2 x een keizersnede gehad en het herstel is inderdaad wel pittig. Bij de eerste herstelde ik snel, maar bij de 2e heeft het wel een tijdje geduurd. Je mag de eerste 6 weken niet tillen, tenminste niks zwaarder dan je baby. Dat vond ik het lastigst met nog een peuter thuis. Maar goed, het is niet anders. Het is een zware buikoperatie met de bijbehorende herstelperiode en pijn.
    Maar het heeft mij niet afgeschrikt het een 2e keer te ondergaan :D.

Achteraf goede keuze, want ik had hem niet normaal kunnen krijgen, had iig (volgens de gyneacoloog) een totaal ruptuur gehad. Het is een heel moeilijk dilemma. Volg je gevoel in deze, dat is echt de beste raadgever.

5. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

Nov 21, 2009
    3,619
    0
    36
    .
    Nederland
    Mijn stiefzusje had bij haar 1e kindje ook een totaalruptuur. Ze heeft na een jaar nog nacontroles in het zkh gehad ivm blaas etc etc. In februari is ze op de natuurlijke manier thuis bevallen van haar 2e kindje zonder problemen! Mijn stiefzusje werd hetzelfde verteld als jou na haar 1e bevalling met zelfs het advies om het misschien maar bij 1 kindje te houden, maar na de controles na een jaar zeiden ze daar al niets meer over. Zij werd alleen goed door vk in de gaten gehouden ivm evt verzakkingen ed, want dan zou ze meteen naar de gyn doorgestuurd worden voor verdere begeleiding.

Hoop dat je iets aan dit verhaal hebt. S6!

6. Redhead

Redhead Fanatiek lid

Dec 28, 2010
    2,652
    0
    36
    Omgeving Haarlem
    Meiden, erg bedankt voor jullie reacties! Mijn voorkeur gaat nu ook uit naar een natuurlijke bevalling. Morgen nog een gesprek met de verloskundige erover.

Ollie, laat je nog even weten hoe het gegaan is? Ik ben erg benieuwd. Heel veel succes!

7. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hallo,
    Ik heb al wel ervaring met bevallen na een totaalruptuur. Bij de (thuis)bevalling van de oudste heb ik er ook 1 opgelopen, en moest dus in het ziekenhuis gehecht worden. Gelukkig is ook alles goed genezen.
    Tijdens de tweede zwangerschap hebben we het veel met de Vk gehad over de bevalling en dan met name over het scheuren/knippen tijdens de bevalling. Mijn angst werd een beetje weggewuifd, het zou allemaal wel goedkomen, en dat ik een totaalruptuur had opgelopen, wilde niet zeggen dat dat nu ook zou gebeuren (maar ook niet dat dit niet zou gebeuren). Ik werd niet met zekerheid geknipt, en het was vooral belangrijk dat ik goed luisterde naar de aanwijzingen van de Vk tijdens de bevalling.
    Ik moest wel in het ziekenhuis bevallen, omdat ik na de eerste bevalling ook veel bloed was verloren. Maar ik had ook niet meer thuis willen bevallen.
    Uiteindelijk heb ik een zeer voorspoedige en supersnelle bevalling gehad van onze jongste. Helaas wel met als resultaat een subtotaalruptuur. Deze kan de Vk ook niet hechten en moest de gyn opgepiept worden. Hij heeft me gelukkig weer heel goed gehecht.
    Bij controle bij de gyn, was hij goed pissig op mijn Vk. Hij heeft schijnbaar ook een ernstig gesprek met haar gehad na mijn bevalling. Hij vond namelijk dat zij niet goed gehandeld had, en dat er na een totaalruptuur altijd geknipt moet worden.
    Ik weet natuurlijk ook niet wat wijsheid is. Ik ben nu ook gelukkig weer goed genezen, maar er zijn wel wat kleine klachten die ik aan de bevallingen over heb gehouden. Mocht ik ooit nog zwanger willen worden, wil ik tijdens de bevalling begeleid worden door de gyn, of een keizersnede. Dat is natuurlijk ook niet zaligmakend, maar ik ben als de dood dat het niet nog een keer goed genees. Ik heb die keuze trouwens niet gehad tijdens de tweede zwangerschap.
    Ik weet niet of er bij jou een reden was voor de totaalruptuur (groot kind, verkeerde ligging..). Bij mij is het waarschijnlijk een combi van snelle bevalling (vooral tijdens het persen) en een zwakke huid. Ik kan je natuurlijk niet adviseren wat je moet doen. Maar dit zijn mijn ervaringen. Succes!

Share This Page