Vroeger, toen ik een kind was, werd mijn verjaardag tot aan m'n schooltijd gewoon gevierd met m'n ouders en twee sets grootouders. Dat was het bezoek. En volgens mij was dat heel fijn, want ik kreeg lekker veel aandacht van de aanwezigen, hihi. Als schoolkind kreeg ik een kleinschalig kinderfeestje met klasgenootjes en op een andere dag kwamen weer de grootouders langs. Heel soms misschien eens een oom of tante of buurvrouw als die toevallig per ongeluk in de buurt was, maar dat was het dan ook. Dat was mijn referentiekader de afgelopen 30 jaar. Mijn man heeft dezelfde ervaring. Inmiddels leven we anno 2013 en krijg ik structureel uitnodigingen van bevriende jonge ouders om naar het verjaardagsfeestje van hun kindje van 1, 2 of 3 te komen. Dat is blijkbaar de way to go tegenwoordig? Daar heeft zo'n kindje toch helemaal niks aan? De ouders zelf vieren ook gewoon hun verjaardag, dus het is geen verkapt feest voor de ouders zelf. Dit is een wat onsamenhangend verhaal, merk ik. Mijn punt is vooral dat het me verbaast, dat ik het zelf iig niet wil voor mijn kind en dat ik niet per se zit te wachten op allemaal kinderfeestjes voor kinderen waar ik op zich natuurlijk weinig echte band mee heb (ik ben bevriend met hun ouders, niet met hen, hoe lief ze ook zijn). Maar ik voel me toch ook verplicht om te gaan. Is dit inderdaad normaal tegenwoordig? Zijn er anderen die deze trend liever niet volgen? Hoe gaan jullie daar tactisch mee om? Het is nu allemaal nog prima te doen en gezellig (nog op 1 hand te tellen per jaar), maar als het echt 1 dreumesfeestje per maand wordt, dan wordt het mij toch wel wat veel. Edit: en waar ik echt tegenop zie is dat mensen straks gaan roepen dat het zo zielig is voor mijn kind als ik niet hetzelfde doe.
Ik krijg ook vaak uitnodigingen voor feestjes van neefjes en nichtjes.... Vind het opzich best leuk, maar ik voel me niet verplicht om te gaan. Soms is het gewoon te ver weg, bijvoorbeeld Zelf ben ik niet van plan om alle neven en nichten uit te nodigen.... Vind ik niet echt nodig... Iedereen is welkom, maar ik ga geen uitnodigingen sturen! Doe ik voor mijn eigen verjaardag ook niet, trouwens
Ik kan me niet anders herinneren als verjaardagen vol visite. Bij ons kwamen ook altijd ooms en tantes met neefjes en nichtjes, vrienden van mijn ouders met kinderen, vanaf mijn 1e verjaardag. Het is dus denk ik maar net wat je van huis uit gewend bent. En dus wordt hier ook altijd de hele meute uitgenodigd voor zowel onze verjaardag als die van onze prinses
Ik ben dit ook alleen maar gewend, maar ga niet iedereen een uitnodiging sturen maar iedereen is welkom.
Beatrijs Ritsema, bekend van de pittige stukjes over 'goede manieren', schrijft er overigens dit grappige stukje over: Grotemensenfeest Moderne Manieren volgens Beatrijs Ritsema Gaat niet helemaal over mijn vraag, maar wel zijdelings. Ik zal het even integraal kopieren:
Ik ben niet van plan om de eerste jaren van alles en iedereen uit te nodigen. Alleen de opa's en oma's, mijn broer mijn onze zusjes. Dan zit ons huis ook vol Ik krijg ook geen uitnodigingen voor de feestjes van 1-, 2- of 3-jarigen.
Hier altijd visite van ooms en tantes met of zondet kinderen. Mijn ooms rn tantes nodig ik nog steeds uit voor mn verjaardag! Veel van mijn nichtjes en mn neefje komen vaak ook en ik naar hun maar als je is niet kan sla je over en das ook geenprobleem! Op mijn meisjes vverjaardag komen ook grootouders, ooms en tantes (mijn en mn vriend zn zussen/zwagers) dan niet ook nog eens mijn ooms en tantes en neef en nichtjes behalve degene waar echt veel contact mee is. Ook goede vrienden (met kids) komen. Ik vind verjaardag vieren altijd hartstikke leuk en geniet van alle visite die er voor mijn meisje is!
Wij hebben een aantal goede vrienden die we veel zien en ja, die komen dus naar onze verjaardagen, maar ook naar die van onze dochter. De meesten met kinderen, alleen maar gezellig. Andersom gaan wij ook naar die van hen en hun kinderen, als ze die hebben. Onze dochter is gek op die mensen en heeft ook al echt wat vriendjes/vriendinnetjes die ze graag ziet. Nooit zo bij stil gestaan, al vind ik het soms ook wel veel. Zo was ik laatst op de verjaardag van iemand zijn kind die ik verder eigenlijk nooit meer zie en heb mezelf ook voorgenomen dat niet meer te doen. Je moet ergens een grens trekken. Daarentegen nodigen we bijna geen familie van mijn man uit, daar is het contact zo minimaal mee.
Mijn dochter heeft de 1e 2 verjaardagen ook zo gevierd zoals jij aangeeft maar daarna vroeg ze doelbewust om bepaalde mensen die wij uiteraard dan ook uitnodigen met als resultaat dat de woonkamer vrij snel vol zit.. Ik vind het niet erg. Sowieso vieren wij de verjaardagen allemaal tegelijkertijd (zie mijn onderschrift) Dus het is automatisch een volle bak dan.
Dat vind ik een mooie! Gewoon de eerste jaren heel klein houden en dan gewoon zien wat het kind zelf aangeeft. Goede tip!
Vroeger hadden wij iedere verjaardag een huis vol visite, van tantes en ooms tot aan opa's en oma's van beide kanten van de familie, enorm drukke boel maar wel heel leuk. Inmiddels heb ik geen contact meer met de familie van mijn beide kanten van mijn ouders, de enige die ik nog zo af en toe eens zie is mijn oma en de zus van mijn moeder. Hier dus geen overvolle kamer met de verjaardag van de kids ( onze verjaardagen vieren we niet ) Ik vind het wel gezellig als er veel visite is, maar ik ben dan ook gewoon een gezelligheids dier, ik nodig dan ook onze beste vrienden gewoon uit op de verjaardagen, wij gaan ook naar die van hun kids, en niet omdat we ons verplicht voelen maar meer omdat we het gewoon leuk vinden. Tja, een huis vol visite, ik vind het altijd wel iets hebben. Maar je moet doen waar jij je het beste bij voelt
Waar ik meer moeite mee heb is dat ouders het nodig vinden om een kinderverjaardag ettelijke malen steeds weer opnieuw te moeten vieren. Op zaterdag komt dan de familie,op zondag de vrienden,buren en kennissen en een week later komen dan weer de mensen die op die datum niet konden. Dat vind ik pas overdreven. Als mijn kind jarig is wordt het op ene datum gevierd en voor degene die niet kunnen is het jammer maar helaas.Als ze willen komen dan maken ze wel tijd en anders niet. Hier komen ook vrienden met hun kinderen op visite want dat vind ik gezellig en de kinderen trekken leuk met elkaar op.Maar ook daarvoor geldt dat wanneer ze niet kunnen is het jammer maar ga het niet weer opnieuw vieren.
wij vieren het met de opa's en oma's en met mijn zus en haar gezin en de stiefbroer en zus van mijn man. wijzelf gaan alleen naar de verjaardagen van onze ouders, broers en zussen en hun kinderen. hoe dat straks gaat als ze naar school gaan weet ik nog niet
als wij de verjaardag van mijn dochter vieren nodig ik ook vrienden van ons uit. Wel meld ik er altijd bij dat het geen verplichting is en geen zin of geen tijd prima is. Nu gaat het om 2 vriendenstellen waarvan 1 zelf ook een kindje waar we op de verjaardag gaan en 1 stel waar we gewoon heel goed bevriend mee zijn. Andere vrienden nodigen we niet uit. Verder is het alleen familie en op ene andere dag een kinderfeestje. verder heb ik er geen last van hoe andere mensen de verjaardag van hun kind vieren hoor..als ze dat verdeeld over 6 keer willen doen moeten ze dat zeker doen! Snap eerlijk gezegd niet zo waarom mensen zich tegenwoordig zo druk maken over hoe andere bepaalde dingen doen. heb je toch geen last van?
Misschien maak ik me gewoon ook wel te druk over wat mensen straks van ons verwachten. Hoe dat allemaal gaat straks. Wat ik verrassend vind is dat veel van jullie vroeger ook gewoon drukke feestjes hadden. Ik dacht dat dat echt iets van nu was. Wel een eye-opener.
Ik kan mij de verjaardagen niet anders herinneren dan het hele huis bom vol visite. Familie, vrienden, buren met al hun kids. De hele dag lekker eten, zingen en kaarsjes uitblazen en 's avonds een tafel vol eten. Super gezellig, en zo doen wij het ook met onze kinderen en onze verjaardagen ( man en ik zijn bijna tegelijk jarig dus wij vieren het gezamenlijk). Is toch leuk! Het gaat mij echt om de gezelligheid, en ik ben er van overtuigd dat mijn kinderen dat vanaf jongs af aan gezellig vonden.
Hier kwamen vrienden van mijn ouders en ooms en tante's ook allemaal op mijn verjaardag hoor. Ik vind daar niks vreemds aan, toch gezellig om met zn allen de verjaardag van je kindje te vieren?
Ik ga zelf al jaren naar de verjaardagen van de kinderen van een goede vriendin, heel gezellig. De jongste die vroeg dit jaar of ik als je blieft wou komen, al was het maar 5 minuten. Dit omdat we hadden aangegeven dat we precies dat weekend gaaan verhuizen. Lief toch? Maar als ik niet kan, dan kan ik niet, zo zit ik er dan ook wel weer in. Zelf wil ik,later ook vrienden uitnodigen. Maar moet daar bij wel opmerken dat onze kinderen geen opa en oma zullen hebben, alleen een overgrootmoeder, voor wie het reizen te ver is en een oom die waarschijnlijk aan zal geven te druk te zijn om te komen.... M'n huis hoeft niet vol te zitten, maar helemaal niemand op de verjaardagen zou ik ook jammer vinden. Kind merkt het de eerste jaren missschien niet, maar de foto's zullen wel als herinnering dienen.
Waarom zou je dat nu al allemaal gaan plannen Kijk tegen die tijd gewoon wat je wel en niet leuk vindt. Ik las je andere topic over kraamzorg en ik zou je als tip willen geven om een beetje te relaxen. Laat het wat meer op je afkomen ipv alles nu bij 6 weken zwangerschap al op voorhand uit te sluiten.
Mijn dochter is 12 augustus begonnen op school en geeft woensdag der 7e kinderfeestje. 12 september had ze haar eigen kinderfeestje. Dit tikt enorm aan in mijn portemonnee maar goed zelf die ik ook aan de hipe mee en zijn met 8 kinderen Naar een binnenspeeltuin geweest. Dan heb ik in sept verjaardagen van schoonbroer, kleine van schoonbroer, 3 zusjes, moeder, schoonmoeder en mijn dochter. Ik ben altijd zo blij als sept voorbij is kwa feestjes en onkosten en dan dit jaar gemiddeld 1 kinderfeestje erbij per week. Ik ga trouwens Naar alle verjaardagen maar als het niet zou kunnen ook Goed toch.? Bedoel nichtje van mijn dochter was 14 sept jarig en die dag hield ik het feestje van mijn dochter. Ga dit niet anders planne omdat er een ander jarig is dan. Heb der wel een tegoed kaart gestuurd van bartsmit met een kaartje zodat ze weet dat ze aan haar denken. Met 4 zusjes en mijn partner ook 2 waar hij contact mee heeft is het noot rustig op feestjes. Inc aanhang, vrienden, kinderen en overige familie is het altijd volle bak