Iemand aanwezig die een beetje verstand heeft van de markt rondom haardhout? Twee jaar geleden kostte 1m3 losgestort nog ongeveer 60 euro. Nu betaal je al 200 euro voor 1m3! (Ovengedroogd puur eikenhout) Maar mijn vraag is of er iemand is die weet (of vermoed) dat de prijzen komende tijd juist weer gaan dalen? Of mogelijk nog verder stijgen? Ik ben een beetje zoekende naar wanneer we weer gaan bestellen. We hebben minstens 2m3 nodig dus 400 euro is nogal een duur grapje. Als de verwachting nu is dat ze weer goedkoper worden, dan wacht ik even een paar maanden...
Ik heb geen verstand van de verwachtingen, maar wij hebben vorig jaar april besteld voor deze winter. Dat was 199 voor 3 m3. Nog aardig aan de prijs met eerst, maar het scheelde aanzienlijk met datzelfde jaar december/januari. Daarbij hebben we ook 2 big bags fruit hout gekocht van een appelboor, dat mengen we nu en dat werkt echt best goed.
Ja helaas zijn de prijzen in 2 jaar tijd verdriedubbeld. Dus ben heel benieuwd of het weer gaat zakken...
Nu is niet de ideale tijd om hout te kopen. Denk dat je beter tot hoogzomer kunt wachten. Verwacht dat dan de prijs wel iets zal zakken. Dan is het geen stookseizoen. Nat/vers hout is ook goedkoper. Maar dan moet je wel ruimte hebben om het op te slaan.
Normaal kopen we altijd in de zomer maar het heeft tot nu toe niet uitgemaakt of je in de zomer of winter koopt. Het was altijd een steady prijs. Maar nu dus zo hard omhoog dat ik misschien niet wil wachten tot de zomer. Voor hetzelfde geld is het dan nóg duurder. Maar daar heb ik dus andere inzichten voor nodig want misschien dalen de energieprijzen ook voor hen en rekenen ze dat door in de prijs. Of misschien is dit het nieuwe normaal net als in de supermarkt en wordt het nooit meer goedkoper dan dit? Ps we willen wel echt ovengedroogd gekliefd hardhout. Vers hout is iets goedkoper maar is tientjeswerk / te verwaarlozen. Oh en vergeet de voorrijkosten ook niet
Wet van vraag en aanbod, denk dat de prijs pas gaat dalen als gemeentes houtstook gaan verbieden. Het is nu zo populair geworden dat de prijzen door het dak zijn gegaan. En idd de voorrijkosten daar verdienen ze ook lekker op.
Ik heb geen idee of het goedkoper wordt, maar een karretje huren en zelf halen? Dat scheelt al voorrijkosten En verder, als ik zie wat wij per maand besparen aan gas, dan hebben wij 200 euro per m3 er dik uit. Nu kopen we tot nu toe nooit hout, er gaat af en toe een boom om in onze tuin, waardoor we hout genoeg hadden dit jaar. Maar het eind is wel in zicht van de droge voorraad, dus nu staat er een kuub of 2 net nat hout tot volgend jaar te wachten
Wij hebben hier een boer in de buurt die het voor 120eu per m3 nog verkoopt, ook nu nog. Wellicht is er iets anders bij jullie in de buurt wat ook goedkoper is dan die 200eu maar prima hout?