Goedemiddag, Zit met een klein "probleempje". De kans bestaat dat mijn mannetje van 16 maanden de 5e ziekte heeft. Een kindje bij de opvang had de 5e ziekte. Nu is mijn zoontje sinds een dag of 4 wat hangerig en lusteloos. Beetje verhoging en krijgt nu wat rode uitslag in zn gezicht. Nu belde mijn vriendin net dat ze morgenavond langs wil komen met haar vriend. Ze wil ons (weet ik 100% zeker) vertellen dat ze zwanger is! Wat te doen? De 5e ziekte is toch gevaarlijk voor zwangere vrouwen? Mijn zoontje ligt al op bed als ze komen maar is dit veilig genoeg voor haar? Ze weet niet dat ik weet dat ze zwanger is dus dat maakt het wat lastig. En ik weet ook niet zeker of mijn mannetje de 5e ziekte heeft... Wat zouden jullie doen???
Als ze geen antistoffen heeft, is het idd zeer gevaarlijk in de zwangerschap. Kun je niet een smsje/mailtje sturen met bijvoorbeeld; 'Hey, de kleine is een beetje ziek (waarschijnlijk 5e ziekte), ik weet niet of je deze al gehad hebt? Hij heeft allemaal uitslag namelijk, kan wel vervelend zijn!' Zonder de zwangerschap te vernoemen dan. Dan gaat ze waarschijnlijk zelf even opzoeken en lezen dat de 5e ziekte gevaarlijk is tijdens de zwangerschap. Als ze het niet opzoekt/alsnog niet doorheeft dat het gevaarlijk is en toch wil komen, zou ik wel vragen/zeggen dat het niet zo'n goed idee is mocht ze misschien zwanger zijn... Liever vertellen dan het risico nemen.
ik denk niet dat het een probleem is als hij al op bed ligt miss even googlen op hoe de besmetting gaat
Het is trouwens volgens mij niet meer besmettelijk als ze eenmaal vlekjes hebben en/of ziek zijn, dat dan weer niet...
Ja zoiets. Ik kan alleen echt niet weten dat ze zwnger is eigenlijk . Ze waren hier ook nooit mee bezig en altijd roepen dat ze geen kinderen willen. Dus kan het niet doen in de trant van "mocht je zwanger zijn" . Maar wil inderdaad geen risico lopen!
Nou als het niet meer besmettelijk is, wat ik op verschillende sites lees, en hij ligt in bed, kan het niet zoveel kwaad denk ik. Eventueel slabbetjes enz die hij gebruikt even wegleggen en/of voor de zekerheid even de HA bellen om te vragen of het uberhaupt nog besmettelijk is.
Ja 't is een beetje moeilijk zo'n dingen. Zo is een familielid van mij ook in verwachting, ook noooit verwacht dus dan kijk je even zo .
Denk het eigenlijk ook nu ik verder lees. Zal goed mijn handen wassen als ik hem op bed heb gelegd en zn spulletjes opruimen.
Ja inderdaad. Toen ik het dus hoorde viel ik bijna steil achterover van verbazing . Moet dus morgen wel net doen of ik het nog niet weet. Das probleempje nummer morgen haha
Misschien draag je het zelf ook bij je zonder dat je het weet en kun je het ook overbrengen ..Ik zou er wel duidelijk in zijn ..
Hm lastig.... ik zou geen risico nemen denk ik en de afspraak afzeggen. Desnoods zeg je dat je buikgriep hebt ofzo.
Maar denken jullie gezien de symptomen vd 5e ziekte dat mijn zoontje die heeft? Geen uitslag op lichaam, alleen in gezicht. Af en toe wat verhoging, hangerig, eet wat minder. En hoelang zou ik besmettelijk zijn als ik het zelf niet krijg? Kan ik dan wel volgende week bijvoorbeeld afspreken?
volgens mij moet de uitslag wel over het hele lichaam zitten, maar wat niet is kan natuurlijk nog komen ..En hoelang het besmettelijk is , don't know , misschien ff op google-en
hier hadden ze beide ook vlekken over het hele lijf die komen en gaan. doe je m in een warm bad en hij komt onder de vlekken eruit en zijn wangen zien eruit alsof je hem in het gezicht heb geslagen is het de 5e ziekte. (heet ook wel slapped in the face disease) die vlekken op het lichaam blijven gedurende een aantal weken bij inspanning en warmte iedere keer opvlammen. hier was de 2de er behoorlijk ziek van de oudste nauwelijks wat van gemerkt. die ook veeeeeeeeeeel minder uitslag nauwelijks zichtbaar. wel die wangen. dus t zou heeel goed kunnen.