Ik heb de uitslag van mijn AMH binnen en dit is 9.56. Ik ben 38 jaar. Weet iemand hoe ik deze waarde kan interpreteren? (duurt nog even tot we gesprek met arts hebben)
Het is een ontzettend hoge waarde en alles met een waarde boven de 5 (dacht ik) kan op PCOS wijzen. Ben je hier toevallig bekend mee?
Nee niet bekend mee. Op de echo zag de gynaecoloog ook dat ik bovengemiddelde eicelvoorraad heb, hij noemde niet dat dit negatief is en ook niets over PCOS. Ik ben nu wel in verwarring
Hier kan je e.e.a. erover lezen. Staat ook een stukje bij over een hoge AMH waarde (boven de 4-5) en PCOS. https://fitforfertility.nl/amh-zegt-het-werkelijk-iets-over-je-eicelreserve/ https://hesselsgrob.com/nieuws/uitleg-over-twee-nieuwe-testen-amh-en-fsh
Ik heb al heel veel gelezen hierover maar word er dus eerlijk gezegd niet wijzer van. Ik zit qua referentiewaarden nog net binnen de marge maar wel aan de top. Al mijn andere bloedwaarden zijn goed. Ik heb verder ook totaal geen klachten die bij PCOS passen. Mijn cyclus is ook heel erg regelmatig, tot op de dag af. Ben heel benieuwd wat de gyn zegt als we weer een afspraak hebben. Duurt helaas nog 1,5 week.
Ik weet het niet, maar ik lees alleen dat de refentiewaarde 5 (grensgeval PCOS) is en jij bijna op 10 zit. Niet iedereen met PCOS heeft een onregelmatige cyclus. Heb een vriendin met PCOS welke gewoon een regelmatige cyclus heeft, echter vaak geen eisprong. Bleek ook verhoogde AMH waade te hebben en dus PCOS. Op welke dag van je cyclus heb je bloed geprikt? Is er ook bloedgeprikt voor FSH en LH?
Op 2e dag van cyclus geprikt. FSH was 5.1. LH is niet bepaald. Mocht het toch PCOS zijn, wat kan daar aan gedaan worden? Ik ben 2x zwanger geweest en dit resulteerde in 2 vroege miskramen. Mijn gyn zei dat als je menstrueert je ook een eisprong hebt gehad. Ik ben elke vier weken ongesteld en vind met ovulatietesten altijd mijn piek.
Dag 2 is prima. Wat er aan PCOS gedaan kan worden kan ik je verder niet mee helpen, heb dit zelf verder niet. Zou eerst de afspraak met je arts afwachten en zien wat deze zegt over de waardes. Misschien als de afspraak nog even duurt kan je er een mailtje of kort telefoontje aan wagen? Opzich kan je zonder eispong wel een menstruatie krijgen. Ze noemen het dan geen menstruatie maar wel gewoon een menstruatieachtige bloeding. Helaas is het allemaal niet zo zwart/wit. Maar wat ik al aangaf, vriendin van mij had ook gewoon een nette regelmatige cyclus maar wel PCOS. Zou echt verder je arts raadplegen.
Als je pcos hebt dan zouden ze dat ook moeten zien op de echo volgens mij. Ook heb je vaak wel andere klachten die in het rijtje staan zoals onregelmatige cyclus of veel beharing of acne. Dus als de gyn niets geks heeft gezien op de echo, dan heb je blijkbaar een hoge eicel reserve. Amh van 9 op jouw leeftijd is wel echt heel erg hoog. Dat hoeft niet negatief te zijn. ik had zelf een amh van 4.3 op 38 jarige leeftijd en dat is zelfs al heel erg hoog. Ook gewoon regelmatige cyclus altijd gehad en ook geen pcos. volgens mij zit het bij mij ook in de familie. Mijn moeder heeft een nicht die boven de 50 op natuurlijke wijze 2 kinderen heeft gekregen. wat mij is verteld is dat je bij een hoge voorraad soms ziet dat de kwaliteit per stuk gemiddeld wat minder is. Dat zou mogelijk ook de miskramen kunnen verklaren? Ik heb zelf vorig jaar ook 3 miskramen gehad. Veel succes bij het gesprek alvast!
Bedankt voor je reactie! Ik vind het zo gek en weet dus ook niet hoe het te verklaren valt. Echt heel benieuwd wat de gyn erover gaat zeggen. Ik heb echt totaal geen andere klachten die bij de bekende PCOS symptomen passen. AMH zegt natuurlijk ook niet alles over de kwaliteit inderdaad, en dat is wel nodig bij gezonde zwangerschappen. Hoe is het bij jou afgelopen als ik vragen mag? Drie miskramen is ook niet niks zeg!
natuurlijk mag je dat vragen. Ik ben nu 11 weken zwanger van mijn 2e kindje na de 10e terugplaatsing So far so good
ja, ivf inderdaad waar ben je onder behandeling? ga je binnenkort ivf starten? Met een amh van 9 zullen ze waarschijnlijk heel lage hormoon doseringen geven. ik had met 150 gonal f tussen de 30 en 40 follikels
Hoe vond je de ivf behandeling? Ik ben verwezen naar Rijnstate en net twee gesprekken en onderzoeken gehad (bloed en sperma). Kwam na de verwijzing toch een zwangerschap weer, maar liep dus uit op miskraam. Toen alles weer even on hold omdat ik wachtte op mijn menstruatie. Gelukkig was die er snel weer. Wij willen nog een paar maanden zelf proberen omdat we in november trouwen. Dan misschien eerst starten met IUI. Ik weet het eigenlijk gewoon nog niet goed. Maar vooralsnog is dit het idee.
Je zult dan waarschijnlijk eerst starten met iui. Ik ben ook gestart met iui, eerste kindje van 3e iui. Voor tweede kindje 6x iui gehad en dus 10 terugplaatsingen en pas 10e tp raak iui werkt voor heel veel vrouwen! heel goed dat ze amh hebben getest zodat ze daar hormoon hoeveelheid op kunnen laten aansluiten
Fijn zo'n positief verhaal van jou! Ik zie er allemaal best tegenop hoor. Ook IUI lijkt me eng, maar minder heftig dan ivf. Hoop dat het wel een oplossing kan zijn als het ons niet 'gewoon' lukt. Uiteindelijk gewoon het belangrijkste dat het lukken zal! Kreeg je met IUI ook extra hormonen?
dat is in ieder ziekenhuis weer anders wat ze daar voor protocol in hebben. Sommigen beginnen met hormonen (om gereguleerd 2 follikels te laten groeien) anderen beginnen zonder. Als je jezelf nog nooit geprikt hebt, dan is het best even slikken. Maar bijna iedereen (of partner doet het) lukt het gewoon. Ik prik mijzelf nog steeds iedere dag, haha (bloedverdunners) Het went echt.
Oh het prikken vind ik niet eng. Maar meer de inseminatie (eendenbek, slangetje erin?) en bij ivf de verzameling van de eitjes. Heb zoveel horrorverhalen gelezen helaas.